Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Strategisk ledelse og IKT
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Elektronisk henvisning og epikrise
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hovedprosjektoppgave 15E Kartlegging av nettverk for digitalt røntgensystem ved Helgelandssykehuset HF avd. Mosjøen Av Camilla Kvalfors, 3ddt.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Tromsø MinJournal Samarbeidsprosjekt mellom flere helseforetak, ledet av RRHF Første skisse til løsningsbeskrivelse i 2002.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
MTU/IKT-integrasjon Nils Harald Børve Helse Vest IKT
Endring og omstilling.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Hvordan evaluere henvisninger og epikriser PKO landsmøte Kirkenes 3.juni 2010 Trygve Kongshavn, praksiskonsulent Vestre Viken HF, sykehuset Buskerud.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Prosjektleder Inger Svendsrud
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Forberedende samtaler
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Rose Mari Eikås, rådgiver, seksjon for e-helse, Helse Bergen
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av elektronisk pasientjournal ved St. Olavs Hospital og HRMN Prosjektleder for innføring av Epj Rolf K. Holte SUMIT 2002

DEN ELEKTRONISKE JOURNALEN – KAN IKKE KJØPES FOR PENGER!

Spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforut-sigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grense-sprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforutsigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforutsigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforutsigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforutsigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, spen-nende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforut-sigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforutsigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, Spennende, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige, utfordrende, givende, unike, vanvittige, utmattende, inspirerende, grensesprengende, opphissende, frustrerende, irriterende, forvirrende, oppmuntrende, uforutsigbare, underlige, herlige, altoppslukende, intrikate, vinglete, artige, helsprø, fascinerende, lærerike, morsomme, nyttige

MEDAKIS 01.10.1996 – 31.12.1999 01.07.2000 31.12.2000 01.07.2001???

MEDAKIS: MED = Medina AKIS = Avdelingsvise Kliniske Informasjonssystemer DocuLive Regionsykehusene og Siemens

Hva skal barnet hete? ComCIS? FelKIS? FellesKLIN? FellesKLISS? FREKKIS? (Fryktelig REssurskrevende og Kostbart Klinisk InformasjonsSystem) SOARIAN

Medakis-prosjektet HR4 DocuLive Epr 4.7 1999 DocuLive Epr 4.8 2000 DocuLive Epr 4.8.1 2001 DocuLive Epr 4.9 2001/2002 (HR4) DocuLive Epr 4.10 2002- SOARIAN 2003/2004 ??

Elektronisk journal ved HRMN I dag i bruk ved alle sykehus (unntatt Kr.sund) (somatikk, psykiatri, BUP) Tatt i bruk for skriving av løpende journal,brev og epikrise for alle yrkesgrupper Resepter og sykmelding +div skjema Interne henvisninger

Elektronisk journal ved HRMN BOS Elektronisk utsendelse av epikriser Toveis PAS-kommunikasjon Forbedret sykepleiedokumentasjon Integrasjon med Pacs/RIS Scanning Integrasjon med patologisystem

Dagens produksjon HRMN Ca. 2000-2600 nye pasientjournaler pr. uke Ca. 11000-20000 dokumenter pr. uke Ca. 4500 registrerte brukere Derav ca. 500-700 samtidig Ca. 3500 pålogginger per døgn

Dokumentstyring/kvalitetssikring Kvalitet på produksjon krever gode arbeidslister for dokumentstyring Signeringsrutiner Oversikt over arbeidsflyt Forskjellige stadier i produksjon Kladd, til godkjenning, signert, for utsendelse Brukeradministrasjon, Brukerroller Kontor/sekretærer er helt avhengig av oversikt over produserte dokumenter

Tilgjengelighet PC tetthet Skrivere Kvalitet på maskinpark/nettverk Kontorer Undersøkelsesrom Poliklinikker Sengeposter

Opplæring Antall Nivå Gradvis innføring Brukerne vokser med oppgaven Ny tenkemåte En generasjon for tidlig?

Lærdommer & Spådommer (Etterpåklokskap & vill gjetting)

PAS RIS PACS Docu-Live Patologi Lab HVOR ER DEN ELEKTRONISKE PASIENTJOURNALEN? Docu-Live Patologi Lab

PAS RIS PACS Desktop for klinisk personell Docu-Live Patologi Lab

Hva er elektronisk pasientjournal? Informasjon – ikke et datasystem! Er ikke klart definert eller avgrenset Er under konstant utvikling – vokser! Er en potensiell skattekiste!!!

LÆRDOM 1: Medakisprosjektet resulterer ikke i utvikling og innføring av en elektronisk pasientjournal – men derimot et klinisk informasjonssystem. Dette er en av de viktigste bygge-klossene for å oppnå en elektronisk pasientjournal – men ikke den eneste!

BRUKERKRAV: Gjør alt de drømmer om (og litt til) Gjør det akkurat på den måten de vil at det skal være Krever ingen innsats fra avdeling/brukere ved innføring og drift. Hverken tid, penger eller tankevirksomhet Krever ingen opplæring Alle responstider er umiddelbare Alle endringsønsker kan utføres – og ingen tar mer enn et par dager Oppetid 24x7x365

Fra Medakiskontrakten: ”Innføring av DocuLive EPR 5.0 skal imidlertid kunne gjennomføres uten større endringer i sykehusets organisasjon og rutiner.” (HA! HA! HA!)

LÆRDOM 2 ORGANISASJONSUTVIKLING BLIR SVÆRT OMFATTENDE HELT NØDVENDIG FRYKTELIG VANSKELIG EN FORUTSETNING FOR REALISERING AV MANGE AV GEVINSTENE

PAS RIS PACS Docu-Live Lab Patologi

KIR MED ØYE LAB RTG FYSIO

ACTIVITY HANDLING! ”The comEPR has been presented to several hospital organisations in Europe, mostly UK during the summer and fall. And the response has been very positive. The part that has drawn the most attention is of course Activity Handling. AH is found to have the functionality that hospitals have been looking for.” (Jacob Hedelin, ex-Siemens)

Hva er tanken bak ActivityHandling? Planlegging og oppfølging av kontakter, gjerne med utgangspunkt i problem/ diagnose Oversikt på tvers av enheter og profesjoner og eventuelt institusjoner Oversikt over grupper av pasienter Verktøy for organisasjonsutvikling

Dagens hjemmelekse: Finn et godt norsk ord som beskriver både behandling og pleie og som kan settes sammen med ordet ”plan”. Svensk: Vård, Vårdplan Engelsk: Care, Careplan Norsk: ????? Send forslag til Siemens – forlang en premie!

SOON COMING TO A PLACE NEAR YOU: THE PROBLEM ORIENTED PATIENT RECORD!

Dagens hjemmelekse 2: Gå hjem og spør kolleger/brukere/ medarbeidere/ledere/pasienter: ”Unnskyld, men er dere klare for et aldri så lite paradigmeskifte??”

???

LÆRDOM 3: IT-bransjen og helsevesenet har utrolig nok mye felles Men det er likevel snakk om en kulturforskjell av enorme dimensjoner ”De tokulturelle” er den viktigste nøkkelen for å håndtere dette. Finn dem, fang dem og stell godt med dem!

Tips/erkjennelser (1) Prosjektleder bør kjenne sykehuset godt og ha et nettverk av ”gode kontakter” på avdelinger og i de forskjellige yrkesgrupper Grundig forarbeid sammen med leverandør. Kommunikasjon med andre systemer Dyktige undervisere Etablere superbrukere

LÆRDOM 4 IT-prosjekter av denne typen minner om enkelte parforhold – kaotiske og stormfulle i starten, man blindes av ”kjærlighet”, men det har lett for å kjølne betraktelig etter hvert. Tradisjonell prosjektstyringsmetodikk er lite egnet – uforutsigbarheten er for stor – relasjonene for komplekse.

Tips/erkjennelser (2) Brukerne må opparbeide et ”eierforhold” til produktet Gradvis innføring Holdninger og arbeidsmetoder endres ikke over natten Papir er trygt Det er vanskelig å konkurere med et ”velfungerende” papirsystem?

LÆRDOM 5 – VEIEN TIL SUKSESS: Stort innslag av egenutvikling Solid brukermedvirkning Vilje til nytenkning – farvel til papiret! Fokus på brukernes behov for informasjon Fokus på arbeidsprosesser Knallhard forankring i ledelsen – Visjon og Vilje (og nok penger...) God appetitt på kameler...

Og hvordan blir så SOARIAN? Helt sikkert ikke perfekt i første versjon Har et enormt potensiale Status i dag er at det er enkelte vesentlige usikkerhetsområder og kjente svakheter – omfattende evaluering og testing er nødvendig.

Viktige suksessfaktorer: Brukervennlighet Fleksibilitet Leverandøruavhengighet Integrerbarhet Ytelse

Viktigste egenskaper: Planlegging, koordinering og oppfølging Kommunikasjon Virksomhetsstatistikk og mulighet for kvalitetssikring og forskning ”Skreddersydd” presentasjon av informasjon Kobling til normativ informasjon

SPÅDOM 1 Fremtidens vellykkede kliniske informasjons-systemer kjennetegnes blant annet ved: Fokus på arbeidsprosesser og aktiviteter God støtte for problemorientert perspektiv Skreddersydde presentasjoner langs mange akser Omfattende statistikkfunksjoner Enkel tilgang til normativ informasjon Støtte for standarder der de finnes Sterke egenskaper hva angår datautveksling og IT-basert samhandling på tvers av alt!

SPÅDOM 2 Integrasjon blir langt dyrere og vanskeligere enn vi tror/håper – men er helt nødvendig! Dette er et av de aller viktigste strategiske områdene for sykehusene og man bør evaluere denne strategien med jevne mellomrom!!!

SPÅDOM 3 Bruk av mobil teknologi blir helt nødvendig for optimal utnyttelse av systemene.

SPÅDOM 4: Det kommer fortsatt til å ta lang tid før HRMN’s brukere, ledelse og eiere skjønner hva innføring av ... egentlig innebærer. Denne erkjennelsen kommer i stor grad til å bli drevet frem av endringer i ytre rammebetingelser!

Kokken anbefaler: Prioriter en helhetlig strategi for forvaltning av kliniske informasjonsressurser Ikke tenk papir og gamle rutiner – tenk nytt! Hva ønsker vi å oppnå? Hva er virksomhetens mål? Hvordan støtter vi dem? Gi litt mere...

DEN ELEKTRONISKE JOURNALEN – KAN IKKE KJØPES FOR PENGER! MEN DEN KOMMER TIL Å KOSTE FLESK...