- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Slik bruker du vår nettbutikk!
Demens - Test.
I.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Internett for nybegynnere
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Veiledning av elever / lærlinger
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Det gode Det rette Det rettferdige
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Oss & Dem ???.
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Oslo.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Makrofunksjon på kamera
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Problemet og løsningen:
10 regler for å skrive for web
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Og.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Hovedprosjekt for Rune Øvrebø Fonetisk Lyttetestprogram. Utviklet I Visual Basic Etter Oppdrag Fra Wim Van Dommelen Ved Lingvistisk Institutt, NTNU.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Politisk påvirkning.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Livsstilsending - uke 5 -
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
1 Kommunikasjon.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
JourneySwipe.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Utskrift av presentasjonen:

- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!

Konklusjonen først Stående tilbud om brukertester + lav terskel for å delta = Økt bevissthet og engasjement rundt brukeropplevelse = Større trygghet i utviklingsprosessen!

Testlab er et tilbud til hele organisasjonen •Brukertester av konkrete funksjoner og prototyper (opptil 3 i gangen) •Lav terskel for å delta – Alle kan melde inn kandidater til testing! •Kontinuerlig gjennomføring, det er alltid plass •6 representative brukere til hver test •Samarbeid om forberedelsene – vekt på deltagelse! •Brukeropplevelse dekker gjennomføring og kostnader

Test av nye funksjoner, eller ”servicesjekk” av gamle  SMS-validering i annonseinnlegging  Hotellsøket på Reise  Ny resultatside på Eiendom  Bruk av navigatorer / filtre i søk på FINN  Ny versjon av Gatebilder på FINN kart  Dagens Innlogging på FINN.no ..mye mer  SMS-validering i annonseinnlegging  Hotellsøket på Reise  Ny resultatside på Eiendom  Bruk av navigatorer / filtre i søk på FINN  Ny versjon av Gatebilder på FINN kart  Dagens Innlogging på FINN.no ..mye mer ―Oppleves tjenesten som relevant? ―Bruker folk den slik vi håper? ―Hvor faller brukerne av? ―Er det enkelt nok å bruke funksjonene? ―Er ord og uttrykk tydelige? ―Er det viktige ting vi ikke har tenkt på? ―Oppleves tjenesten som relevant? ―Bruker folk den slik vi håper? ―Hvor faller brukerne av? ―Er det enkelt nok å bruke funksjonene? ―Er ord og uttrykk tydelige? ―Er det viktige ting vi ikke har tenkt på? Eksempler på ting vi har testet:Typiske spørsmål vi søker svar på:

Testen gjennomføres i et rom…. …og observeres samtidig fra naborommet  Det deltager gjør  Det deltager sier Opplegget:

Bildeopplasting fungerer bra med noen få justeringer • Funksjonene oppleves jevnt over som intuitive • ’Last opp bilder’ –knappen fungerer godt i annonseinnleggingen • Selve bildeopplastingen går greit for alle, men flere etterlyser muligheten til å laste opp flere bilder i slengen • Flere etterlyser en nedtonet hjelpetekst som synliggjør inputmulighet for bildetekst. 1 av brukerne ser ikke hvor han kan legge inn tekst • Alle forventer at bildene skal forsvinne når de trykker ’fjern’: 1 reagerer negativt på ’angre’-løsningen, 2 reagerer positivt og 3 er nøytrale –1 poengterer at det kan gjøres tydeligere at bilder er slettet • 5 av 6 oppfatter ikke hjelpeteksten over funksjonen, og flere leser bare første del av setningen uten å få med seg hovedbudskapet om ’Dra og slipp’ –En påpeker at ’Beta’-merket drar til seg fokus • Flere oppdager ’dra og slipp’ funksjonen av seg selv, de øvrige ser hjelpeteksten som kommer under de opplastede bildene • Alle synes å være komfortable med automatisk lagring av bildetekst Anbefalinger: •Få på plass grå hjelpetekst i tekstboksene, som forsvinner når man klikker der •Vurdere muligheten for å laste opp flere bilder samtidig •Vurdere ’dra og slipp’ istedenfor ’klikk, dra og slipp’ i infoteksten •Fjerne ’Beta’ - merket, det forstyrrer Eksempel

Ikke alle ser denne, og noen bruker litt tid på å se den Knappen oppfattes som klar og tydelig De fleste skjønner at man kan skrive her, men etterlyser hjelpetekst Alle forventer at bildet skal forsvinne når de klikker ’fjern’, noen liker angreknappen. ”Slettet” kan blir tydeligere Ingen fikk med seg dette. Noen leser halvveis, forstyrres av ’Beta’ Noen kommentarer for å illustrere funnene: Alle finner dra og slipp- funksjonen, men infoen kan bli mer iøynefallende Likt utseende og nærhet gjør at flere leser de to grønne tekstboksene i sammenheng Eksempel

Den største verdien kommer gjennom deltagelse! Hun digger søkefiltrene mine! Sweet! Selve kartvisningen funker jo som bare det, men.. - Det er tydelig at vi bør gjøre den mer synlig i resultatlista! Snedig, deltagerne tenker ofte helt forskjellig fra det vi gjør!

Sagt om Testlab: ”Brukertesting hjalp oss å lage en sikrere tjeneste som alle fortsatt kan bruke. -Uten hadde vi ikke klart det. ” -Eyvind Throndsen, Produkteier FINN mobil ”Brukertesting hjalp oss å lage en sikrere tjeneste som alle fortsatt kan bruke. -Uten hadde vi ikke klart det. ” -Eyvind Throndsen, Produkteier FINN mobil ”Brukertester gjør det mulig å si at ’dette er ferdig’ og ’dette må vi jobbe videre med’ - og du får alltid tankevekkere du ikke hadde regna med” -Henning Spjelkavik og Runar Botten, FINN kart ”Brukertester gjør det mulig å si at ’dette er ferdig’ og ’dette må vi jobbe videre med’ - og du får alltid tankevekkere du ikke hadde regna med” -Henning Spjelkavik og Runar Botten, FINN kart ”At testtilbudet er en del av prosessen gjør oss tryggere på at vi utvikler de riktige tingene, på riktig måte” -Kristin Sætevik, Produktdirektør FINN reise ”At testtilbudet er en del av prosessen gjør oss tryggere på at vi utvikler de riktige tingene, på riktig måte” -Kristin Sætevik, Produktdirektør FINN reise ”Testlab har bidratt til en langt større bevissthet om brukeropplevelse i teamet: -Det gir et konkret bilde på hvordan brukere egentlig opplever det vi lager” -Kjersti Lunde, Seniorutvikler i FINN eiendom ”Testlab har bidratt til en langt større bevissthet om brukeropplevelse i teamet: -Det gir et konkret bilde på hvordan brukere egentlig opplever det vi lager” -Kjersti Lunde, Seniorutvikler i FINN eiendom

Moderat innsats - stor gevinst! Stående tilbud om brukertester + lav terskel for å delta = Økt bevissthet og engasjement rundt brukeropplevelse = Større trygghet i utviklingsprosessen!