Læreplanseminar KompetanseKriterierVurdering. Keiserens nye klær…. •1. Kompetansebasert reform – kompetansebasert vurdering •2. Det finnes noen store.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk i uterommet.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Pedagogisk analyse.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
STASJONSUNDERVISNING
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
VURDERING.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Vurdering av pedagogisk programvare
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Prosjekt og forskningsrapport
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Didaktiske analysekategorier
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
PORTEFOLIO Ekrom skole.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
VURDERING Matematikk 7. trinn.
100 lure ord å lære.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
mennesket mennesket Utviklingssone for hva mennesket kan klare å lære med hjelp/sammen mennesket.
Lokal arbeidstidsavtale
Mål og læring hos elever
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Vurdering i matematikk
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Vurdering og undervisning
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanseminar KompetanseKriterierVurdering

Keiserens nye klær…. •1. Kompetansebasert reform – kompetansebasert vurdering •2. Det finnes noen store feller og noen enkle grep

Vurdering av kompetanse •1. Kompetansebasert reform – kompetansebasert vurdering” •Høy kompetanse på alle kompetansenivåer” – ”Erling Lars Dahle” •Hele vurderingskomplekset blir for omfattende å ta her… •Læreplanene angir kompetanse innenfor emner – men de angir ikke nivåer •Ett sentralt spørsmål vil da være; Hva må til for å få kompetanse som agronom/gartner?

Keiserens nye klær…. •2. Det finnes noen store feller og noen enkle grep •Er det forskjell på en kompetansebasert skole og en mål-styrt skole? –Har vi språk i skolen for å jobbe kompetansebasert? •Oppfordrer til å konsekvent velge ord og formuleringer som velger bort målstyrings- filosofien

Keiserens nye klær…. •Det heter ikke læringsmål lenger – det skulle ikke hete kompetansemål heller…Kompetanse er et godt nok ord i seg selv. •Det forenkler mye når vi spør om hva eleven kan – ikke i hvilken grad han har nådd et mål ( det blir alltid negativt for alle elever som ikke har nådd målet fullt ut)

Keiserens nye klær…. •Undervisningen bør hele tiden kontrolleres mot lærerens credo; Er denne aktiviteten egnet til å fremme og utvikle elevenes kompetanse innenfor rammene av læreplanen… •Når vi bruker kompetanse, aktivitet som fremmer kompetanse og tilsvarende ordbruk, tvinges vi over til et mer læringsfremmende språk. •Kan vi bruke Kompetansebeskrivelser i stedet for kompetansemål, er mye gjort….

Vurdering av kompetanse •Start drøftinger i gruppene om kriterier for bestått-kompetanse i lys av –Enkelt-kompetansebeskrivelser –Samlet kompetansebeskrivelse for hvert fag •Vurder behovet for videre prosesser for dette innad ved og mellom skolene •Vurder hvordan en kan trekk inn næringene i dette arbeidet (lokalt eller samordnet)