Etikk i psykologisk forskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Etikk i møte med mennesket
Normer, verdier og holdninger
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Einar Duenger Bøhn UiO, våren 2012
Etikk, Etikker og Etikk i SINTEF Om Ledersamlingen, februar 2006
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etiske modeller - hva er det?
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 14: Kants Etikk
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Etikk for finansielle rådgivere
Ser du feilen i denne setningen?
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
informasjon fra Haugesund kommune
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Undring Tro Viten.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Etikk og helseprofesjonene
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Innføring i yrkesetikk for lærere
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Nye føringer – nye muligheter
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etiske utfordringer i livets sluttfase
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Religion og Identitet Lisa Stornes
Feministisk etikk Autonomi, relasjoner og følelser
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i psykologisk forskning

Oppgave Vurder om det var etisk forsvarlig å utføre Milgram-eksperimentet ut fra henholdsvis utilitarismen og Kants moralfilosofi.

Milgram-eksperimentet Stanley Milgram sosialpsykolog 1961-63 Hvordan kunne så mange være med på så mye ondt under andre verdenskrig? Forsøkspersoner ble fortalt at de var med på et eksperiment om læring og straff MEN det var egentlig om lydighet for autoriteter Gi økende støt ved feil svar.

Hva ville dere gjort?

Resultatet til Milgram 65% gav støt helt opp til 450V «eleven» skrek, og spilte død/bevisstløs ved 330V

Var det etisk riktig å utføre eksperimentet?

Utilitarismen Moralfilosofi Den moralske verdien 1) Fremmer gode konsekvenser for flest mulig 2) Forventede konsekvensen av en handling Er ”interessant” nyttig? Bruke resultatet til noe nyttig? Rettferdiggjøring og normalisere.

Immanuel Kant (1724-1804) Pliktetiker – deontolog Er handlingen god? Moralloven – kommer fra fornuften Kategoriske imperativ «Du skal handle slik at du også kan ville at maksimen for din handling kan gjøres til en allmenn lov.» Universaliseres Skille mellom legalitet og moralitet Moralitet = motivert av plikt Eks: Du ønsker å låne penger men kan ikke betale tilbake Maksime: «hvis du er i pengeknipe så kan du lyve får å låne penger» Denne maksimen kan ikke universaliseres fordi i en verden der alle gjorde dette så ville ikke løfter ha noe verdi og derfor vil du ikke ha mulighet til å gi et falsk løfte.

Hva ville Kant sagt til Milgram? Forsøkspersoner ble lurt/feilinformert Oppfyller ikke universalitetskravet Hvis alle ble lurt i psykologiske eksperimenter, ville ingen deltatt ”Vi skal handle slik at du ikke bruker mennesker bare som et middel, men også som et formål i seg selv”. For Kant vil det ALLTID være moralsk galt å krenke et individs rettigheter

Hva ville Kant sagt til Milgram? Alle har ansvar for sine egne handlinger  Milgram ikke ansvarlig? Alle mennesker har gjennom fornuften tilgang på moralloven

Konklusjon Utilitarismen  for Kant  mot Hva mener dere? Var det riktig at dette eksperimentet ble utført?