Tilpassede helsetjenester
Om oss 4 ansatte: 2 jurister, 1 sykepleier og 1 sekretær Kjøpmannsgata 61, Trondheim Mandat pasientrettighetsloven § 8-1: Ivareta pasientens og brukerens behov, interesser og rettsikkerhet Bedre kvaliteten i tjenestene
Rådgivende og veiledende Bistår pasienter, pårørende og helsepersonell Bistår i klager til helsetjenesten og helsetilsynet, og ved søknad til NPE Taushetsplikt Anonymitet Gratis hjelp Over 600 saker i året
Bakgrunn for pasientrettighetsloven Stor helserettsreform i 1999 Flere store helselover bl.a: Helsepersonellov Spesialisthelsetjenestelov Psykisk helsevernlov Pasientrettighetslov
En helse og velferdspolitikk bygd på respekt for menneskeverdet, rettferdig fordeling av rettigheter og plikter, likeverd og lik tilgjengelighet av tjenester Rasjonelt drevet, god kvalitet og står i tjeneste for enkeltmennesket Bedre koordinering sv ressursbruken og sterkere fokus på pasienten
Bedre tilgjengeligheten og kunnskapen om egne rettigheter Styrke pasientens rettsikkerhet i deres møte med helsetjenesten Klageadgang vil bidra til pasienten får det tjenestetilbudet han eller hun ønsker. Større trygghet og forutsigbarhet Redusere risiko for vilkårlig forskjellsbehandling
Formålsbestemmelsen Sikre befolkningen lik tilgang på helsehjelp God kvalitet Fremme tillitt Ivareta respekten for den enkelte pasients liv, integritet og menneskeverd Gjenspeiles i spesialisthelsetjenestelov og helsepersonellov
Medvirkning Pasienten har rett til å medvirke til sin egen behandling Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon Manglende samtykkekompetanse= medvirke sammen med nærmeste pårørende
Informasjon Pasienten har rett til informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen Informasjonen skal være tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger som alder, modenhet, erfaringer og kultur- og språkbakgrunn
Samtykke Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke Helsepersonell skal ut i fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelpen
Refleksjoner Likhet og rettferdighet Tilpasset for individet eller gruppen Diagnosehierarki Diskriminering - Eksempler