DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Kornproduksjon – landbrukspolitisk og markedsmessig balansering
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Bærekraftig bruk av skogen som energileverandør og karbonlager
Skien kommune.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Sist oppdatert november 2013.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Internasjonale aktører redefinerer markedet Torstein Olsen direktør PT 13. november januar 2015 endrer PT navn til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Global outsourcing av IT
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
FREMTIDENS VINDERHOLD
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Digitalisering & finans
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Innholdsmodell Salgstrakt Bevisstgjøring Vurdering Anskaffelse
Matiq - outsourching.
Ekstraordinær generalforsamling
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan vinder danske virksomheder?

AGENDA 1. ”The Orkla way” 2. Kompetanseutvikling 3. Rammebetingelser 2

ORKLA 3 Kjernevirksomhet Merkevarer Øvrige virksomheter Sapa Share Portfolio Hydro Power Borregaard Jotun REC • Etablert:1654 • 2011: 61 mrd. NOK ansatte VI ER I EN SPENNENDE ENDRINGSPROSESS

4 Våre lokale danske selskaper

5

6

7

8

9

1.”The Orkla way” 1. Vi er en ”multinasjonal” aktør ”in disguise”; vi er egentlig en MULTI-LOKAL aktør. Dette er fundamentet i vår konkurransekraft mot de virkelig multinasjonale og globale konkurrentene. Det har viktige implikasjoner for vår strategi og vår organisering. 2. Vi har et sterkt fokus på viktige og relevante danske forbruker- karakteristika med hensyn til preferanser og atferd. Vi skal forstå dem best og være raskest og til å utnytte dem i markedet. Danmark er ett av våre mange hjemmemarkeder. Våre danske selskaper er 100% ansvarlig for sine strategier, verdikjeder og ressurser. 10

1.”The Orkla way” 3. Vår ”religion” preges av • Sterkt fokus på lokal konsumentinnsikt • Sterk tro på nr 1 og 2-posisjoner fundert på sterke merkevarer • Ikke la oss overvelde av kun makroperspektiver • Fundamental overbevisning om at hvis vi tilbyr bedre verdi til forbruker, økes betalingsvilligheten. Innovasjon er kritisk! 4. Vi henter ut våre skalafordeler i andre deler av verdiskjeden enn våre internasjonale konkurrenter. 5. Vi har et sterkt fokus på kjernen av vår forretning (de store kategorier, sortiment, merker osv.). 6. Vi henter ut synergieffekter i Orkla innen • Innkjøp av felles råvarer og emballasje • Kompetanse- og lederutvikling • Noen støttefunksjoner (IT m.m.) 11

12 Et godt eksempel på en sterk DANSK posisjon hos forbruker

2.Fødevarebransjen er ”high tech”. Kompetanseutvikling er fortsatt kritisk • Bransjen må stå tydeligere frem som en attraktiv kompetansearena. • Der er et fortsatt stort potensiale i økt samarbeid mellom partene i verdikjeden (leverandører, produsenter, handel, akademia, myndigheter osv.) • Der er så mange spennende innfallsvinkler: 13 Helse CSRMiljøOpplevelserBrands ConvenienceDemografi ”New routes to consumer”

14 Orklas egne akademi skal være de beste…

3.Rammebetingelser Orkla er sterkt bekymret over initiativ i flere av våre hjemmemarkeder med utgangspunkt i helse-/overvektsutfordringene i befolkningen. Orkla støtter fokuset på utfordringene og fortsatt dialog/samarbeid om de effektive tiltak. Vi er imidlertid skeptiske til flere initiativ med hensyn til • Produktkategorier som inkluderes • Konsekvenser for produksjon/sysselsetting • Grensehandel • Og ikke minst: LØSER VI EGENTLIG PROBLEMENE FOR VÅRE FORBRUKERE? 15

16 Takk for oppmerksomheten!