v/Linda Rønneberg Innkjøpssjef NSB konserninnkjøp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Finansieringsordninger
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
Kryss-subsidiering og andre feller
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Signe Louise Berthelsen
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
I offentlige anskaffelser
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

v/Linda Rønneberg Innkjøpssjef NSB konserninnkjøp Hvor går offentlige innkjøp? Utviklingstrekk, muligheter og utfordringer v/Linda Rønneberg Innkjøpssjef NSB konserninnkjøp

Offentlige anskaffelser: Utviklingstrekk, muligheter og utfordringer Kort om NSB-konsernet Utviklingstrekk – 3 hovedområder: Samfunn / politikk Kjøpemønster Beste Praksis Hvor går veien videre? Oppsummering

NSB-konsernets organisering Konsernstab NSB Fellestjenester Vedlikehold / verksted Persontog Nettbuss AS CargoNet AS Rom Eiendom AS Mantena AS NSB Gjøvikbanen AS Mange lokale og regionale busselskap CargoNet AB Flere SP selskap (50%) NSB Trafikkservice AS (55%) Svenska Togkompaniet AB Oslo S Utvikling AS (33%) Inngår i morselskapet NSB AS Datterselskaper

Og det hele startet med… Public procurement has a long history. Written on a red clay tablet, found in Syria, the earliest procurement order dates from between 2400 and 2800 B.C. The order was for «50 jars of fragrant smooth oil […]» Kilde: Strategi for økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser

Samfunn / politikk Fra enkle regler til omfattende nytt rettsområde Første reglene kom i 1899 – med hensikt å sikre konkurranse og beskytte det norske markedet mot utenlandske leverandører (proteksjonisme) REFSA – regelverk for statlige anskaffelser fra 1978 som reduserte muligheten til å favorisere norske leverandører. Bare interne regler, ingen rettslige krav for leverandører. EU/EØS–regelverk – innført gjennom implementering av direktiver tidlig 90-tall. Rettslige krav til leverandører innført. Revidert og endret en rekke ganger.

Samfunn / politikk Fra generelle prinsipper til politisk virkemiddel Sikre en effektiv og god utnyttelse av det offentliges penger gjennom bruk av konkurranse om offentlige kontrakter Sikre fri flyt av varer og tjenester på tvers av landegrensene – hindre proteksjonisme Sikre samfunnsnyttige formål som f.eks. lærlingeplasser, miljø, arbeidstaker og menneskerettigheter, universell utforming, innovasjon m.m

Samfunnsnyttige formål - Fordi den offentlige etterspørselen er et sterkt virkemiddel for å påvirke handlingsmønster Før: store diskusjoner om samfunnsmessige hensyn var tillatt innenfor regelverket. Ble ansett som noe «utenfor» anskaffelsesområdet og knyttet til «andre mål» enn mål for anskaffelsesprosessen Nå: dette er en del av «forretningen» til de offentlige etatene og virksomhetene Miljøhensyn gir i mange tilfeller bedre økonomi av anskaffelsen i livssyklusen Miljøhensyn og sosiale hensyn gir et bedre omdømme Innovasjon gir bedre løsninger og mer verdi for brukere av offentlige tjenester

Det offentlige kan kreve økologisk Det er fullt mulig å kreve økologisk mat og samtidig overholde lov og forskrift om offentlige anskaffelser, konstaterer Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). «Regelverket gir det offentlige gode muligheter til å kreve økologisk mat. Nå er det viljen i innkjøps-Norge det står på», sier direktør Hans Christian Holte i Difi. Publisert: 14.11.2011

- Fokus på etikk i anskaffelser har økt Fra greit til ugreit - Fokus på etikk i anskaffelser har økt Fra «frynsegode» til korrupsjon Strenge etiske regelverk og kontrollrutiner innført i alle offentlige virksomheter Hvor går grensene for hva som er ugreit? 7,5 års fengsel i vannverk-saken Tidligere sjef for Nedre Romerike Vannverk, Ivar T. Henriksen, er dømt til fengsel i sju og et halvt år for korrupsjon og økonomisk utroskap.

Nytt kjøpemønster Fra varer til tjenester Stadig mindre rene vareanskaffelser (eks kontormaskiner, IT) Skille drift og forvaltning – bestiller / utførerrolle deles (eks Oslo kommune), økt fokus på egenregi kontra kjøp og dermed konkurranseutsetting av tjenesteproduksjon (eks avfall) Økt fokus på outsourcing fra IT-drift til forretningsprosesser (BPO) Økt internasjonalisering (selv om dette fortsatt ikke har stor utbredelse)

- Hvordan gjøre offentlige innkjøp best mulig? Beste praksis - Hvordan gjøre offentlige innkjøp best mulig? Fra fokus på pris til fokus på verdi (Best Value) Fra anbud og forhandlinger til anskaffelsesprosesser Rabattavtaler til kategoristyring Fra nødvendig onde til strategisk betydning Effektivisering av anskaffelsesprosesser Kompetente medarbeidere

- Drivkrefter og utviklingstrender Hvor går veien videre? - Drivkrefter og utviklingstrender Samfunn / politikk Beste Praksis Kjøpemønster Riktig offentlig forbruk vil være i stadig utvikling Mer komplekse vareanskaffelser og tjenesteorientering øker i omfang Anskaffelser får økt strategisk betydning for den offentlige tjenesteproduksjonens effektivitet og verdi – leverandøren får større andel av verdiskapningen Utvikling av Beste Praksis går mot å velge leverandører/tilbud som gir mest verdi for pengene sett ut fra et bredere perspektiv Gir økt behov for økt kontakt med leverandørmarkedet og nye styringsmodeller for hele verdikjeden

- Hvilke muligheter finnes? Veien videre - Hvilke muligheter finnes? Innkjøpere Anskaffelser integrert med forretning – prosesser fremfor funksjoner Mer ressurser i å utarbeide konsepter og modeller i forkant av konkurransene (planleggingsfasen) Mindre fokus på regel- og formkrav Behov for ytterligere kompetanseøkning innen prosessledelse og utforming av anskaffelsesstrategier Leverandører Økt dialog med det offentlige om løsninger Innovative og verdifokuserte leverandører blir foretrukket

Takk for oppmerksomheten!