Konkurransevirkemidlene PRIS Prisen påvirkes av tilbud etterspørsel myndighetene Alle ledd på veien til forbrukeren skal ha en fortjeneste. Prisen må ta hensyn til dette. Priselastisitet hva skjer med etterspørselen når prisen endres. Stor økning i etterspørsel=elastisk Liten økning i etterspørsel=uelastisk Prisen som våpen prisreduksjon fører ofte til økt etterspørsel jfr. Januarsalg. Pris er lett å endre lett å følge prisen til konkurrentene prisen gir bedriften profil Rema 1000 (billig) Ferrari (dyrt) Diesel (dyrt) Metoder for prissetting kostnadsbasert selvkost bidragsmetoden påslagsmetoden ønske om kapitalanvisning etter oppfattet verdi markedsbasert konkurransebasert
Konkurransevirkemidlene PRIS Prisdifferensiering ulike priser til ulike målgrupper geografisk (jordbær i Nord-Norge) etter kundetype (studentrabatt) etter bruk av produktet (første klasse) tidsbetinget pris (mobil) rabatter og bonuser (kvantumsrabatt) Prisstrategi for nye produkter avhenger av forskjellen på produktene som finnes i markedet lav pris - reaksjoner fra konkurrentene høy pris - må ha en klar produktfordel prisstrategi bestemmes av hvor i livssyklusen produktet er. Skumme fløten strategi høy pris i introduksjon DVD-spiller Inntrengningspris lav pris i introduksjonen Her og Nå Prisstrategier i produktets livssyklus alle produkter har en begrenset levetid. Prisene må justeres i de forskjellige fasene. Introduksjonsstadiet vanligvis høy pris (avhenger av nyhetsgraden) lite prisbevisste forbrukere Veksstadiet prisen redusert økt konkurranse nye målgrupper
Konkurransevirkemidlene PRIS Modningsstadiet/Tilbakegangsstadiet hvis lojale kunder kan prisene øke (LP) hvis man ønsker ut av markedet kraftig redusert pris (videospiller)