Konkurransevirkemidlene PRIS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Service møte-trekanten
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Prisstrategier Kapittel 14.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Forelesning i mikroøkonomi.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Tilbud og etterspørsel
Konkurranse og samarbeid
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Markedsføring.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Segmentering og posisjonering
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kapittel 14 Prissetting.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Formålet med produktkalkyler
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Konkurransevirkemidlene PRIS Prisen påvirkes av tilbud etterspørsel myndighetene Alle ledd på veien til forbrukeren skal ha en fortjeneste. Prisen må ta hensyn til dette. Priselastisitet hva skjer med etterspørselen når prisen endres. Stor økning i etterspørsel=elastisk Liten økning i etterspørsel=uelastisk Prisen som våpen prisreduksjon fører ofte til økt etterspørsel jfr. Januarsalg. Pris er lett å endre lett å følge prisen til konkurrentene prisen gir bedriften profil Rema 1000 (billig) Ferrari (dyrt) Diesel (dyrt) Metoder for prissetting kostnadsbasert selvkost bidragsmetoden påslagsmetoden ønske om kapitalanvisning etter oppfattet verdi markedsbasert konkurransebasert

Konkurransevirkemidlene PRIS Prisdifferensiering ulike priser til ulike målgrupper geografisk (jordbær i Nord-Norge) etter kundetype (studentrabatt) etter bruk av produktet (første klasse) tidsbetinget pris (mobil) rabatter og bonuser (kvantumsrabatt) Prisstrategi for nye produkter avhenger av forskjellen på produktene som finnes i markedet lav pris - reaksjoner fra konkurrentene høy pris - må ha en klar produktfordel prisstrategi bestemmes av hvor i livssyklusen produktet er. Skumme fløten strategi høy pris i introduksjon DVD-spiller Inntrengningspris lav pris i introduksjonen Her og Nå Prisstrategier i produktets livssyklus alle produkter har en begrenset levetid. Prisene må justeres i de forskjellige fasene. Introduksjonsstadiet vanligvis høy pris (avhenger av nyhetsgraden) lite prisbevisste forbrukere Veksstadiet prisen redusert økt konkurranse nye målgrupper

Konkurransevirkemidlene PRIS Modningsstadiet/Tilbakegangsstadiet hvis lojale kunder kan prisene øke (LP) hvis man ønsker ut av markedet kraftig redusert pris (videospiller)