2. mars 2011. Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Byggavfall Kåre Myran HMS-sjef HENT AS.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Å være første pan-europeiske returselskap til å: Skape konkurranse i markedet for en kostnadseffektiv implementering av WEE - direktivet Oppnå stordriftsfordeler.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Internkontroll i kommuner
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Innsamling av EE-avfall i byggebransjen v/Gunnar Murvold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Sdfasdf Status håndtering EE-avfall Tromsø 02. mars 2011 Daglig leder Thor Christian Wiik Svendsen.
Innovative offentlige anskaffelser
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Kontroll av registrerte data i SATS
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Internkontroll i norske kommuner
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
NRF konferansen februar 2005 EE-avfall og bransje avtaler. Vil dagens bransjeselskaper videreføre bransje - avtalene ? v/ Gunnar Murvold, RENAS.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Kvalitet, risiko og avvik
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Asker - mulighetenes kommune
Kurs for brukere av KFF-KSS
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Juristsamling - Ålesund
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

2. mars 2011

Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer i forhold til lagringsplass og mulig forurensning  Beskyldinger/påstander om at returselskap ikke innrapportering riktige mengder til EE-registeret –Kan få negative konsekvenser for andres pålagte innsamlingsforpliktelser

Hva er problemet?  Klifs kontroll av returselskapene har avdekket til dels grove avvik  For liten fokus på riktig miljøsanering, kun på innsamlet mengde. –Kan på sikt være med på å svekke tilliten til den viktige jobben et returselskap er satt til å gjøre

Hva er problemet?  Forskriften stiller et klart krav om at ALT avfall som til en hver tid oppstår, SKAL hentes  Når avfall hoper seg opp er det ett eller flere returselskaper som bryter lovverket  Returselskapene tolker EE-regelverket ulikt, og handler i overenstemmelse med sin egen tolkning  Sertifiseringsorganene har ikke i tilstrekkelig grad greid å avdekke brudd på regelverket

Konkurranse?  Konkurranse i et negativt marked –Jo dårligere jobb man gjør på avfallssiden, jo bedre økonomi –Allerede forfordeling mellom kommuner –Oslo og omegn + store byer  Så lenge underoppfyllelse ikke får konsekvenser, skjer det en negativ utvikling  Forhandlere får hentet kontinuerlig –For dette er medlemsbedrifter som betaler miljøgebyr

Endringer i EE-regelverket  Sikre kontinuerlig drift av innsamlingssystemene  Tydeligere krav til dokumentasjon på materialstrømmer med miljøgifter  Nye retningslinjer for sertifiseringsorganenes oppfølging av returselskapene, og oppfølging fra Klif.

Kontinuerlig drift  Det må stilles som et krav at det beskrevne innsamlingssystem sannsynliggjør oppfyllelse av innsamlingsforpliktelse, og at det er i kontinuerlig drift –Det vil sikre forutsigbarhet for kommuner og andre avfallsbesittere/mottakspliktige –Mer forutsigbart for operatører/transportører –Bedre effektivitet enn logistikk med start/stopp  Kan beskrives som et sertifiseringskrav –Returselskapene må skalere systemet riktig –Vesentlige endringer må rapporteres (til Klif, og/eller sertifiseringsorgan) –Et system med innsamlingsstopp er ikke et system

Fokus på kvalitet i miljøsaneringen  Grunnlaget for returselskapene er å fjerne miljøgifter fra kretsløpet  Sjablong-rapportering materialstrømmer med miljøgift bør derfor ikke tillates –Returselskapet skal uansett ha dokumentasjon fram til endelig disponering (§ 1-18)  Returselskap bør til en hver tid ha a-jour-ført regnskap over håndterte miljøgifter –Alltid innhente dokumentasjon på riktig sluttdisponering  Ved sikrere registrering og rapportering av avsatte miljøgifter får vi: –Bedre kvalitetskontroll på miljøsaneringen –En god indikator for myndighetskontroll

Oppfølging fra sertifiseringsorgan og Klif  Klif må kunne gi instruks til sertifiserings- organene om hvilke områder som skal kontrolleres spesielt ved revisjoner –Kontroll av dokumentasjon på materialstrømmer med miljøgifter  Klif bør sørge for å ha hjemmel til å sanksjonere på «riktig nivå» overfor returselskapene –Trekke godkjenning er for sterkt virkemiddel til i praksis å kunne brukes, og varsel om tvangsmulkt er for svakt –Trenger virkemiddel som gir umiddelbar økonomisk eller praktisk konsekvens

Clearing?  Høyst sannsynlig ulovlig  Konkurransen om avfallet forsvinner  Henteplaner: AN forventer start/stopp-løsning  Unødvendig –Fullt mulig å organisere dette innenfor dagens regelverk