Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
2 1. Avislesing
3 Stabilt avismarked Av de 143 avistitlene som ble målt, har 73 titler fått flere lesere og 25 færre. Samlet sett er det en stabil utvikling fra 2003/2004 til 2004/2005. Samlet sett er det en stabil utvikling for de 19 største avisene. Aftenposten Morgen vinner flest lesere i antall, mens prosentvis vinner Vårt Land relativt sett mest. Samlet sett har nisjeavisene (Nationen, Fiskaren, Fiskeribladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Finansavisen, Klassekampen, Morgenbladet og Vårt Land) framgang. Både Morgenbladet, Vårt Land og Klassekampen øker relativt sett mye. Av de 104 lokal- og regionavisene, som har under lesere, har 49 aviser fått flere lesere og 15 færre. Samlet sett er det en svak framgang. GTM 2005 viser at vi bruker mer tid på avislesing på søndager og mindre på andre dager enn i Kilde: Forbruker & Media.
4 Andelen som leser minst en avis. Prosent. Tallene gjelder for alle intervju i perioden august juli 2005.
5 Antall aviser lest. Tallene gjelder for alle intervju i perioden august juli 2005.
6 Andelen som leser minst en avis. Prosent. Tallene gjelder for alle intervju i perioden august juli 2005.
2. Radiolytting
8 Lyttertid :Økt lyttertid. Hverdager. Kilde: TNS Gallup Radio intervju pr. år. Hverdager. 9 år eller eldre. Radio NRK P4 Lokalradio Tid i min Kanal 24
9 …. men, lavere lyttertid i 2005 Minutter Hittil i år har vi brukt 146 minutter i snitt per dag, mot 152 minutter for tilsvarende periode i 2004 (1Q - 3Q). Kilde: TNS Gallup Radio. 1Q-3Q 2004/2005. Alle ukedager.
10 Radiolytting i løpet av året – daglig dekning Kilde: TNS Gallup Radio. September 2004 – august Alle ukedager.
11 Radiolytting i løpet av året – daglig lyttertid Kilde: TNS Gallup Radio. September 2004 – august Alle ukedager.
12 Radiolytting i løpet av uka – daglig dekning Kilde: TNS Gallup Radio. Alle ukedager 2004.
13 Radiolytting i løpet av uka – daglig lyttertid Kilde: TNS Gallup Radio. Alle ukedager 2004.
14 3. TV-seing
15 Daglig seertid : Vekst Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel , NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991). Minutter Vi bruker betydelig mer tid på TV totalt nå enn for 10 år siden.
16 Stabil TV-seing Minutter I rekordåret 2004 var det både fotball VM og OL. Hittil i år har vi brukt 160 minutter i snitt per dag, mot 162 minutter for tilsvarende periode i 2004 (1Q - 3Q). September og oktober er høyere i år enn i fjor, og samlet sett antas 2005 å bli som NRK1 og TV2 går tilbake, mens TV Norge øker. Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 1Q-3Q 2004/2005. Alle ukedager.
17 TV-seing i løpet av året – daglig dekning Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Prosent
18 TV-seing i løpet av året – daglig seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Minutter
19 TV-seing i løpet av uka – daglig dekning Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Prosent
20 TV-seing i løpet av uka – daglig seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Minutter
21 4. Bruk av Internett og mobile tjenester
22 Bruk av Internett 1996 – 2005 Over halvparten av befolkninger bruker Internett Prosent Kilde: Forbruker & Media. Blant alle.
23 Tilkobling blant husstander som har Internett: 6 av 10 har bredbånd Kilde: TNS Gallup InterBuss og TNS Gallups undersøkelse om TV-utstyr juni Prosent Bredbånd: Høy inntekt og utdanning, flerpersonshusstander Stadig flere har bærbare PC-er, PC-er i trådløst nettverk og PC i stua.
24 Bruk av Internett i løpet av året Prosent Kilde: Forbruker & Media.
25 Bruk av Internett i løpet av uka Prosent Kilde: Forbruker & Media.
26 Bruk av mobilt medieinnhold i løpet av uka Prosent Kilde: Forbruker & Media.
27 Daglig dekning for mobile innholdsleverandører personer eller 4% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en dag. VG har daglige brukere, TV2 Nettavisen og NRK Samlet er det som bruker andre innholdsleverandør enn de fem målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media. 3Q
28 Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 11% bruker mobilt medieinnhold minst en gang i løpet av en uke. 14% av mennene bruker mobilt medieinnhold, mens kun 7% av kvinnene er brukere. Hele 22% av aldersgruppen år bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. Kilde: Forbruker & Media. 3Q Prosent
5. Oppsummering: Dag- og sesongvariasjoner
30 Variasjoner fra dag til dag MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag TV +++ Radio -- Aviser ++-- Internett -- Mobil ? Kilde: Forbruker & Media. TNS Gallup Radio. TNS Gallup InterBuss. GTM TNS Metrix. TNS Gallup TV-Meter Panel.
31 Lesing av fagblader og tidsskrifter i løpet av uka Prosent Kilde: GTM 2005
32 Sesong variasjoner VinterVårSommerHøst TV ++-- Radio - Aviser - Internett - Mobil? Kilde: Forbruker & Media. TNS Gallup Radio. TNS Gallup InterBuss. GTM TNS Metrix. TNS Gallup TV-Meter Panel.
33 6. Samlet mediebruk og medietrender
34 Medieutviklingen /2005 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett / Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).
35 Internett nærmer seg papiravisene blant tenåringene Kilde: Forbruker & Media. Daglig dekning år. Prosent. Den daglige dekningen for TV er stabil og ligger i 2004/2005 på 89%. Papiravisene taper terreng, og 78% leser aviser. Internett fortsetter å vokse, og hele 69% av åringene bruker nettet daglig. Radiolyttingen er forholdsvis stabil og 56% lytter på radio en gjennomsnittlig dag.
36 Vi bruker hele 6 timer og 12 minutter på medier Prosentfordelingen er tilnærmet lik som i 2003, men Internett vinner frem og er i 2005 blitt dobbelt så stor som i Kilde: GTM Alle dager.
37 Bruk av radio og TV på hverdager i løpet av døgnet Prosent Radio kl TV: kl
38 Lesing av blader, magasiner og tidsskrifter på hverdager i løpet av døgnet Prosent Lunch: kl Ettermiddag: kl Kveld: kl
39 Lesing av aviser på hverdager i løpet av døgnet Prosent Morgen: kl.7-9. Ettermiddag: kl
40 Bruk av Internett i løpet av døgnet: Gjennomsnittlig besøk per time for de 10 største nettstedene i Norge Kilde: TNS Metrix. Gjennomsnittlig besøk per time for de 10 største nettstedene i Norge en gitt dag. PrimeTime for Internett er nå fra kl Høyest trafikk kl Jobb kl.8-16 og hjemme
41 Mediebruk på hverdager i løpet av døgnet Prosent
42 Oppholdssted på hverdager i løpet av døgnet – økt tilgjengelighet på medier hjemme, men….
43 Stadig flere skaffer seg DVD-opptaker og PVR Kilde: TNS Gallups undersøkelse om TV-utstyr Andelen husstander blant de som har TV.
44 Fra live til opptak: Sett TV-opptak siste uke Kilde: TNS Gallups undersøkelse om TV-utstyr Blant de som har ulike typer av opptaksutstyr.
45 Teknologiske utsikter 1.Teknologisk konvergens mellom medier Radio: FM, TV, Web, iPOD, 3GMobil, DAB TV: Analogt, digitalt, Internett, iPOD, 3GMobil, DAB Internett: www, wap, 3Gmobil 3Gmobil: tlf-tjenester, radio, TV 2.Innholdet divergerer Samme medieinnhold på ulike plattformer på ulike tidspunkt 3.Bruken personifiseres Hva som helst, når som helst, hvor som helst
46 Mediebruken blir uavhengig av tid og sted