Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen 29.11.05 Knut-Arne Futsæter TNS Gallup

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Gap mellom intensjon og handling?
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup

2 1. Avislesing

3 Stabilt avismarked  Av de 143 avistitlene som ble målt, har 73 titler fått flere lesere og 25 færre. Samlet sett er det en stabil utvikling fra 2003/2004 til 2004/2005.  Samlet sett er det en stabil utvikling for de 19 største avisene. Aftenposten Morgen vinner flest lesere i antall, mens prosentvis vinner Vårt Land relativt sett mest.  Samlet sett har nisjeavisene (Nationen, Fiskaren, Fiskeribladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Finansavisen, Klassekampen, Morgenbladet og Vårt Land) framgang. Både Morgenbladet, Vårt Land og Klassekampen øker relativt sett mye.  Av de 104 lokal- og regionavisene, som har under lesere, har 49 aviser fått flere lesere og 15 færre. Samlet sett er det en svak framgang.  GTM 2005 viser at vi bruker mer tid på avislesing på søndager og mindre på andre dager enn i Kilde: Forbruker & Media.

4 Andelen som leser minst en avis. Prosent. Tallene gjelder for alle intervju i perioden august juli 2005.

5 Antall aviser lest. Tallene gjelder for alle intervju i perioden august juli 2005.

6 Andelen som leser minst en avis. Prosent. Tallene gjelder for alle intervju i perioden august juli 2005.

2. Radiolytting

8 Lyttertid :Økt lyttertid. Hverdager. Kilde: TNS Gallup Radio intervju pr. år. Hverdager. 9 år eller eldre. Radio NRK P4 Lokalradio Tid i min Kanal 24

9 …. men, lavere lyttertid i 2005 Minutter  Hittil i år har vi brukt 146 minutter i snitt per dag, mot 152 minutter for tilsvarende periode i 2004 (1Q - 3Q). Kilde: TNS Gallup Radio. 1Q-3Q 2004/2005. Alle ukedager.

10 Radiolytting i løpet av året – daglig dekning Kilde: TNS Gallup Radio. September 2004 – august Alle ukedager.

11 Radiolytting i løpet av året – daglig lyttertid Kilde: TNS Gallup Radio. September 2004 – august Alle ukedager.

12 Radiolytting i løpet av uka – daglig dekning Kilde: TNS Gallup Radio. Alle ukedager 2004.

13 Radiolytting i løpet av uka – daglig lyttertid Kilde: TNS Gallup Radio. Alle ukedager 2004.

14 3. TV-seing

15 Daglig seertid : Vekst Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel , NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991). Minutter Vi bruker betydelig mer tid på TV totalt nå enn for 10 år siden.

16 Stabil TV-seing Minutter  I rekordåret 2004 var det både fotball VM og OL.  Hittil i år har vi brukt 160 minutter i snitt per dag, mot 162 minutter for tilsvarende periode i 2004 (1Q - 3Q).  September og oktober er høyere i år enn i fjor, og samlet sett antas 2005 å bli som  NRK1 og TV2 går tilbake, mens TV Norge øker. Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 1Q-3Q 2004/2005. Alle ukedager.

17 TV-seing i løpet av året – daglig dekning Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Prosent

18 TV-seing i løpet av året – daglig seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Minutter

19 TV-seing i løpet av uka – daglig dekning Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Prosent

20 TV-seing i løpet av uka – daglig seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Minutter

21 4. Bruk av Internett og mobile tjenester

22 Bruk av Internett 1996 – 2005 Over halvparten av befolkninger bruker Internett Prosent Kilde: Forbruker & Media. Blant alle.

23 Tilkobling blant husstander som har Internett: 6 av 10 har bredbånd Kilde: TNS Gallup InterBuss og TNS Gallups undersøkelse om TV-utstyr juni Prosent Bredbånd: Høy inntekt og utdanning, flerpersonshusstander Stadig flere har bærbare PC-er, PC-er i trådløst nettverk og PC i stua.

24 Bruk av Internett i løpet av året Prosent Kilde: Forbruker & Media.

25 Bruk av Internett i løpet av uka Prosent Kilde: Forbruker & Media.

26 Bruk av mobilt medieinnhold i løpet av uka Prosent Kilde: Forbruker & Media.

27 Daglig dekning for mobile innholdsleverandører  personer eller 4% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en dag.  VG har daglige brukere, TV2 Nettavisen og NRK  Samlet er det som bruker andre innholdsleverandør enn de fem målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media. 3Q

28 Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold  11% bruker mobilt medieinnhold minst en gang i løpet av en uke.  14% av mennene bruker mobilt medieinnhold, mens kun 7% av kvinnene er brukere.  Hele 22% av aldersgruppen år bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. Kilde: Forbruker & Media. 3Q Prosent

5. Oppsummering: Dag- og sesongvariasjoner

30 Variasjoner fra dag til dag MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag TV +++ Radio -- Aviser ++-- Internett -- Mobil ? Kilde: Forbruker & Media. TNS Gallup Radio. TNS Gallup InterBuss. GTM TNS Metrix. TNS Gallup TV-Meter Panel.

31 Lesing av fagblader og tidsskrifter i løpet av uka Prosent Kilde: GTM 2005

32 Sesong variasjoner VinterVårSommerHøst TV ++-- Radio - Aviser - Internett - Mobil? Kilde: Forbruker & Media. TNS Gallup Radio. TNS Gallup InterBuss. GTM TNS Metrix. TNS Gallup TV-Meter Panel.

33 6. Samlet mediebruk og medietrender

34 Medieutviklingen /2005 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett / Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

35 Internett nærmer seg papiravisene blant tenåringene Kilde: Forbruker & Media. Daglig dekning år. Prosent.  Den daglige dekningen for TV er stabil og ligger i 2004/2005 på 89%.  Papiravisene taper terreng, og 78% leser aviser.  Internett fortsetter å vokse, og hele 69% av åringene bruker nettet daglig.  Radiolyttingen er forholdsvis stabil og 56% lytter på radio en gjennomsnittlig dag.

36 Vi bruker hele 6 timer og 12 minutter på medier Prosentfordelingen er tilnærmet lik som i 2003, men Internett vinner frem og er i 2005 blitt dobbelt så stor som i Kilde: GTM Alle dager.

37 Bruk av radio og TV på hverdager i løpet av døgnet Prosent Radio kl TV: kl

38 Lesing av blader, magasiner og tidsskrifter på hverdager i løpet av døgnet Prosent Lunch: kl Ettermiddag: kl Kveld: kl

39 Lesing av aviser på hverdager i løpet av døgnet Prosent Morgen: kl.7-9. Ettermiddag: kl

40 Bruk av Internett i løpet av døgnet: Gjennomsnittlig besøk per time for de 10 største nettstedene i Norge Kilde: TNS Metrix. Gjennomsnittlig besøk per time for de 10 største nettstedene i Norge en gitt dag. PrimeTime for Internett er nå fra kl Høyest trafikk kl Jobb kl.8-16 og hjemme

41 Mediebruk på hverdager i løpet av døgnet Prosent

42 Oppholdssted på hverdager i løpet av døgnet – økt tilgjengelighet på medier hjemme, men….

43 Stadig flere skaffer seg DVD-opptaker og PVR Kilde: TNS Gallups undersøkelse om TV-utstyr Andelen husstander blant de som har TV.

44 Fra live til opptak: Sett TV-opptak siste uke Kilde: TNS Gallups undersøkelse om TV-utstyr Blant de som har ulike typer av opptaksutstyr.

45 Teknologiske utsikter 1.Teknologisk konvergens mellom medier Radio: FM, TV, Web, iPOD, 3GMobil, DAB TV: Analogt, digitalt, Internett, iPOD, 3GMobil, DAB Internett: www, wap, 3Gmobil 3Gmobil: tlf-tjenester, radio, TV 2.Innholdet divergerer Samme medieinnhold på ulike plattformer på ulike tidspunkt 3.Bruken personifiseres Hva som helst, når som helst, hvor som helst

46 Mediebruken blir uavhengig av tid og sted