Aggression Replacement Training

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kapittel 14 På tur i skogen
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hvordan intervjue en forsker?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tekster til kapittel 2.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
GOD OPPDRAGELSE ?.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
Mestring og forebygging av depresjon
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
NASJONAL KONFERANSE NAFO
44 Hector om skikk og bruk I Norge
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Kapittel 14 Simulering.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Bokpresentasjon Bergen
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Mestring og forebygging av depresjon
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Kroppen som Gud har villet
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Aggression Replacement Training 60 sosiale ferdigheter for barn

Ferdighet nr. 1 Å lytte til en annen Se på den som snakker Husk å sitte rolig Tenk på hva som sies Si ja, mmmm eller nikk på hodet Still spørsmål hvis du ikke skjønner alt som blir sagt så får du svarb

Ferdighet nr. 2 Å be om hjelp Spør deg selv: ”Kan jeg gjøre dette alene?” Hvis ikke, rekk opp handa VENT! Si til deg selv: ”Jeg vet jeg kan vente uten å snakke” Be om hjelp på en vennlig måte

Bestem deg for om du vil takke noen Velg riktig tid og sted Ferdighet nr. 3 Si takk Bestem deg for om du vil takke noen Velg riktig tid og sted Si takk på en vennlig måte

Ferdighet nr. 4 Organisere materiell Spør deg selv: ”Hva er det vi trenger i klassen nå? Hva skal jeg hente?” Samle sammen det du har bestemt deg for at klassen trenger Spør deg selv: ”Har jeg alt det klassen trenger nå” Kontroller det du har samlet sammen mot listen og pakk det ned

Ferdighet nr. 5 Følge instrukser Lytt nøye til instruksjonene Still spørsmål hvis det er noe du ikke forstår Si instruksen om igjen til den som har gitt de eller deg selv Følg instruksen

Ferdighet nr. 6 Fullføre oppgaver Spør deg selv: ”Er arbeidet mitt helt ferdig?” Se på hvert spørsmål for å være helt sikker Når du er helt sikker på at du har gjort alt kan du levere inn arbeidet Si til deg selv: ”Bra for meg! Nå er jeg ferdig!”

Ferdighet nr. 7 Delta/ bidra i diskusjoner Bestem deg for om du har noe du vil si Spør deg selv: ”Har det jeg vil si noe med saken å gjøre?” Bestem deg nøyaktig for hva du vil si Løft handa i været Når du får ordet, si det du vil si

Ferdighet nr. 8 Tilby å hjelpe voksne Bestem deg for om den voksne trenger hjelp Tenk på hva du kan gjøre for å hjelpe Bestem deg for hvordan du kan spørre om du skal hjelpe Spør deg selv: ”Er dette et godt tidspunkt å spørre på?” Spør den voksne om du kan hjelpe

Ferdighet nr. 9 Stille spørsmål Bestem deg for hva du må spørre om Bestem deg for hvem du kan spørre Bestem deg for hvordan du kan spørre Velg rett tid og sted Still spørsmålet Si takk når du har fått svar

Ferdighet nr. 10 Ignorere forstyrrelser Tell til fem Si til deg selv: ”Jeg vil ikke se. Jeg fortsetter å jobbe” Fortsett med å gjøre det du gjorde Si til deg selv: ”Bra for meg! Jeg klarte det!”

Ferdighet nr. 11 Rette opp feil Se på den første rettelsen/ feilen Prøv å besvare spørsmålet eller gjør oppgaven på nytt Hvis du ikke forstår oppgaven, be om hjelp Skriv ned det nye svaret eller gjør oppgaven på nytt Si:”Bra! Nå har jeg rettet opp feilen.” Gå videre til neste rettelse/ feil

Ferdighet nr. 12 Bestemme seg for å gjøre noe Kontroller først at du har gjort det du skal gjøre Tenk på hva du kan gjøre Velg en ting du kan gjøre

Ferdighet nr. 13 Å sette seg et mål Bestem deg for et mål du vil nå Bestem deg for hvilke trinn du må gjennomføre for å nå målet Ta det første trinnet Ta de andre trinnene ett trinn av gangen Gi deg selv belønning når målet ditt er nådd

Ferdighet nr. 14 Presentere seg selv Bestem deg for om du vil møte eller hilse på den andre Sjekk om det er et godt tidspunkt for å treffe han/ henne Gå bort til den andre Presenter deg selv Vent til den andre sier sitt navn. Hvis han/ hun ikke gjør det - spør

Ferdighet nr. 15 Starte en samtale Velg hvem du vil snakke med Bestem deg for hva du vil si Velg riktig tid og sted Snakk om det du har bestemt deg for på en vennlig måte

Ferdighet nr. 16 Avslutte en samtale Bestem deg for om du bør avslutte samtalen Bestem deg for hvilken grunn du har til å avslutte samtalen Bestem deg for hva du vil si Vent til den andre stopper å snakke Si det til den andre på en vennlig måte

Ferdighet nr. 17 Å bli med på noe som er i gang Bestem deg for om du vil bli med Bestem deg for hva du vil si Velg et godt tidspunkt Si det på en vennlig måte

Ferdighet nr. 18 Leke en lek med regler Vær sikker på at du kan reglene Bestem hvem som skal starte leken eller spillet Husk å vente til det er din tur Når leken eller spillet er ferdig, si noe hyggelig til den/ de andre

Ferdighet nr. 19 Be om en tjeneste Bestem deg for du vil eller trenger å be noen om en tjeneste Planlegg hva du vil si Be om tjenesten på en vennlig måte Husk å takke den som gjorde deg en tjeneste

Ferdighet nr. 20 Tilby seg å hjelpe en venn Avgjør om den andre trenger og ønsker hjelp fra deg Tenk på hva du kan gjøre for å hjelpe Bestem deg for hvordan du skal tilby hjelpen Spør deg selv: ”Er dette et godt tidspunkt å tilby hjelp?” Spør den andre på en vennlig måte om han trenger hjelp Hjelp den andre

Ferdighet nr. 21 Gi et kompliment Bestem deg for hva du vil si til den andre Bestem deg for hvordan du vil si det Velg et godt tidspunkt og et godt sted Gi komplimentet på en vennlig måte

Ferdighet nr. 22 Motta et kompliment Bestem deg for om noen har gitt deg et kompliment Si ”Tusen takk” Si noe i tillegg hvis du ønsker det

Ferdighet nr. 23 Foreslå en aktivitet Bestem deg for en aktivitet du vil foreslå Bestem deg for hva du vil si Velg rett tidspunkt Si det på en vennlig måte

Ferdighet nr. 24 Å dele med andre Bestem deg for om du vil dele noe med andre Bestem deg for hvem du vil dele med Velg riktig tid og sted Tilby å dele på en vennlig og oppriktig måte

Ferdighet nr. 25 Å si unnskyld Bestem deg for om du trenger å si unnskyld til noen for noe du har gjort Tenk på hvilke muligheter du har: Si det høyt til den det gjelder Skrive brev eller lapp til den det gjelder Velg riktig tidspunkt og sted Gjennomfør det beste alternativet på en oppriktig måte

Ferdighet nr. 26 Kjenne egne følelser Tenk på hva du føler i kroppen din Bestem deg for hva du vil kalle følelsen Si til deg selv: ”Jeg føler meg…”

Ferdighet nr. 27 Uttrykke egne følelser Stopp og tenk hvordan du føler deg Bestem deg for hvordan du føler deg Tenk på hvilke valg du har: Si til den andre: ”Jeg føler at…” Gå vekk fra situasjonen Gjennomfør det alternativet du synes er best

Ferdighet nr. 28 Kjenne igjen andres følelser Se på den andre Si hva du tror den andre føler Avgjør deretter om du skal spørre om den andre føler slik du tror

Ferdighet nr. 29 Vise forståelse for andres følelser Si hva du tror den andre føler Tenk gjennom hvilke valg du har Spør om den andre føler slik du tror Spør den andre om du kan hjelpe La den andre være alene Gjennomfør det valget som du synes er best

Ferdighet nr. 30 Vise bekymring for andre Bestem deg for om den andre har et problem Tenk på hvilke valg du har: Si: ”Kan jeg hjelpe deg?” Gjør noe du tror den andre vil sette pris på Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 31 Mestre eget sinne Stopp og tell til 10 Tenk på hvilke valg du har: Fortell den andre med ord hvorfor du er sint Gå vekk fra situasjonen Gjør en avslappende øvelse Velg det du tror er best

Ferdighet nr. 32 Mestre andres sinne Hør på hva den andre sier Tenk på hvilke valg du har: Fortsett å lytte Spør den andre hvorfor han/ hun er sint Gi den andre en idè om hvordan han/ hun kan løse problemet Gå vekk fra fra situasjonen Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 33 Uttrykke at du liker noen Bestem deg for om du har gode følelser for noen Bestem deg for om du tror den andre vil like å høre at du føler det på denne måten Bestem deg for hva du vil si Velg et godt tidspunkt og sted for å si det Si det til den andre på en vennlig måte

Ferdighet nr. 34 Mestre egen frykt Bestem deg for om du er redd Bestem deg for hva du er redd for Tenk på de valgene du har: Snakk med noen om det Gjør en avslappende øvelse Prøv å gjøre det du er redd for uansett Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 35 Belønne seg selv Bestem deg for om du har gjort en god jobb Si: ”Nå har jeg gjort en god jobb” Bestem deg for andre måter du vil belønne deg selv på Gjør det

Ferdighet nr. 36 Bruke selvkontroll Stopp og tell til 10 Tenk på hvordan det kjennes i kroppen din Tenk på hvilke valg du har: Gå vekk fra situasjonen Gjør en avslappende øvelse Skriv ned det du føler Snakk med noen om hvordan du føler deg Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 37 Be om tillatelse Bestem deg for hva du vil gjøre Bestem deg for hvem du vil spørre Bestem deg for hva du vil si Velg et godt sted og tidspunkt Spør på en vennlig måte

Ferdighet nr. 38 Å takle erting Stopp og tell til 5 Tenk på hvilke valg du har: Overse ertingen Si hvordan du føler det når du blir ertet på en vennlig måte Gi den andre en grunn til å slutte med å erte deg Gjør det du mener er best

Ferdighet nr. 39 Å unngå trøbbel Stopp og tenk på hvilke konsekvenser en handling vil få for deg Bestem deg for om du ønsker å unngå trøbbel Bestem deg for hva du vil si til den andre Si det til den andre

Ferdighet nr. 40 Å holde seg unna slagsmål Stopp og tell til 10 Bestem hva problemet er Tenk på hvilke valg du har: Gå vekk fra situasjonen Snakk til den andre på en vennlig måte Be noen om hjelp for å løse problemet Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 41 Problemløsning Stopp og tenk eller si: ”Jeg må roe meg ned” Bestem hva som er problemet Tenk på ulike måter som du kan løse problemet på Velg en av måtene Gjør det Spør: ”Hvordan virket det?”

Ferdighet nr. 42 Akseptere konsekvensene av egne feil Bestem deg for om du tok feil Hvis du tok feil, si til deg selv: ”Jeg må ta konsekvensene av mine egne feil” Si til den andre: ”Ja, jeg gjorde…” Si noe annet: Hvordan vil du unngå å gjøre det samme en annen gang Si unnskyld

Ferdighet nr. 43 Å håndtere en anklage Stopp og si: ”Nå må jeg roe meg ned” Tenk på hva den andre anklager deg for Spør deg selv: ”Har han rett?” Tenk på hvilke valg du har Forklar på en vennlig måte at du ikke har gjort det Si unnskyld Tilby deg å gjøre opp for deg Gjør det du tror er det beste

Ferdighet nr. 44 Å forhandle Bestem deg for om du og den andre er uenig Si hva du føler til den andre Spør den andre hvordan han/ hun føler i forhold til problemet Hør på svaret Foreslå eller be om et kompromiss

Ferdighet nr. 45 Takle det å kjede seg Bestem deg for om du kjeder deg Tenk på noe som du liker å gjøre Bestem deg for å gjøre en av de tingene du liker å gjøre Gjør det Si til deg selv: ”Bra for meg! Jeg klarte å finne på noe”

Ferdighet nr. 46 Bestemme hva som forårsaket et problem Bestem deg for hva som er problemet Tenk på hva som kan være årsaken til problemet Bestem hva som er den sannsynlige årsaken til problemet Kontroller det

Ferdighet nr. 47 Å fremføre en klage Bestem deg for hva som er problemet Bestem deg for hvem du skal si det til Velg et godt tidspunkt og sted Fortell den andre om problemet på en vennlig måte

Ferdighet nr. 48 Å svare på en klage Lytt til det som sies Spør på en vennlig måte om ting du ikke forstår Bestem deg for om klagen er riktig Tenk på hvilke valg du har: Si unnskyld Forklar hvorfor du gjorde som du gjorde Foreslå hva du kan gjøre nå Korriger feil som blir sagt Gjør det som du tror er det best

Ferdighet nr. 49 Å takle et tap eller nederlag Si til deg selv: ”Noen må tape. Det gjør ikke noe at jeg ikke vant” Tenk på hvilke valg du har: Spør om du kan hjelpe noen Gjør noe du liker å gjøre Gjør en avslappende øvelse Gjør det du tror er det beste

Ferdighet nr. 50 Å vise sportsånd Bestem deg for hvordan du og den/ de andre gjennomførte spillet Tenk på hva du kan si til den/ de andre: ”Gratulerer” ”Du spilte bra” Velg det du tror er det beste Hjelp den andre til å rydde bort det dere har brukt

Ferdighet nr. 51 Å takle å bli holdt utenfor Bestem hva som forårsaket at du ble holdt utenfor Tenk på hvilke valg du har: Spør om å få bli med Velg noen andre du kan være sammen med Gjør noe du liker Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 52 Å takle det å bli flau Bestem hva som gjorde at du ble flau Tenk på hva du kan gjøre for å føle deg mindre flau: Overse det Bestem deg for hva du kan gjøre neste gang Si til deg selv: ”Det er over. Gjort er gjort. Folk glemmer dette fort” Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 53 Å takle det å mislykkes Bestem deg for om du har mislykkes Tenk på hvorfor du mislyktes Tenk på hva du kan gjøre neste gang Legg en plan for hvordan du kan gjennomføre det en annen gang

Ferdighet nr. 54 Å godta et nei Bestem hvorfor du fikk et nei Tenk på hvilke valg du har: Gjør noe annet Si hvordan du føler det på en vennlig måte Skriv ned hvordan du føler deg Gjør det du tror er best

Bestem deg for om du vil gjøre det som du blir bedt om Ferdighet nr. 55 Å si nei Bestem deg for om du vil gjøre det som du blir bedt om Tenk på hvorfor du ikke vil gjøre dette Si det til den/ de andre på en vennlig måte Si hvorfor du ikke vil gjøre som den/ de andre sier

Ferdighet nr. 56 Å roe seg ned når du er stressa Bestem om du trenger å slappe av Trekk pusten dypt og sakte tre ganger Stram en del av kroppen din, tell til tre og slapp av Gjenta dette med andre deler av kroppen Spør deg selv om hvordan du føler deg

Ferdighet nr. 57 Å håndtere gruppepress Lytt til hva de andre ønsker at du skal gjøre Tenk på hva som kan skje hvis du gjør som du blir bedt om Bestem deg for hva du vil gjøre Hvis du bestemmer deg for å ikke gjøre som de sier, så si: ”Nei jeg kan ikke gjøre det fordi…” Foreslå å gjøre noe annet

Ferdighet nr. 58 Å ha lyst på noe som tilhører andre Si til deg selv: ”Jeg har lyst på dette, men jeg kan ikke bare ta det” Si til deg selv: ”Denne tilhører…” Tenk på hvilke valg du har: Jeg kan be om å få låne den/ det Jeg kan spørre den andre om vi skal byttelåne Jeg kan gjøre noe annet som jeg liker å gjøre Gjør det du tror er best

Ferdighet nr. 59 Å ta en avgjørelse Tenk på hva problemet er Bestem deg for hvilke valg du har Tenk på de mulige konsekvensene hvert valg har Velg det du tror er best

Ferdighet nr. 60 Å være ærlig Bestem deg for hva som skjer hvis du er ærlig Bestem deg for hva som kan skje dersom du er uærlig Tenk på hvordan du skal si det du ønsker å si Si det Si til deg selv: ”Bra for meg! Jeg sa sannheten.”