ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Dialogtorg i Kristiansand
NYTT REGJERINGSKVARTAL - VI MÅ SAMLE OSS OM DENNE UNIKE MULIGHETEN 1 Foto: Statsbygg.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
”Nye biblioteklokaler – suksess eller katastrofe?”
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Horten vidergående skole
Utforming av stasjoner
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kamp eller samarbeid?.
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Akershus fylkeskommune
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011

Rom Eiendom er NSBs eiendomsselskap Jernbanen (1996) Jernbaneverket - infrastruktur NSB - operatør Rom Eiendom AS (2001)

NSB-konsern Tog Gods Buss Eiendom NSB konsern NSB Persontog CargoNet AS NSB konsern Buss Nettbuss AS Eiendom Rom Eiendom AS

Rom Eiendom: En ledende eiendomsaktør og knutepunktsutvikler 90 ansatte Utviklingspotensiale ca 2 mill kvm

Omsetning og driftsresultat ROM – NSB Totalt driftsresultat NSB konsernet i perioden: MNOK 3 541 Øvrig virksomheter NSB-konsernet 33 % Eiendoms- virksomheten 67 % (MNOK 2 362) (MNOK 1 179)

Rom som knutepunktutvikler: St.meld.nr.21 ”Når regjeringen har valgt å la NSB i hovedsak beholde eierskapet, er dette bla begrunnet med at strategien bak eiendomsforvaltningen er med på å understøtte jernbanevirksomheten og annen transport. Dette gjøres blant annet ved å bygge ut kollektivknutepunkt som letter overgangen mellom tog og andre transportmidler.” ”Eksempelvis er det viktig at det legges til rette for kommersiell eiendomsutvikling i nær tilknytning til stasjonsområdet på en måte som bygger opp under stasjonen som kollektivknutepunkt. Regjeringen deler derfor oppfatningen om at Rom Eiendom videreføres med dagens samlede eiendomsmasse” ”Viktig i denne sammenheng er utviklingen av stasjoner som gode knutepunkt”

Samarbeid er viktig! Rom eier stasjonene Rom har ansvaret for å utvikle helhetlige knutepunkt Samarbeid mellom aktørene er det viktigste for å lykkes

Komplekse sammenhenger – klare mål Forbedre knutepunktene for trafikantene Tilrettelegge for servicetilbud Utvikle stasjonsområdene i et helhetlig perspektiv Departement Investorer og utviklere Fylker og kommuner Knutepunkts- utvikling Statens Vegvesen Leietakere JBV NSB/Rom Flytoget

Gode kollektivknutepunkt Hvorfor og hvordan 1:

Rom sin visjon Bedre byrom der mennesker møtes

Hva er et godt kollektivknutepunkt? Gehls fire prinsipper: Sett brukeren i fokus, forstå deres behov og adferd Knutepunktet skal fungere for tog, buss og bane og slik at reiser til og fra er koordinert Ha som mål å skape levende og trygge knutepunkt Et knutepunkt skal tilpasses alles behov: 8/80

Gode knutepunkt inneholder Funksjonell stasjon med en klar overordnet struktur med universell utforming Fremtidsrettede og fleksible løsninger God tilgjengelighet for alle fra byen omkring Kompakt løsning med korte gangavstander God tilknytning mellom alle reisemidler (tog, buss, T-bane, trikk og taxi) Kortids- og langtidsparkering, (inkl. plasser for HC, EL-bil), sykkelparkering Høy miljøprofil ute og inne Markant men veltilpasset plassering i bybildet (arkitekttoniske kvaliteter) Skape gode byrom og møteplasser ute og inne Målpunkt for reiser, service, turisme, kultur, overnatting, opplevelse Sikkerhet, trygghet og trivsel Oversiktlighet, orienterbarhet og informasjon Økonomisk gjennomførbart

Bygge og fungere samtidig

Både planlegging og økning av kapasitet Planlegging infrastruktur Øke kapasitet på stasjonen

Hva kjennetegner de gode prosjektene? Felles mål og eierskap til prosjektet hos alle aktører – fylkeskommune, kommune, SVV, JBV, NSB, Rom Forpliktende samarbeid i plan- og gjennomføringsfase En omforent prosjektorganisering og styringsmodell blant partene Fellesfunksjoner for buss og tog (felles terminalfunksjoner, kort- og langtidsparkering, sykkelparkering, taxi, billetter, trafikkinformasjon osv) Tilrettelagt for den sømløse reisen ved å bedre overgangen og informasjonen mellom tog og andre transportmidler Bærekraftig byutvikling på og rundt kollektivknutepunktene gir økt kundestrøm til kollektivtransport En hovedansvarlig aktør har fått mandat for å ta helhetsgrep av de andre aktørene

Lillehammer skysstasjon – et eksempel til etterfølgelse

Voss – bygd for utvikling Geilo i ny drakt Voss – bygd for utvikling Hamar Elverum Notodden Trondheim Stavanger Tønsberg Kristiansand Porsgrunn Oslo S Gjøvik Drammen Jessheim

Nye Oslo S (2014 – 2019)

Samarbeid …å komme sammen er begynnelsen …..å holde sammen er framgang …….å arbeide sammen er suksess (Henry Ford)

Takk for oppmerksomheten!