Nytt østfoldsykehus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Akershus universitetssykehus
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
SINTEF Teknologi og samfunn
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
SINTEF Health Research SINTEF Teknologi og samfunn er et tverrfaglig forskningsinstitutt innenfor både teknisk-industriell og samfunnsvitenskapelig arena.
Ansvar Begrepet ansvarlig lege beskriver en aktiv rolle knyttet til behandling og oppfølging av pasienten, der også det juridiske aspektet ivaretas.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Samdata 2012 Somatikk.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Spillteknologi som læringsarena
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
HMS i Petroleumsnæringen
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Samhandlingsreformen
Status for Samhandlingsreformen –
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
1 Helse Nordmøre og Romsdal HF Onsdag 23. februar 2011 Nytt finansieringssystem.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Nytt østfoldsykehus

Grunndata SØ Opptaksområde ca 280.000 4350 årsverk, 5000 ansatte Budsjett i 2012 4.3 mrd Antall pasientkontakter i 2011: 330.000 Antall lokalisasjoner i 2015, ca 20

Norges største byggeplass 1000 mennesker skal bygge nytt sykehus Bygget reiser seg fra 2012-14 Tas i bruk gradvis fra 2014

Samfunnsperspektivet - gevinster Nytt sykehus og ny struktur skal gi bedre helsetjenester Investeringen skal lønne seg Vi må tenke nytt

Verdikonfigurasjonsanalyse

Verdikjede (M. Porter) Råvare til ferdig produkt Sekvensiell Skalafordeler, service, markedsføring Tradisjonell tenkning innen økonomi og i politiske systemer TQM og operasjonell effektivitet (OE), logistikk

Verdiverksted Problemidentifikasjon og løsning Unike problemer Asymmetri i kunnskap: kunde tjenesteyter Teknologi og kunnskapsintensiv Koordinert, en ansvarlig (PAL) Oppdelbar, verdiskapning ikke knyttet til ”sluttprodukt”

Verdinettverk Formidling mellom kunder Skalaeffekter Parallelle i funksjonalitet

Kompleksitet innad i sykehuset øker Kjernekompetanse er den kollektive læring i organisasjonen med spesielt fokus på hvordan man koordinerer komplekse og multiple pasientforløp - og der teknologi, ferdigheter, kunnskap og informasjon integreres sømløst

Overordnede mål I SØ 2015 skal: alle pasienter få rask diagnostikk, behandling og rett informasjon styrt av en helhetlig og tverrfaglig arbeidsform ny sykehusstruktur og ny teknologisk infrastruktur gi en tydelig oppgavedeling og bedret tjenestekvalitet samhandling med kommunehelsetjenesten og andre HF være en naturlig del av pasientforløpene og handlingsmønsteret til alle medarbeidere SØ gjennom forskning, utdanning og kompetanseutvikling være konkurransedyktig innenfor definerte områder nasjonalt og internasjonalt det være oppnådd en driftsøkonomisk gevinst tilsvarende 180 mill kroner

Pasienten: diagnostikk og behandling Helhet og tverrfaglig Sikkerhet og kvalitet Muligheter medisinsk Interaktiv kommunikasjon

www.? Rett informasjon Fagtidsskrifter? ”Apper” Arkiv, bøker…..? Dagbladet / VG ”Apper”

Overordnede mål I SØ 2015 skal: alle pasienter få rask diagnostikk, behandling og rett informasjon styrt av en helhetlig og tverrfaglig arbeidsform ny sykehusstruktur og ny teknologisk infrastruktur gi en tydelig oppgavedeling og bedret tjenestekvalitet samhandling med kommunehelsetjenesten og andre HF være en naturlig del av pasientforløpene og handlingsmønsteret til alle medarbeidere SØ gjennom forskning, utdanning og kompetanseutvikling være konkurransedyktig innenfor definerte områder nasjonalt og internasjonalt det være oppnådd en driftsøkonomisk gevinst tilsvarende 180 mill kroner

Ny teknisk infrastruktur AGV www.dagbladet.no PET scan Legemiddelautomater

Nytt, teknologisk bygg - oppgavedeling og bedret tjenestekvalitet Standardisering og sertifisering Ett akuttmottak Skille planlagt og øyeblikkelig hjelp Eget laboratoriesenter, en kjemisk fabrikk

Teknologi og logistikk Ny, teknologisk infrastruktur i huset Intet lagerhold Elektronisk styring av bygg og arbeidsprosesser

Overordnede mål I SØ 2015 skal: alle pasienter få rask diagnostikk, behandling og rett informasjon styrt av en helhetlig og tverrfaglig arbeidsform ny sykehusstruktur og ny teknologisk infrastruktur gi en tydelig oppgavedeling og bedret tjenestekvalitet samhandling med kommunehelsetjenesten og andre HF være en naturlig del av pasientforløpene og handlingsmønsteret til alle medarbeidere SØ gjennom forskning, utdanning og kompetanseutvikling være konkurransedyktig innenfor definerte områder nasjonalt og internasjonalt det være oppnådd en driftsøkonomisk gevinst tilsvarende 180 mill kroner

Somatikk og psykisk helsevern Veum er fra 1914… Ny modell, felles diagnostikk og behandling

Overordnede mål I SØ 2015 skal: alle pasienter få rask diagnostikk, behandling og rett informasjon styrt av en helhetlig og tverrfaglig arbeidsform ny sykehusstruktur og ny teknologisk infrastruktur gi en tydelig oppgavedeling og bedret tjenestekvalitet samhandling med kommunehelsetjenesten og andre HF være en naturlig del av pasientforløpene og handlingsmønsteret til alle medarbeidere SØ gjennom forskning, utdanning og kompetanseutvikling være konkurransedyktig innenfor definerte områder nasjonalt og internasjonalt det være oppnådd en driftsøkonomisk gevinst tilsvarende 180 mill kroner

Utdanning og forskning - forskning, utdanning og kompetanseutvikling Ny kompetanse Endringer i dagens utdanninger Nye yrkesgrupper Tettere samarbeid med videregående skole og høgskole/universitet Prioritering / fokus

Overordnede mål I SØ 2015 skal: alle pasienter få rask diagnostikk, behandling og rett informasjon styrt av en helhetlig og tverrfaglig arbeidsform ny sykehusstruktur og ny teknologisk infrastruktur gi en tydelig oppgavedeling og bedret tjenestekvalitet samhandling med kommunehelsetjenesten og andre HF være en naturlig del av pasientforløpene og handlingsmønsteret til alle medarbeidere SØ gjennom forskning, utdanning og kompetanseutvikling være konkurransedyktig innenfor definerte områder nasjonalt og internasjonalt det være oppnådd en driftsøkonomisk gevinst tilsvarende 180 mill kroner

Nøkkelen til å lykkes Kompetente medarbeidere Nye arbeidsformer Konkurransedyktig arbeidsplass Forskning