”Er servicebransjen forberedt på morgendagens kompetansekrav?” Anne Jensen Direktør adm. og utvikling NHF/NRTF Landsmøte den 29.mars 2003
Hva er morgendagens kompetansekrav ?
Kompetanse om…….. .Offentlige innkjøpsregler Moms og skatter…. Virksomhets-overdragelse Miljøaspekteret Økonomistyring Dokumentasjon av bestilling Dokumentasjon av hva som skal leveres Rekruttering av arbeidskraft Språk Kulturforståelse Teamarbeid HMS Kvalitetssikring
Forts…. Bruk av IT-verktøy Lønns- og pensjonsforhold Kombinasjon av tjenester / Flerferdighet Multiservice eller nisje.. Konkurranseutsetting…. Nye alliansepartnere…. Nettverkets betydning… IA-Avtalen Likestilling Arbeidsgiveravgift Kompetanseutvikling i egen bedrift Omstillingsevne og fleksibilitet
Offentlige anskaffelser,- et stort marked for næringslivet. Felles regelverk for stat og kommune Off. kunngjøring av alle sine anskaffelser EØS-terskelverdi (www.norsk.lysningsblad.no) Kunngjøring av konkurranseform (åpen eller begrenset anbudskonkurranse,konkurranse med forhandlinger) Konkurransegrunnlaget Utvelgelseskriterier Skatteattest og HMS-egenerklæring
Moms, skatter og avgifter. Er det moms på tjenesten Hvilken sats 12/24 Nye satser kan ventes Har kunden refusjonsordning og hvordan virker den? Differensiert arbeidsgiveravgift endres – utslag? Hva finnes av støtteordninger og insitamenter. Utvikling i sykelønn
Virksomhetsoverdragelse En servicebedrift overtar frivillig eller lovpålagt staben fra et annet selskap ,- der man overtar oppdraget Hvilke regler gjelder vedr. virksomhets-overdragelse og når gjelder det ? Arbeidsmiljøloven §73E omhandler kravet om saksbehandling
Miljøaspektet Miljøkrav til produktenes ytelse og funksjon Substituttforbliktelse (vurdere alternativer) Håndtering av emballasje ved et visst volum. Integrering av miljøhensyn i kontrakter
Økonomistyring Regnskap og budsjett Rapportering ,- til hvem og hvorfor? Lønnsavtaler Bonusordninger Kontraktslengde Likviditet Omsetning Markedsandel Produktivitet Salgsfremstøt Lønnssystem Styringsverktøy Sykefravær Turn-over Kompetanse i egen bedrift Opplæring
Dokumentasjon av bestilling og leveranse. Funksjonskriterier – hva vil vi oppnå Prosesskriterier – hva skal gjøres Harde og myke verdier Beredskap Adferd Dokumentasjon Sikkerhet for leveransedyktighet og økonomi med mer.
Rekruttering av arbeidskraft Hvilken type arbeidskraft har du bruk for? Nivå Fagkunnskaper Formell kompetanse Dokumentasjon av realkompetanse Praksis Hvor henter du arbeidskraften?? Tilgang av arbeidskraft? Kunnskapsnivå ? Skjev kompetanse ,- hva betyr det for servicesektoren??
105.603 uten jobb….. Statistisk sentralbyrå tror ledigheten i år vil være på ca 104.000 Norges Bank anslår gj.snittlig ledighet i år til rundt 106.000 ( 4,5 % av arbeidsstokken) , -stigende til 112.000 i 2004 Polen har i dag 19 % arbeidsledige, Spania 12% ….skrev VG 13.mars 2003
Språk På KRDs budsjett ligger det samlet om lag 4,7milliarder rettet mot integrering av innvandrere…………. Spesifikt ligger det 620 millioner på voksenopplæringsbudsjettet til norskopplæring for innvandrere under UFD ,- og om lag 48 millioner for aldersgruppen 16-20 år…………. 26 % av alle arbeidsmarkedstiltak går mot innvandrer………………...
”De fleste er klar over at det er kulturforskjeller mellom Norge og Frankrike, men de uforberedt på hvor stor disse forskjellene faktisk er ”,- sier Jan Haug Sørum som er leder for Norges Eksportråd i Paris ”Språk er aldri det største problemet ,- det tar minimum to-tre år før en skjønner hvordan kulturen skal takles……”
Kulturforståelse Norge forventer at resultater skapes gjennom samarbeid Frankrike er et konkurransesamfunn Norge fokuserer skolen i større grad på ”det svakeste leddet” i en gruppe,- dette tar vi med oss inn i yrkeslivet I Frankrike tas beslutningene på toppen…..
Teamarbeid Opplæring Lojalitet Riktig sammensetning av personalet Kompetanse
HMS Nye HMS - utfordringer i Europa: Mobbing Stress Slitasjeskader Diskriminering Likestilling Endring av jobbnivå/innhold
Kvalitetssikring Insta 800 Objektive målemetoder ISO 9001-2000 Forrige versjon av ISO 9001 eller 9002 Alternative systemer
Bruk av IT-verktøy Jonathan- forvaltning, drift og vedlikehold Jonathan -clean Telefon - mobil…..GPRS-teknologi…og High Speed (…nettverk) PC / Håndholdt PC (PDA) Internett Strekkoder Personal- og lønnssystemer
Lønns- og pensjonsforhold Kompetanse - og karrieresystemer Bonusordninger Frynsegoder Tradisjonelle ytelsesbasert pensjon Innskuddpensjon Engangsbetalt alderspensjon Parallelle og kombinerte ordninger
Kombinasjon av tjenester Hvilke tjenester kan utfylle hverandre Muligheter og fallgruber Hvilke tariffavtale gjelder Hvordan sikre tverrfaglig kompetanse Koordinering av konkurrerende interesser.
Flerferdighet Evnen til å løse flere oppgaver Fleksibel innstilling Riktig prioriteringer Overføringsevne
Multiservice eller nisje………..
Konkurranseutsetting Hva er konkurranseutsetting? Et virkemiddel for å forbedre og/eller effektivisere offentlig tilbud av tjenester hvor selve produksjonsdelen underlegges en eller annen form for konkurranse( anbudskonkurranse, målestokk-konkurranse). ANSVARET for tilbudet forrykkes ikke,- det og det offentlige har samme forpliktelse som tidligere……...
Nye alliansepartnere….og nettverkets betydning…….
IA-Avtalen…. Inkluderende Arbeidsliv er en intensjonsavtale som har som mål å redusere sykefravær og inkludere flere eldre og funksjonshemmede i arbeidslivet…… IA-bedrifter får bl.a fast kontaktperson i Trygdeetaten, aktiv sykemelding uten forhåndsgodkjenning, rett til å bruke utvidet sykemelding…….…se www.trygdeetaten.no
Likestilling ”Mer ulikhet for økt likestilling………….. Vinnere: For å få flere kvinnelige ledere,må det bli billigere å kjøpe tjenester i hjemmet,- mener forsker……. Tapere: Lavtlønte kvinner som leverer tjenester som barnepass og rengjøring kan bli tapere……” Skrev DN 24.mars…...
Kompetanseutvikling i egen bedrift Kartlegging av kompetanse hos personalet Viktig fokus på: Bedriftskunnskap Produktkunnsakp Systemkunnskap Servicrollekunnskap Hvordan beholder og utvikles medarbeidere…?