Webkommunikasjon og evaluering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Publisering på internett
Media håndtering og kommunikasjon
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Pedagogisk analyse.
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Øystein Pedersen Dahlen
IKT: normer og sjangrer
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
Sammensatte tekster: Photo Story
Forstå bruk og datainnsamling
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Analyser en sakprosatekst
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
God kommunikasjon på nettet
Øystein Pedersen Dahlen
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Definere og velge hovedmål og delmål
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kvalitative forskningsmetoder
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Presentere en teknisk rapport
Undersøke bruk Kapittel 7
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Undersøke bruk Kapittel 7
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Sensorveiledninger på MN
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Webkommunikasjon og evaluering Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda http://www.hivolda.no/ 23.02.09

Kommunikasjon Målsetninger Målgrupper Budskap Virkemidler Evaluering Fokus Dialog

Hvorfor lage internettsider? Oppnå mål i informasjonsstrategien /-planen Levere relevant informasjon, til målgruppen

Budskap Budskapet må tilpasses målgruppen Fokusert budskapet Tydeliggjøring av budskap gjennom tekst/innhold gjennom sideutforming Må organiseres Må være lett tilgjengelig Triggerord = søkeord

Sidedesign Navn på siten og siden Tydelige linker til seksjoner og underseksjoner Lokal navigering i (under-)seksjoner ”Du er her”-indikator Søkefunksjon Kontakt http://www.afrika.no/norsk/index.html

Førstesiden Hva er den viktigste informasjonen? Hva ønsker vi å motivere brukerne til? Målsetningen med hjemmesiden Små elementer skal motivere til handling, opp mot overordnet formål Store fonter oppfordringer til skanning Hvem er den viktigste (og vanskeligste) målgruppen å beholde på siden?

Kommunikasjonsprosessen Kartlegge omgivelsene Definere utfordringer Analysere situasjonen Sette opp målsetninger Analysere målgruppen Planlegge tiltak Gjennomføring Evaluere

Kommunikasjonsprosessen Kartlegge omgivelsene Definere utfordringer Analysere situasjonen Sette opp målsetninger Analysere målgruppen Planlegge tiltak Gjennomføring Evaluere: planlegging, gjennomføring og effekter

Hvorfor evaluere? Reduser usikkerhet Forbedre effektiviteten Forbedre tiltak Dialog med mottaker/målgruppen

Målsetninger: Presentasjon Oppmerksomhet Forståelse Akseptering Tar til seg informasjonen Handling Beholder handlemønsteret

Undersøkelsesmetoder Kvalitative undersøkelser Kvantitative undersøkelser Case-studier Eksperimenter Intervjuer Spørreundersøkelser

Kvalitative – kvantitative Innholdet Tekst Fortolkning Helhetsforståelse Ikke generaliserbare Kan si noe om et fenomen Statistikk Tall Beregninger Begrenset forståelse Generaliserbare Ser på årsakssammenhenger

Casestudier Kvalitative Samle mye informasjon (data) om et avgrenset fenomen (caset) Ett eller flere case Flere: kan sammenligne Kan med hell brukes på gode (og dårlige) eksempler

Eksperimenter Kvalitative Kontrollerer omgivelsene Utvalgt målgruppe Utsettes for bestemt stimuli Problem 1: Unaturlig sammenheng Problem 2: Forståelse og oppfattelser er som regel sosiale Eks: Brukertester

Evaluering av nettsider Om siden (navigasjon og design) Innholdet (målsetning) Forholdet til brukeren (målgruppen)

1. Om siden Design Navigasjon: triggerord? Råtne linker?

2. Innholdet Hva er målsetningen (konseptet)? Er målsetningene klargjort? Er innholdet relevant for målsetning? Kvaliteten på innholdet Oppdatert innhold? Hvor ofte blir siden oppdatert? Mange bidragsytere? Språk

3. Forholdet til brukeren Hvem bruker siden? Hvor ofte? Til hva? Hva er interessant? Hva savnes? Hva er negativt?

Utvikle personas Tenkt person i målgruppen Konkret målsetning Eks. 1: Gutt på vg. skole som har lyst til å studere norsk på universitetet i Oslo www.uio.no Eks. 2: Kvinne ønsker å studere pedagogikk på masternivå i Volda www.hivolda.no

Brukertester Avhengig av kontekst, bruker, oppgave og situasjon Du er ikke brukeren Brukerobservasjon Brukerintervju (forklaringer, fortelle om opplevelsen)

Tips til brukertester 5-6 personer Hvis brukeren ikke kan finne det – det eksisterer ikke Brukeren bruker mesteparten av tiden på andres nettsteder Lag konkrete oppgaver som skal løses: Finn frem spesifikk informasjon Observere Stille spørsmål

http://www.sasbraathens.no/

Evaluere materiell Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig

Obligatorisk internpraksis for INF112, vår 2009 Nettanalyse Fem grupper Fem høyskoler Fem oppgaver To personer presenterer: 6. mars 2009

Fem høyskoler Høgskulen i Volda Høgskolen i Bergen Høgskolen i Oslo Høgskolen på Lillehammer Høgskolen på Hedemark

Fem oppgaver Gruppeleder og strategier Utvikle personas Gjennomføre brukertester Se på sidens struktur Se på innholdet

1. Volda 2. Bergen 3. Oslo 4. Lillehammer 5. Hedemark Strategi Personas Brukertester Struktur Innhold

1. Gruppeleder og strategi Se på kommunikasjonsstrategiene Presentere dette for resten av gruppa (lag en pp-presentasjon) Følge opp de andre gruppemedlemmene Ansvarlig for det organisatoriske Er målsetningene (konseptet) tydeliggjort på førstesiden? Presentere prosjektet

2. Personas Utvikle 3 personas i samarbeid med gruppeleder, i forhold til målgrupper og målsetninger Konferer med de andre 2-erne Skriv rapport om tenkte situasjoner

3. Brukertester Ta utgangspunkt i målsetningene Samarbeid med de andre 3-erne Utarbeid oppgaver i forhold til din side (mulige studietilbud) Gjennomfør test på Volda vg. skule, mandag 2. mars – 3 elever på hver Presenter opplegget for hele klassen, hvem dere er og hvorfor dere er der 3 elever på hver side

4. Struktur Se på navigasjonsstrukturen på siden Se på linker og triggerord Hvordan er det mulig å finne frem til vesentlige informasjonen (i forhold til målsetningene)?

5. Innholdet Se på innhold i forhold til målsetninger og målgrupper Er innholdet tilrettelagt for web (se Calvert)? Motiverer innholdet brukerne til å gjøre det som er målsetningen med siden (søke på et studieprogram)?

Hva skal gjøres? Fordele oppgavene i hver gruppe Lage samarbeidskontrakt Lage prosjektplan Skrive logg Lage et evalueringsdokument Lage en artikkel til nettsidene (individuelt) http://www.hivolda.no/index.php?ID=14605 Presentere evalueringen (to stykker)

Presentasjon Konsept: Målsetning/målgrupper Førsteside Struktur Innhold (vise til personas og brukertester)

1. Volda 2. Bergen 3. Oslo 4. Lillehammer 5. Hedemark Strategi Personas Brukertester Struktur Innhold