Webkommunikasjon og evaluering Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda http://www.hivolda.no/ 23.02.09
Kommunikasjon Målsetninger Målgrupper Budskap Virkemidler Evaluering Fokus Dialog
Hvorfor lage internettsider? Oppnå mål i informasjonsstrategien /-planen Levere relevant informasjon, til målgruppen
Budskap Budskapet må tilpasses målgruppen Fokusert budskapet Tydeliggjøring av budskap gjennom tekst/innhold gjennom sideutforming Må organiseres Må være lett tilgjengelig Triggerord = søkeord
Sidedesign Navn på siten og siden Tydelige linker til seksjoner og underseksjoner Lokal navigering i (under-)seksjoner ”Du er her”-indikator Søkefunksjon Kontakt http://www.afrika.no/norsk/index.html
Førstesiden Hva er den viktigste informasjonen? Hva ønsker vi å motivere brukerne til? Målsetningen med hjemmesiden Små elementer skal motivere til handling, opp mot overordnet formål Store fonter oppfordringer til skanning Hvem er den viktigste (og vanskeligste) målgruppen å beholde på siden?
Kommunikasjonsprosessen Kartlegge omgivelsene Definere utfordringer Analysere situasjonen Sette opp målsetninger Analysere målgruppen Planlegge tiltak Gjennomføring Evaluere
Kommunikasjonsprosessen Kartlegge omgivelsene Definere utfordringer Analysere situasjonen Sette opp målsetninger Analysere målgruppen Planlegge tiltak Gjennomføring Evaluere: planlegging, gjennomføring og effekter
Hvorfor evaluere? Reduser usikkerhet Forbedre effektiviteten Forbedre tiltak Dialog med mottaker/målgruppen
Målsetninger: Presentasjon Oppmerksomhet Forståelse Akseptering Tar til seg informasjonen Handling Beholder handlemønsteret
Undersøkelsesmetoder Kvalitative undersøkelser Kvantitative undersøkelser Case-studier Eksperimenter Intervjuer Spørreundersøkelser
Kvalitative – kvantitative Innholdet Tekst Fortolkning Helhetsforståelse Ikke generaliserbare Kan si noe om et fenomen Statistikk Tall Beregninger Begrenset forståelse Generaliserbare Ser på årsakssammenhenger
Casestudier Kvalitative Samle mye informasjon (data) om et avgrenset fenomen (caset) Ett eller flere case Flere: kan sammenligne Kan med hell brukes på gode (og dårlige) eksempler
Eksperimenter Kvalitative Kontrollerer omgivelsene Utvalgt målgruppe Utsettes for bestemt stimuli Problem 1: Unaturlig sammenheng Problem 2: Forståelse og oppfattelser er som regel sosiale Eks: Brukertester
Evaluering av nettsider Om siden (navigasjon og design) Innholdet (målsetning) Forholdet til brukeren (målgruppen)
1. Om siden Design Navigasjon: triggerord? Råtne linker?
2. Innholdet Hva er målsetningen (konseptet)? Er målsetningene klargjort? Er innholdet relevant for målsetning? Kvaliteten på innholdet Oppdatert innhold? Hvor ofte blir siden oppdatert? Mange bidragsytere? Språk
3. Forholdet til brukeren Hvem bruker siden? Hvor ofte? Til hva? Hva er interessant? Hva savnes? Hva er negativt?
Utvikle personas Tenkt person i målgruppen Konkret målsetning Eks. 1: Gutt på vg. skole som har lyst til å studere norsk på universitetet i Oslo www.uio.no Eks. 2: Kvinne ønsker å studere pedagogikk på masternivå i Volda www.hivolda.no
Brukertester Avhengig av kontekst, bruker, oppgave og situasjon Du er ikke brukeren Brukerobservasjon Brukerintervju (forklaringer, fortelle om opplevelsen)
Tips til brukertester 5-6 personer Hvis brukeren ikke kan finne det – det eksisterer ikke Brukeren bruker mesteparten av tiden på andres nettsteder Lag konkrete oppgaver som skal løses: Finn frem spesifikk informasjon Observere Stille spørsmål
http://www.sasbraathens.no/
Evaluere materiell Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
Obligatorisk internpraksis for INF112, vår 2009 Nettanalyse Fem grupper Fem høyskoler Fem oppgaver To personer presenterer: 6. mars 2009
Fem høyskoler Høgskulen i Volda Høgskolen i Bergen Høgskolen i Oslo Høgskolen på Lillehammer Høgskolen på Hedemark
Fem oppgaver Gruppeleder og strategier Utvikle personas Gjennomføre brukertester Se på sidens struktur Se på innholdet
1. Volda 2. Bergen 3. Oslo 4. Lillehammer 5. Hedemark Strategi Personas Brukertester Struktur Innhold
1. Gruppeleder og strategi Se på kommunikasjonsstrategiene Presentere dette for resten av gruppa (lag en pp-presentasjon) Følge opp de andre gruppemedlemmene Ansvarlig for det organisatoriske Er målsetningene (konseptet) tydeliggjort på førstesiden? Presentere prosjektet
2. Personas Utvikle 3 personas i samarbeid med gruppeleder, i forhold til målgrupper og målsetninger Konferer med de andre 2-erne Skriv rapport om tenkte situasjoner
3. Brukertester Ta utgangspunkt i målsetningene Samarbeid med de andre 3-erne Utarbeid oppgaver i forhold til din side (mulige studietilbud) Gjennomfør test på Volda vg. skule, mandag 2. mars – 3 elever på hver Presenter opplegget for hele klassen, hvem dere er og hvorfor dere er der 3 elever på hver side
4. Struktur Se på navigasjonsstrukturen på siden Se på linker og triggerord Hvordan er det mulig å finne frem til vesentlige informasjonen (i forhold til målsetningene)?
5. Innholdet Se på innhold i forhold til målsetninger og målgrupper Er innholdet tilrettelagt for web (se Calvert)? Motiverer innholdet brukerne til å gjøre det som er målsetningen med siden (søke på et studieprogram)?
Hva skal gjøres? Fordele oppgavene i hver gruppe Lage samarbeidskontrakt Lage prosjektplan Skrive logg Lage et evalueringsdokument Lage en artikkel til nettsidene (individuelt) http://www.hivolda.no/index.php?ID=14605 Presentere evalueringen (to stykker)
Presentasjon Konsept: Målsetning/målgrupper Førsteside Struktur Innhold (vise til personas og brukertester)
1. Volda 2. Bergen 3. Oslo 4. Lillehammer 5. Hedemark Strategi Personas Brukertester Struktur Innhold