Lov om eiendomsregistrering / matrikkelloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
UU og Fylkesmannens rolle
Tinglysing fast eiendom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Rapportering av feil og mangler fra bøndene kan
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Geoforum Gjøvik 27. april 2006 Anders Fekjær
Konvertering til ny matrikkel i Nordland Rica Hotell Bodø
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
Temadag Lov om eigedomsregistrering - Matrikkellova Godkjenningsordninga for landmålarforetak GeoForum Hedmark og Oppland 27. april 2006.
Resultater Kundesenter
Tidsfrister i planleggingen
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETGRUNNBOKSDATA STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET TINGLYSING FAST EIENDOM Universitetet i Oslo Registerfører Haldis.
Tinglysing fast eiendom
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold V11 Endre Stavang
Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier
Informasjonsplikt og uttalerett
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Samspill mellom de nye plantypene
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Ny plan- og bygningslov
Offentlighet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Forskriftene - høringsprosessen GeoNordland 2006 Lars Elsrud Statens kartverk Eiendom.
Nordlandskartdager Bodø 10. februar 2006
Matrikkelen - innføring i Nordland
Arbeidsrutiner – regler for føring Trøndelagskartdagan – Olav Jenssen, Statens kartverk Steinkjer Delprosjektleder - Matrikkelprosjektet.
Kommunene og matrikkelen GeoForum Finnmark Lakselv
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Norge Digitalt i Hedmark og Oppland Organisering, status og tiltak Utdrag fra Geodataplanen for Hedmark og Oppland v/Fylkeskartsjef Georg Langerak.

Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Pilotering - innføring - arbeidsrutiner Trøndelagskartdagan – Olav Jenssen, Statens kartverk Steinkjer.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tinglysing fast eiendom
Kart og oppmåling 3 ingeniører.
Jordskifte Servituttgrenser matrikkelføring
Tinglysing fast eiendom
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tinglysing fast eiendom
Tinglysing fast eiendom
Utskrift av presentasjonen:

Lov om eiendomsregistrering / matrikkelloven Lars Elsrud Statens kartverk Eiendom Øyer 30. januar 2006

Et foredrag på 45 minutter om 51 paragrafer (2) Del 1: Noen overordna tanker om eiendomsregistrering Del 2: Noen innledende stikkord om matrikkelloven Del 3: En gjennomgang av loven med litt fordypning i utvalgte temaer Del 4: Litt om hva skjer videre utover i 2006 Del 5: Utdrag av foredrag* ang overgangen fra GAB / DEK til Matrikkelen * Svenn Rune Systad og Olav Jenssen sine foredrag på Trøndelagskartdagan

Noen overordna tanker om eiendomsregistrering Del 1 Noen overordna tanker om eiendomsregistrering

Et tradisjonelt eiendomsregister (3)

Hvilken betydning har eiendomsregistrering for samfunnet? (4) ”I Egypt har man beregnet at verdien av de fattiges uregistrerte eiendom ligger på om lag 241 milliarder dollar. Det er 55 ganger alle utenlandske investeringer i Egypt de siste 150 år, inkludert Suezkanalen. Men denne kapitalen er i realiteten død. Den kan vanskelig anvendes til investeringer, så lenge den ikke er formalisert og registrert gjennom et enhetlig system.” Statsminister Bondevik i VG 3. mai 2004

Noen innledende stikkord om matrikkelloven Del 2 Noen innledende stikkord om matrikkelloven

Noen innledende stikkord om matrikkelloven I (5) Viktige dokumenter NOU 1999:1 ”Lov om eiendomsregistrering” Ot prp nr. 70 (2004 - 2005) vedtatt i Stortinget juni 2005 Innst.O.nr 118 (2004-2005) Viktige datoer Vedtatt i Stortinget 9. Juni (OT) og 14. Juni (LT) 2005 Sanksjonert i Statsråd 17. Juni 2005 Det tas sikte på at loven skal tre i kraft fra 1. januar 2007 Loven avløser: Delingsloven og signalloven

Noen innledende stikkord om matrikkelloven II (6) Med overgang fra delingsloven til matrikkelloven følger også: Overgang fra GAB (og DEK) til Matrikkelen Det innføres et skille mellom tjeneste og myndighet i forbindelse med oppmålingsforretning og registrering av denne Det åpnes opp for en privat ”eiendomslandmåler bransje” Det innføres noen nye typer matrikkelenheter og nye sakstyper

En gjennomgang av loven med litt fordypning i utvalgte temaer Del 3 En gjennomgang av loven med litt fordypning i utvalgte temaer

Matrikkelloven - en reform (7) Delingsloven Lovens formål er å sørge for at grensene for grunneiendom og festegrunn blir nøyaktig merket, målt og kartfestet, og dessuten at det blir ført oversiktlige og pålitelige registre over grunneiendom og festegrunn og data knyttet til dem.     Loven gjelder for hele landet. Matrikkelloven Lova skal sikre tilgang til viktige eigedomsopplysningar, ved at det blir ført eit einsarta og påliteleg register (matrikkelen) over alle faste eigedommar i landet, og at grenser og eigedomsforhold blir klarlagde.

Den nye loven og myndighetsroller I (9) Kartverket sentral matrikkelmyndighet, kommunene lokal myndighet Kartverket skal Organisere drifte og forvalte matrikkelen Veilede i forståelsen av og praktisering av loven Utforme blanketter og standarder for dokumentasjon fra oppmålingsforretning og for rapportering til matrikkelen Organisere en godkjenningsordning for landmålerforetak Være klageorgan for vedtak i kommunen om utlevering fra matrikkelen og fastmerkeregisteret

Den nye loven og myndighetsroller II (10) Kommunen skal Føre matrikkelen Forvalte og praktisere loven innenfor egen kommune Vedtaksmyndighet for sakstyper etter loven Betjene publikum som ønsker innsyn i matrikkelen Men aller først bestemme organisering for både tjenestedelen og myndighetsdelen N.B. Jfr. Ot prp s. 59: Matrikkelen må kunne tilfredsstille behovet for publisitet.

Den nye loven og oppmålingstjenesten (sett ut fra et kommunalt perspektiv) (11) I hovedsak 4 alternativer: Kommunen trer inn i overgangsperioden, og fatter ikke vedtak om endring Kommunen velger å legge ned oppmålingstjenesten Kommunen fatter vedtak om enerett Kommunen organiserer foretak og søker sentral godkjenning

Den nye loven og klage (12) Oppmålingsforretningen Forbrukerklage, bransjenemnd ? Matrikkelføringen Forvaltningsklage etter forvaltningsloven. Matrikkelloven regner opp alle avgjørelser som det kan klages på, uavhengig om disse strengt tatt er et enkeltvedtak eller ikke Klageorgan Kommunen -> Fylkesmannen Kommunen -> Statens kartverk (utlevering fra matrikkelen og fastmerkeregister) Statens kartverk -> Departementet (godkjenning av landmålerforetak)

Oppmålingsforretning (12A) Erstatter kart- og delingsforretning men er også noe mer/annet: Ren tjenesteproduksjon – d.v.s. at bestyrer ikke kan gjøre mindre avvik fra delingstillatelsen. Behov for avvik skal legges frem for kommunen til godkjenning Grenser og rettigheter skal av landmåler klarlegges og beskrives i tråd med partenes påstander og fremlagt dokumentasjon Landmåler skal bringe frem andre opplysninger og annen dokumentasjon som er nødvendig for matrikkelføring og tinglysing

Grensejustering - en sakstype i endring (12B) Skal ikke lengre tinglyses Grensa for pant følger ny eiendomsgrense. Ikke krav om pantefrafall, men: Begrensninger: Verdi: 0,5 – 1 G? Areal: 5 – 10%? Kumulativ grensejustering: Maks ?? daa, evt maks ?? daa innenfor en tidsperiode på ?? år

Arealoverføring - en ny sakstype (12C) Krever tillatelse Behøver ikke gå veien via opprettelse av ny enhet med påfølgende sammenføyning Pantefrafall

Matrikkelenheter etter den nye loven (13) Grunneiendom Eierseksjon Festegrunn Anleggseiendom (ny) Jordsameie (ny)

Litt mer om festegrunn (14) Del av grunneiendom eller jordsameie som noen har festerett til eller som kan festes bort Festegrunn/grunneiendom Offentligrettslig forhold Avgjøres gjennom delingstillatelsen Registreres i matrikkelen Festeforholdet Privatrettslig forhold Behov for tinglysing Registreres i grunnboka 87/1 87/2 87/1/1 87/1/2

Litt mer om jordsameie I (15) Er et sameie som på alle kanter er avgrensa av eiendomsgrenser Partene er fast knyttet til andre matrikkelenheter, og slik at sameiepartene inngår i andre grunneiendommer Part i jordsameie vil evt. være pantsatt sammen med den grunneiendommen som har parten Parten kan ikke deles fra grunneiendommen Det må stadfestes hvilken eiendommer som har part i jordsameiet og størrelsen på partene ingen må sette seg i mot registreringen Registrering innebærer IKKE endelig fastsatt hvem som har part og størrelsen på disse, eller hvor grensene går og om det faktisk er et jordsameie

Litt mer om jordsameie II (16) 10/1 10/1,2,3 10/2 10/3

Litt mer om anleggseiendom (17) Bygning eller volum som er tillatt utbygd Dokumentasjons krav: Nødvendig godkjenning etter PBL For ikke eksisterende anlegg: vilkåra for igangsetting av tiltaket etter PBL er oppfylt Grensene for bygning/konstruksjon som blir søkt opprettet som anleggseiendom Skal tilsvare de fysiske yttergrensene for enheten, med nødvendige tilpassinger. Anleggseiendom i undergrunnen skal omfatte nødvendig sikringssone. Anleggseiendom kan ikke opprettes for (del av) bygning/konstruksjon som funksjonelt kan etableres som eierseksjonssameie

Litt mer om anleggseiendom (18)

Litt mer om anleggseiendom (19)

Litt mer om anleggseiendom (20)

Matrikkel - ”mye mer enn eiendom” I (22) Registeret for offisielle adresser: Gate-/veiadresser Matrikkeladresser Områdeadresser Bolignummer Inneholder også: Kretsdata Grunnkrets Valgkrets Kirkekrets Postblokkbase

Matrikkel - ”mye mer enn eiendom” II(23) Bygningsregisteret Som i dag er viktig for: Kommunen SSB ?? Og som i ”morgen” skal være bedre samordnet med prosesser etter PBL og være viktig for:

Matrikkel - ”mye mer enn eiendom” III (23A) Matrikkelopplysninger er personopplysninger Sensitive ”Følsomme” ”Bare personopplysninger” ”Oppfattes neppe som personopplysninger” Innsyn og utlevering

Litt om hva som skjer utover i 2006 Del 4 Litt om hva som skjer utover i 2006

”Gjøremål” (24) Det arbeides med forskrifter ut fra at disse bør ut på høring i løpet av vinteren 2006: Komme med høringsuttalelse? Det arbeides med matrikkelsystemet ut fra at det skal settes i gang pilotdrift i løpet av senhøsten 2006: Delta i pilotdriften? Kontrollere / rette opp data? Uavhengig av hvordan en velger å benytte overgangsperioden: Gebyrregualtiv som dekker ”alle muligheter”. Husk mva på tjeneste

”Kjøp jord - den slags lages ikke lenger” Mark Twain

Utdrag av foredrag ang overgangen fra GAB / DEK til Matrikkelen Del 5 Utdrag av foredrag ang overgangen fra GAB / DEK til Matrikkelen

Lars Elsrud, Øyer 30. januar 2006 OM IVERKSETTING AV Lars Elsrud, Øyer 30. januar 2006 En svært så kort versjon av Svenn Rune Systad og Olav Jenssen (Statens kartverk) sine foredrag 27. januar 2006 på Røros

Kvalitet Matrikkelen Plan for Konvertering Pilotkommuner Statistikk Manglende registrering Kretsinformasjon Matrikkelen Plan for Konvertering Pilotkommuner Prøvekonvertering Oppfølginspunkter

Adresser med koordinat 09.01.2006

Iverksettingsplan for Matrikkelen 15. oktober 2006 – Versjon 1.0 ferdig utviklet. Fra 1. november 2006 iverksetting av små grupper av kommuner i pilot (full drift). En kommune pr Kartkontor (ikke besluttet). 1. mars 2007 => iverksetting av Matrikkelen, kommune for kommune 1. juni 2007 versjon 2.0 av Matrikkelen ferdig 31. desember 2007 konvertering ferdig? … Det er en målsetting å få gjennomført overgangen for alle kommuner i løpet av 2007, men det må inntil videre tas et visst forbehold om overgangen vil ta noe lengre tid.

Kommunal referansegruppe Kommunene Melhus, Oslo, Fredrikstad, Tønsberg og Alta Mandat: -Skal bidra til valg av strategi og løsninger for implementeringen av nytt matrikkelsystem i kommunal sektor. -Medvirke til dialog mellom kommunene og prosjektet for å avdekke utfordringer og for å sikre gode løsninger. Sentralt tema: Oppgradering og tilpassing av systemer som benytter matrikkeldata: -Her oppfattes ansvarsdelingen slik at kommunene har ansvar for tilpassinger i egne skreddersydde løsninger, og systemleverandørene har ansvar for eventuelle tilpassinger av sine produkter.

KommuneGAB I gjeldende prosjektplan heter det at versjon 2.0 skal kunne levere endringsdata til KommuneGAB dersom det ikke er levert gode nok alternative løsninger gjennom versjon 1.0. Det presiseres at innholdet i KommuneGAB ikke er identisk med innholdet i matrikkelen og vil da ikke kunne speile matrikkelen fullt ut. Det vil heller ikke bli gjort noen videreutvikling på KommuneGAB, og det forutsettes at KommuneGAB avvikles etter en tid. Eventuell lokal matrikkelkopi vil være kommunens ansvar. Det er så langt ikke kjent om og eventuelt i hvilken grad kommunene vil velge å etablere slike kopier.

Konverteringsplan Tidsplaner for iverksetting av matrikkelen for alle kommuner Vi har en ytre ramme for iverksetting på 10 måneder. Foreløpig grov inndeling. Det vil si at Kartkontorene har fordelt kommunene i 4 grupper / perioder i 2007. Inndelingen reflekterer en viss fordeling av størrelsene (antall eiendommer) og antall kommuner i de 4 periodene. Det omfatter naturlig nok også kommuner med KommuneGAB i alle periodene.   Gruppe 1: mars – april  Gruppe 2: mai – juni Gruppe 3: september – oktober Gruppe 4: november - desember

Kriterier Noen kriterier for valg (det kan være flere): Samtidig iverksetting for kommuner som har felles drift av KommuneGAB.   Det samme kan vurderes for interkommunale samarbeid eller fellesløsninger f. eks innefor GIS eller fakturering.   Andre regionale grupperinger, for hensiktsmessig gjennomføring av samlinger, opplæring osv. Kommuner som har planlagt EUREF89 overganger i 2007 skal fortrinnsvis tas etter overgang. Dette første forslaget skal brukes som grunnlag for en mer detaljert plan som skal utarbeides i dialog med kommunene før påske 2006.

Pilot kommuner Pilotering vil foregå i fra november 2006 Uforpliktende tilbakemelding fra Kartkontorene på 23 aktuelle kommuner Vi planlegger nå med ca 12 kommuner som pilot – (ikke besluttet). Ønskelig med kommuner som har en viss aktivitet At vedkommende kommune selv er interessert Aktivt gi tilbakemeldinger om erfaringene Ferdig med matrikkelkontrollene og prøvekonverteringer innen 1. juni 2006.  

Oppfølgingspunkter Finn ut i hvilken grad dere har interne systemer som må klargjøres for Matrikkelen Sjekk framdriften hos Systemleverandører Bidra til å informere om reformen i egen organisasjon Kompetanse - Opplæring Unngå tvil - Søk informasjon - vær proaktiv Delta på opplæring i regi av Kartverket og andre God kvalitet på dataene – minsker risikoen ved konvertering GAB og DEK er viktige basisdata, som ofte anvendes som grunnlagsdata i sak/arkiv- og ulike fag-systemer. Det skal lages en kjørebeskrivelse for de enkelte trinn i konverteringsprosessen Hver aktør skal vite hva som skal gjøres Det lages konverteringsrapporter for hver kommune som er konvertert Hva er konvertert Hva er ikke konvertert All konvertering logges Forholdet til andre registereiere skal også ivaretas.

Fra Olav Jenssen sitt foredrag Hva kreves av de data som skal legges inn i Matrikkelen?

Dagens situasjon To atskilte systemer GAB og DEK Bare periodiske ”samkjøringer” i mange tilfeller GAB Stort sett enhetlig, men vi oppdager stadig vekk ulik bruk i de enkelte kommuner Bare matrikkelenheter, adresser og bygninger er registrert uten knytning til eiendomskartet. DEK Kommunevise baser Kun teiger er registrert, og ikke matrikkelenhetene Mange lokale variasjoner Kan være på ulike sosi-versjoner.

Utfordringer To systemer skal samkjøres til ett Danne knytninger mellom matrikkelkartet og registerdelen Samme opplysning kan delvis være registrert i begge Ulikheter mellom kommuner fører til at konverteringsprogrammet må ha en del inputparametre tilpasset den enkelte kommune Kommunegrensene er ikke like i nabokommuner Ulik status på overgang til Euref i nabokommuner Sosi-versjon 4.0 kommer midt i konverteringsfasen

Felles kommunegrenser Kommunegrensene i nabokommuner må være helt identiske ved konvertering Samme koordinat på felles grensepunkt Alle grensepunkter finnes i begge kommunene Samme grenseforløp når grensen følger terrengdetaljer eller vassdrag. Når bare en kommune er gått over til Euref89 brukes denne som ”fasit”

Kontrollarbeid Matrikkelkartkontroll Matrikkelregisterkontroll DEK må over til sosi-versjon 3.4, og vil sannsynligvis bli konvertert til versjon 4.0 før konvertering av enkelte kommuner. Ulike kontroller må gjennomføres (lovlige koder, topologi, avvik mot GAB) Legges inn i QNT, etter hvert også for kommuner som ikke har Geovekst-avtaler. Matrikkelregisterkontroll 37 rapporter, men ikke alle må være rettet opp før konvertering. Kommunene er sentrale i kontrollarbeidet

Prøvekonverteringer Kartverket i Oslo i gang med testing. Programmet klart for alle kartkontor i februar/mars. Prøvekonvertering av kommuner som har fullført kontrollene kan starte umiddelbart. Programmet logger alle avvik og feil i tillegg til statistikk over det som er konvertert. Vil være det beste grunnlaget for å sikre en smertefri overgang til matrikkelen. Innføringstidspunktet nærmer seg med stormskritt, men vi er godt i gang.

Del 6 Hvis tid til overs

Kommunen tre inn i overgangsperioden uten å fatte vedtak om endring (25) Alt. 1: Kommunen trer inn i overgangsperioden Det fattes ingen vedtak om endring (§ 51. 2. og 4. ledd). Private foretak kan ta på seg oppmålingsforretninger (fritt landmålervalg) Kommunen behøver ikke organisere foretak Ikke krav om organisatoriske tilpasning, men må opprettholde skillet mellom myndighet og tjeneste Må anvende matrikkelloven Rett og plikt til å ta på seg og gjennomføre oppmålingsforretninger Må opprette gebyrregulativ med påslag for MVA Kan beregne gebyr fra sak til sak ut fra medgått tid

Kommunene velger å legge ned oppmålingstjenesten (26) Alt. 2: Kommunen velger å nedlegge oppmålings-tjenesten i egen regi. (§ 51, 3. ledd) Forutsetter vedtak av kommunestyret Enten gjennom særskilt vedtak i løpet av overgangsperioden eller at man lar oppgaven ”gå ut i det fri” etter overgangsperioden Avvikling før overgangsperioden forutsetter at det ”er eller vil bli etablert eit akseptabelt tilbod med godkjente foretak” Skal orientere Fylkesmannen og Statens kartverk før vedtaket trer i kraft

Kommunene fatter vedtak om enerett (27) Alt. 3: Kommunen velger kommunal enerett (§ 38, 5. ledd) Private foretak er ekskludert fra å kunne utføre oppmålingsforretninger Forutsetter at kommunen kan tilby et fullt ut dekkende tjenestetilbud Må oppfylle kompetansekravet men behøver ikke søke sentral godkjenning Kan leie inn private foretak til å ta unna topper som før

Kommunene organiserer foretak og søker sentral godkjenning (28) Alt. 4: Kommunen søker om godkjenning som landmålerforetak (§38, 1. - 3. ledd) Fritt landmålervalg Må organisere matrikkelføringen på siden av foretaket