Senter for kunnskapsbasert praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for kunnskapsbasert praksis
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Utprøvende behandling med Caphosol-munnskyll ved mucositt, etter høydose methotrexate Ved Stine Næss, sykepleier ved Oslo Universitets sykehus (OUS)-Radiumhospitalet,
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Veiledning av studenter
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Effect of computerised evidence based guidelines on management of asthma and angina in adults in primary care: cluster randomised controlled trial Martin.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Pasientforløp alkohol
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskap og Kunnskapssenteret RHF Topplederprogram 28 januar 2014 Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Irene W. Langengen
Det integrerte universitetssykehuset
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Utskrift av presentasjonen:

Senter for kunnskapsbasert praksis Hvordan bidrar forskningen til kvalitet i sykepleietjenesten – implementering og relevans?   Professor Monica W. Nortvedt Senter for kunnskapsbasert praksis Avdeling for helse- og sosialfag Høgskolen i Bergen 16.09.2011 www.kunnskapsbasert.no

Hva skal jeg snakke om? Forskning gjennom et pasientforløp Bruk av forskning i praksis Hva skal til for å lykkes med implementering av forskning i praksis?

Utvikling av klinisk praksis Master / PhD klinisk sykepleie Master / PhD klinisk sykepleie Kunnskapshull Kunnskapshull Lårhalsbrudd Operasjon Rehabilitering Frisk Mye forskning, i front internasjonalt Finnes retningslinjer for ernæring, men ikke implementert Er praksis i tråd med god forskning clinical audit Uoversiktlig, mange studier, skrive systematisk oversikt Videreutdanning i KBP Master KBP PhD KBP Videreutdanning i KBP Master KBP PhD KBP Master KBP PhD KBP

Evidence Based Practice Evidence Based Medicine Evidence Based Mental Health Evidence Based Nursing Evidence Based Social Care Over the decades the principles of EBP has reached other health care as well as non-health care areas, such as education, social work and librarianship. In recent years in Norway, national strategies set out to improve the services of the health sector, the educational sector and the library sector, emphasise the contribution of research for improving services and its importance for continuous professional development and lifelong learning. Evidence Based Physiotherapy Evidence Based Library and Information Practice

Som pasient Møtt med respekt Ikke tilfeldig behandling Ikke unødvendige undersøkelser Ikke påføres infeksjoner eller andre unødvendige komplikasjoner

Nesten ikke til å tro 20% av alle pasienter opplever å få feilbehandling i alle land som er undersøkt Overført til Norge: Ca 1000-2000 dødsfall Ca 15.000 varige skader BMJ 2005, PE Hjort 2007

20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig 30-40 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig Schuster, McGlynn, Brook (1998). Grol R (2001).

Refleksjon over egen praksis Hvorfor gjør vi det vi gjør? Diskuterer vi med kollegaer hva som er grunnlaget for beslutninger i vår fagutøvelse? Er det kultur på arbeidsplassene til å stille spørsmål om hva vi gjør? Legger ledere til rette for refleksjon?

Prosedyrer for hvordan behandling skal gjennomføres, skal være nedfelt skriftlig på hver enkelt avdeling. Dagens medisin 26.11.2009

Hva er realiteten? 38.115 prosedyrer i 30 helseforetak Fagprosedyrene ligger ikke tilgjengelig på internett Noen fagprosedyrer hadde referanser som ikke hadde noe med innholdet å gjøre 15 år gamle fagprosedyrer uten referanser Mange sykehus hadde helt ulike prosedyrer på de ulike avdelingene - for samme behandling Noen avdelinger hadde ikke prosedyrer i det hele tatt Mange hadde ikke oppdateringsrutiner, og veldig få hadde rutiner for hvordan de skal lage fagprosedyrer Det har ikke vært noen delekultur for fagprosedyrer i sykehusene Borgen K. Dagens Medisin 26.11.09

Hva er nytt? Helsearbeidere har alltid vært opptatt av å holde seg oppdatert.

HJELP! Dyktige bibliotekarer ;-)

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

Trinn IV – Kritisk vurdere 18

Dette kan læres ;-)

Trinn V - Anvende

Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen. Nortvedt MW, Jamtvedt G, Graverholdt B, Reinar LM, 2007

Tiger Woods vurderer sitt neste slag 60% interpretation 40% information

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Jamtvedt, kunnskapssenteret.no

Ta velinnformerte beslutninger Brukeren/pasienten Fagutøveren Ledelsen Politikeren

Kreft-, kirurgi- og transplantasjonsklinikken, OUS

Seminar etter videreutdanning OUS Skal pasienter med osteogent sarkom ha drikkerestriksjoner under høydose Methorexat behandling? V/ Lotta Våde   Når skal intravenøs preoperativ antibiotikaprofylakse administreres for å gi optimal effekt? V/ Ragnhild Fossum Hvilken innvirkning har ernæring på palliative kreftpasienters livskvalitet og opplevelse? V/ Kirsti Stray Hvordan opplever kreftpasienter i poliklinikk å ha pasientansvarlig sykepleier? V/ Hilde Ulriksen Reduseres antall kateterassosierte urinveisinfeksjoner ved å vaske Klorhexidin før kateterisering? v/ Arnhild Fredriksen Trenger neutropene leukemipasienter å isoleres for å unngå infeksjon? v/ Anja Rolandsson

Hvordan få det til? Flere systematiske Cochrane-oversikter har oppsummert det som er dokumentert av virkemidler for å fremme en kunnskapsbasert praksis. EPOC gruppen i Cochrane- samarbeidet. For å få til endringer i praksis, bør det være system og rutiner for hvordan endringer skal kunne gjennomføres. Endringer bør tilpasses de lokale utfordringene og barrierene. LEDELSE Grimshaw, Thomas, MacLennan et al. (2004)

Samarbeider med Undervisningssykehjem OUS, Radiumhospitalet Helse Bergen Nordlandssykehuset

Prosjekt Nordlandssykehuset 2011 – 2014 Kunnskapsbasert praksis for pasientsikkerhet og kvalitet

Hvorfor KBP ved Nordlandssykehuset? Nasjonal satsing på kvalitet Styresak 42/10 –pasientsikkerhet og kvalitet Nordlandssykehuset er valgt ut som ett av landets pilotsykehus for ledelse av pasientsikkerhet

Overordnet mål Innen 2014 skal Nordlandssykehuset være kjent for å ha en medisinsk og helsefaglig praksis som er kunnskapsbasert.

Gjennomføring Ledelsesforankring (vår 2011) Utvelgelse av 18 enheter (juni 2011) Kompetanseheving i KBP ressurspersoner (høsten 2011) Implementering (2012-14) Formidling (2011-14) Evaluering (2011-14)

Ledelsesforankring Styringsgruppe ”makttung” Prosjektleder dyktig ressursperson Prosjektgruppe ”fagtung” Klinikker 1 2 3 4 5 6 7 8 18 enheter Totalt gis det kompetanseheving av 60 ressurspersoner 2 personer fra hver inkludert enhet = totalt 36 2 – 3 leger fra hver klinikk = totalt ca 20 4 ressurspersoner fordeles i samarbeid med SKB Ressurspersoner

Nøkkel-/ressurspersonene  Gjennomfører en videreutdanning i KBP høsten 2011 (15 stp)  Gjennomfører kurs i KBP for leger/psykologer (høst 2011) Delta sammen med enhetslederen i utarbeidelsen og gjennomføringen av tiltaksplan for implementering av KBP i enheten Sikre et tilstrekkelig kunnskapsnivå hos resten av personalet ved enheten

Ønskelig minimumskompetanse Ha en forståelse av formål og prosessen ved KBP Kunne stille relevante kliniske spørsmål som angår egen praksis Kunne finne og vurdere retningslinjer og fagprosedyrer Kunne vurdere om egen praksis er i tråd med faglige retningslinjer

Kunnskapsbasert praksis har bidratt til at forskningsbasert kunnskap er blitt lettere tilgjengelig og forståelig for utøvende helsepersonell, og har bidratt til at kunnskapen kan understøtte beslutninger.

Du trenger ikke å være dårlig for å jobbe systematisk for å bli bedre KULTURENDRING

Senter for kunnskapsbasert praksis   Senter for kunnskapsbasert praksis Avdeling for helse- og sosialfag Høgskolen i Bergen www.kunnskapsbasert.no