e Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
e Morteza Amari, 2006 E-læring i visuelle kunstfag Morteza Amari PhD kandidat ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo Problemstilling: Hvordan konstrueres kunnskap i visuelle kunstfag gjennom nettbasert læring?
e Morteza Amari, 2006 Visuell flodbølge!
e Morteza Amari, 2006 Visuell vitenskap!
e Morteza Amari, 2006 • solgte kameraer i 2005 (7000 filmbaserte) •Det er tatt 1 milliard bilder i 2005 (mesteparten digitale) •I tillegg kommer bilder som er tatt med mobiltelefoner •200 millioner papirbilder, flest digitale (fotorådet.no) •Produksjon og distribusjon av digitale bilder •Digital stillbildekamera, videokamera, mobiltelefoner med kamera •Visuell kompetanse for å mestre fremtidige oppgaver Digital kompetanse og visuell kompetanse
e Morteza Amari, 2006 •IT/IKT •Internet •Tilgang: 2005, ca. 1 milliard •E-læring •E-studier/kurs: 2004, ca •E-studenter i Norge: 2004, ca Utbredelse og omfang
e Morteza Amari, 2006 E E-Post, E-Handel, E-Papir, E-Marked, E-Kort, E-Borger, E-Norge, E-Læring Begrep konstruksjoner
e Morteza Amari, 2006 •Teknologistøttet utdanning •Fleksibel læring •Virtuelle kompetansemiljøer •E-læring •Teknologibasert læring •Teknologistøttet fleksibel læring •Nettbasert læring •Nettbaserte læringsmiljøer Begrep konstruksjoner
e Morteza Amari, 2006 Fjernlæring Kontekst A Kontekst B Tid / Rom Kunnskap Informasjon Ferdigheter Instruksjoner …
e Morteza Amari, 2006 kommunikasjonfjernlæringsform UrmenneskerFør talen, grimaser, kroppsspråk, håndtegnKroppen, ting Prehistorisk samfunn Språk, tale, bildeskrift, skriftspråk, budbringere, brevduer, varder, ild, røyk, flagg Artefakter, papyrus, tavler, visuelle signaler, tale Industri samfunnPost, telegraf, telefon, trykkpressen, radio, TVBrev fra onkel i Amerika! Bøker, aviser, rikskringkasting, samtaler Informasjon samfunn E-post, Internet, mobiltelefonSurfe på nettet, mobilkommunikasjon Fjernlæring Ikke-institusjonalisert
e Morteza Amari, 2006 InfrastrukturTransportsystemerfjernlæringsform UrmenneskerStiFotKroppsspråk Preindustri samfunnVeienBruk av hestKorrespondanse mellom religiøs lærde og elever Industri samfunnJernbanenPostBrevskolene Informasjon samfunnTelefonsystemet Kabel/ satellitt Internet/mobilnettInternet skolene Fjernlæring Institusjonalisert
e Morteza Amari, 2006 Fjern læring
e Morteza Amari, 2006 •Folkeopplysningsidealer og demokratiseringen •Romantikkens syn på kunst •Industriens raske framvekt og behovet for kompetanseheving Fjernlæring i kunstfag
e Morteza Amari, 2006 •Kunstfaglige brevskoler •USA, England, Norge Fjernlæring i kunstfag
e Morteza Amari, 2006 Fjernlæring i kunstfag
e Morteza Amari, 2006 Fjernlæring i kunstfag
e Morteza Amari, 2006 E-læring i kunst og design
e Morteza Amari, 2006 E-læring i kunst og design
e Morteza Amari, 2006 E-læring i kunst og design
e Morteza Amari, 2006 •Datapower •Classfronter •Breeze E-læringsplattformer
e Morteza Amari, 2006 E-læringsplattformer Datapower
e Morteza Amari, 2006 E-læringsplattformer Classfronter
e Morteza Amari, 2006 E-læringsplattformer Breeze
e Morteza Amari, 2006 “Læring som ytre påvirkning!” Hva er læring?
e Morteza Amari, 2006 “Læring som indre aktiviteter!” Hva er læring?
e Morteza Amari, 2006 •Konstruktivisme •Sosial konstruktivisme (Vygotsky) •Konstruktivistiske læringsmiljøer Læringsteori
e Morteza Amari, 2006 •Case studie •Kvalitative metoder •Intervju, observasjon, spørreskjema •Utvalg Strategi og metode
e Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online : that is the question!”