Studielederopplæringen så langt og utfordringer videre Erfaringer fra gjennomføring av 4 kurs i perioden juni 2003 – april 2005 Øivind Eriksen-Vik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
NESOs Formannskole klasse / 2014
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Hvordan undervise om psykososialt arbeidsmiljø?
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
ELEMENTÆR GRUNNLEGGENDE SIKKERHETSOPPLÆRING
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Jeg er verneombud i HFK.
Byggherreforskriften
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Påmeldingskupong Firma: Kontaktperson: Deltaker: Fødselsdato (For ferjeselskapet) : Adresse: Postnr./sted: Tlf.:Faks: E-post: Hotellbestilling: Skal bo.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Samhandling leder/verneombud
Organisering og arbeidet i kommunene
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Hovedkontormodell og HMS
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Grunnleggende pedagogikk,
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Planlegge og prioritere tiltak
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Arbeidsmiljøet for ansatte
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Kvalitet, risiko og avvik
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Helse miljø og sikkerhet
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Evaluering fra samarbeidsgruppemøte
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
IA-arbeid i praksis Det Juridiske fakultet
Utskrift av presentasjonen:

Studielederopplæringen så langt og utfordringer videre Erfaringer fra gjennomføring av 4 kurs i perioden juni 2003 – april 2005 Øivind Eriksen-Vik

Historikk Kurs nr. StedDeltagelse 1Larkollen Juni 2003 Totalt 14 deltagere. BackeGruppen (3), NCC (2), Selmer Skanska (4), Veidekke (2), BNL(1), Tronrudbygg(1), Byggskolen (1) 2Lillestrøm Sept 2004 Totalt 9 deltagere. EBA (1), NBF (1), Hesselbergtak (1), JoRy-Byggmarked (1), NCC Construction (1), RVO Anlegg/ NAF (4) 3Lillestrøm Feb 2005 Totalt 14 deltagere. Block Watne (1), Stensrud & Stensrud (1),Mesta(2),Skanska (2), RVO Anlegg/NAF (2), RVO Bygg/FF (6) 4Lillestrøm Apr Totalt 13 deltagere. Stjern Entreprenør (1), EBA Opplæringskontoret for Byggfag i Agder (1), NCC Construction(2),RVO Anlegg/NAF (2),RVO Bygg/FF (7)

Deltagelse fordelt på bedrift/ org Bedrift/ org.Antall deltagere RVO Bygg/ FF13 RVO Anlegg/ NAF8 NCC Construction7 Skanska6 BackeGruppen3 Veidekke2 EBA2 Mesta2 Tronrudbygg1 BNL1 Block Watne1 Stensrud & Stensrud1 HesselbergTak1 Jo-Ry Byggmarked1 Stjern Entreprenør1 Byggskolen1 SUM (16 bedrifter/org)50

Evaluering Kurs 1Kurs 2Kurs 3Kurs 4Eksempel Kommentarer (kurs 4) 1. Innhold 5-8 snitt 6,9 6 – 9 Snitt 8,1 5 – 9 Snitt – 10 Snitt 8,2 Bra -Greit 2. Nytteverdi ift. egen jobb 5-8 snitt 6,9 7 – 10 Snitt 9,0 5 – 10 Snitt 6,8 7 – 10 Snitt 7,9 Stor- Godt relatert til egne kurs -Kurset var meget bra. Innvendingen går på at det i enkelte tilfeller var litt kort tid til oppgavene vi ble tildelt. 3. Diskusjoner i plenum 5-8 snitt 6,9 9 – 10 Snitt 9,3 6 – 10 Snitt 8,5 7 – 10 Snitt 8,6 Meget godt - Alle deltok 4. Gruppe diskusjoner 5-8 snitt 6,9 8 – 10 Snitt 9,3 7 – 10 Snitt 8,9 6 – 10 Snitt 8,5 Godt innspill fra instruktørene.-Alle deltok Det er fort gjort å spore av. 5. Kursledere 5-8 snitt 6,9 7 – 9 Snitt 8 7 – 10 Snitt 7,6 7 – 10 Snitt 8,7 Dyktige ledere - Bra innledning til alle temaer. Gode til å holde fart i deltakerne. 6. Lokalitet /kurssted 5-8 snitt 6,9 6 – 9 Snitt 6,9 5 – 8 Snitt 7,1 4 – 8 Snitt 5,8 Men, greit nok - Gøy på landet, men støy og dårlig inneluft. - Tepper på gulv var minus - Greit, god seng- Sen servering. 7. Sosialt samvær 5-8 snitt 6,9 5 – 10 Snitt 8,3 6 – 10 Snitt 8,3 0 – 10 Snitt 6,3 •God kommunikasjon - Ikke alle møtte til kveldskurs i baren - Trivelig middag, men ellers manglet felles aktivitet på kveldstid. 8. Utdelte verktøy og hjelpemidler 5-8 snitt 6,9 7 – 9 Snitt 8,2 5 – 10 Snitt 7,5 5 – 9 Snitt 7,3 Fine forklaringer - Bra, må jo lage litt selv også. 9. Fornøyd med egen innsats 5-8 snitt 6,9 5 – 8 Snitt 7,2 5 – 8 Snitt 6,4 5 – 10 Snitt 7,2 Kunne ha vært bedre. Kommer med i arbeidet etter hvert. 10. Anbefale kurset til andre 5-8 snitt 6,9 8 – 10 Snitt 8,7 6 – 10 Snitt 7,6 5 – 10 Snitt 8,5 Ja Selvfølgelig 11. Totalt sett, helhetsinntrykk 5-8 snitt 6,9 7 – 9 Snitt 8,3 7 – 9 Snitt 7,7 6 – 10 Snitt 8,2 •Meget god helhet. •Meget bra og lærerikt.

Evaluering forts. ( kommentarer kurs 4) 12. Hvilke(t) tema var mest interessant(e) på denne samlingen? Ny pedagogikk, koblet til nytt stoff. Veileder/instruktør. Praktisk øvelse. Gruppearbeid med fremføring i plenum. Gruppeoppgaver/ Plenum. Gjennomgang av de ulike rollene som kursleder/foreleser/instruktør og det å tenke gjennom hvem som er kursdeltakere. Selv å fremføre det resultatet gruppen var kommet frem til.  Veileder/instruktørdelen på Dag 2. Utfordringen blir å ta lærdommen inn i egen kursvirksomhet. Omstilling. Veileder/instruktør – praktisk øvelse. Diskusjonene i grupper og plenum.

Læringsmodell - Konsept

Tilleggsavtale III - Læringsmål Opplæringen må derfor: •Gi kunnskap om verneombudets og AMUs rolle og funksjon i bedriften. •Gi oversikt over og kunnskap om de krav innenfor angitt del av HMS-lovgivningen som er av betydning for egen bransje,herunder om ansvarsdeling og egen funksjon. •Gi innsikt i organisatoriske, psykososiale og relevante fysiske og kjemiske forhold. •Gi innføring i kvalitetssikring av virksomhetens HMS-arbeid, jf. HMS-forskriften, herunder å iverksette gode rutiner, avdekke og følge opp feil og mangler, gi innsikt i kartlegging av risiki, bruk av risikovurderinger, finne og gjennomføre tiltak for å redusere risikoforhold i egen virksomhet samt kunne medvirke til å etablere og vedlikeholde bedriftens internkontroll. •Gi anledning til å trene på arbeidsmiljøoppgaver. •Gi innsikt i relevante erfaringer, målverktøy og eksempler i andre bransjer/virksomheter.

Aktuelle deltagere grunnopplæringen •Leder og medlemmer AMU •VO •Daglig leder •HVO ( oppdatering) •Tillitsvalgt/ hovedtillitsvalgt •Bas •Prosjekteringsleder •Anleggsleder •Formann •Prosjektleder •Fagarbeider

Metode: Erfaringsbasert og/ eller kunnskapsbasert læring •Velg og varier læringsmetode etter tema, målgruppe og andre rammer ( f.eks organisatorisk forankring/ ressurser) •Helhet og deler. Hva kommer først? •Læremateriellet/ oppgavene varierer mellom kunnskapsbasert og erfaringsbasert læring

Innhold - Arbeidshefter •Del 1: Samarbeid, trivsel og ledelse •Del 2: Aktuelle bestemmelser i Arbeidsmiljøloven •Del 3: Utfordringer og risikområder – aktuelle forskrifter for bygg- og anleggsarbeid •Del 4: Oppgave for mellomperiode – kartlegging av egen arbeidsplass •Del 5: Helseskadelige belastninger og ulykker – forebyggende tiltak •Del 6: HMS-arbeid i praksis – Risikovurdering, handlingsplaner og tiltak

Hvem gir og følger opp studielederens mandat

Veien videre •Flere kurs for ansatte i org. og bedrifter •Videreutvikle kurset slik at det passer for lærere som skal undervises i vdg. Skole •Nettverk og videreutvikling for studielederne