Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IA-arbeid i praksis Det Juridiske fakultet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IA-arbeid i praksis Det Juridiske fakultet"— Utskrift av presentasjonen:

1 IA-arbeid i praksis Det Juridiske fakultet
Universitetet i Oslo IA-arbeid i praksis Det Juridiske fakultet NAV Arbeidslivssenter Oslo Høst 2018 Tidsplan: 0900 – Innledning og presentasjon, forventninger og spilleregler Velkommen. Presentasjon av oss. Hvorfor sitter deltakerne i homogene grupper: Styrke og bli klar over at man har en selvstendig rolle i IA-arbeidet. Presentasjon av kursformen – praktisk kurs uten forelesning Presentasjon av deltakerne: Navn/rolle/arbeidssted. NB: Alle metoder som brukes i kurset skrives, etter å ha brukt metoden, fortløpende på flip. Alle metodene er eksempler på involverende metoder. Metode: IGP som Icebreaker. Hva forventer du å få ut av denne dagen? Dele på bordet. Deles i plenum. Skrives på flip. Våre forventninger: aktive deltakere. Bordoppsett: Kafebord med max 5 deltakere pr. bord Ta med: - funksjonsark til bordene etter rolle: ledere, verneombud, tillitsvalgt, HR/BHT/andre. - kortstokker til alle virksomhetene + til bordene. 3 ark til sortering av kortspill - blankt ark, størrelse C5 Innhold i mappe til kursdeltakerne: Oppgaver IA-avtalen Partssamarbeid 1 Partssamarbeid 2 Tom pil Case Oppgave til case

2 Dagens temaer: Mulighetene i IA-avtalen
Videreutvikling av partssamarbeidet Fra ide til handling Kjøreplan: Veiledende tider. 0900 – 0925 Innledning og presentasjon, forventninger, spilleregler som icebreaker for å komme i gang 0925 – 0945 Samarbeidsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv, 0945 – Plenum 15 min. 1000 – 1010 Pause 1010 – 1030 Partssamarbeid 1 – kortspill 20 min. 1030 – 1040 Omrokkering bytte bord 1040 – Partssamarbeid 2 – gruppeoppgave 20 min, Plenum 10 min. 1130 – Lunsj 1200 – 1315 LØFT Verktøy/metode 1315 – 1325 Pause 1325 – 1335 Innledning Forebyggende og nærværsfremmende IA-arbeid Gruppearbeid med oppgave 1400 – Oppsummering i plenum 30 min. 1430 – 1445 Evaluering – nytteverdi 1445 – 1500 Evaluering – skjema og avslutning

3 Spilleregler Vi vil hverandre vel Vi lar alle komme til orde
Trenger vi flere? Metode: Kort gjennomgang Lage spilleregler i forkant av en prosess. Presentasjon av spilleregler for dagen (og generelt for å få til gode prosesser og som icebreaker for å komme i gang). Tenke på hvordan man kan skape gode prosesser, hvordan få til god dialog og god prosess. Da kan det være greit å ha noen spilleregler. Dette er eksempler på noen spilleregler. Det er ingen fasit, det er best hvis de blir enige om egne spilleregler lokalt. Hver bord diskuterer hvorfor det kan være viktig med spilleregler (5 min) Kort gjennomgang i plenum. Tidsplan: 0900 – 0920 Innledning og presentasjon, forventninger og spilleregler Til kl. 0920

4 IA-avtalen - Oppgave En i gruppa passer tiden og sørger for at begge oppgavene blir besvart. a) Les samarbeidsavtalen for å kunne svare på følgende: Hvem eier IA-avtalen? Hva er målet med IA-avtalen? Hvilke forpliktelser har Arbeidsgiver Tillitsvalgt Verneombud b) Hva ser du av fordeler ved å være en IA-virksomhet? For deg For Fakultetet/Institutt For samfunnet Oppstart kl Gruppearbeid ca 25 min. Oppsummering i plenum: ca 15 min. Til kl PAUSE kl – 1010 Kort innledning: Hva er bakgrunnen for at vi har en IA-avtale? Første avtale i 2001, fornyet 4 ganger Bakgrunn: høyt sykefravær, mange falt ut av arbeidslivet, overgang til trygdeordninger, mange gikk tidlig av med pensjon, en uønsket utvikling i sysselsettingspolitikken førte til en avtale om et mer inkluderende arbeidsliv = IA Mål med oppgaven: Kjenne til grunnlagsdokument for avtalen og få eierskap til avtalen. Oppfriskning og bevisstgjøring av det store bildet. Gevinster ved å være en IA-virksomhet. Stiller spørsmål til et og et bord. Lov og komme med innspill og kommentarer for andre Hvem eier IA-avtalen? Intensjonsavtalen (nasjonalt nivå): Regjeringen, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Samarbeidsavtalen: eies av partene (ledelse, tillitsvalgte, verneombud og øvrige ansatte) i virksomheten og NAV. Hva er målet med IA-avtalen? Se samarbeidsavtalen Hvilke forpliktelser har - Arb.giver, TV, VO og øvrige ansatte forplikter seg til å samarbeide målrettet for å oppnå en mer inkluderende arb.plass, og et inkluderende arbeidsmiljø. - Den enkelte virksomhet stiller seg bak målene i IA-avtalen. - Forutsetning at virksomheten har et systematisk forebyggende HMS-arbeid. Virksomheten skal fastsette egne mål for IA-arbeidet. Mål utarbeides i fellesskap av arb.giver, TV, VO og øvrige ansatte. Utarbeide IA-handlingsplan. Aktivitetsmål og resultatmål på sykefraværet Aktivitetsmål for oppflg. Og tilrettelegging av egne ansatte Aktivitetsmål for å åpne for personer som trenger arbeidsutprøving Aktivitetsmål for å stimulere eldre arb.takere til å stå lengre i arbeid IA-arbeidet på agendaen 2 ganger i året. Nødvendig kompetanse hos ledere, TV og VO. Opplæring i fellesskap. TV Nødvendig kunnskap om HMS og IA-arbeid, sammen med arbeidsgiver og VO TV medvirkning og samarbeids med ledelsen. Aktivt bidra i IA-planer Arbeidstakers forpliktelser, delta aktivt i HMS og IA arbeidet, og informere om egen arbeidsevne. Oppsummeringsspørsmål i plenum til slutt: Åpent spørsmål stilles ut i salen. Oppdaget dere noe nytt? Reflekterte dere over egnen praksis i forhold til avtalen? Har dere oppdaget noen muligheter? I så fall hvilke? Del to i oppgaven Fordeler skrives på flipp

5 Partssamarbeid om IA Tillits-valgt Verne-ombud IA-sam- arbeid Leder
Rask IGP

6 Partssamarbeid - Kortspill
Deltakerne trekker et kort etter tur. Kortet plasseres på et av arkene: Hvilke tema samarbeider vi om i dag? Hvilke tema ønsker vi mer samarbeid om? Hvilke tema er ikke aktuelt å samarbeide om nå? Den som trekker kortet begrunner denne plasseringen. Ingen diskusjon. Det er viktig å komme gjennom alle kortene da alle temaene kan være aktuelle. Dersom det kommer frem nye temaer som ikke er beskrevet i kortstokken, skriv på blankt kort. a) Gjennomfør kortspillet b) Noter de to viktigste tema for deg til neste gruppearbeid her: …………………………………………… Tidsplan: Oppstart: ca. kl Gjennomføring: 20 min inkludert plenum. (15 min til gjennomføring) Til kl. 1030 Metode: Kortspill Bakgrunn for denne oppgaven er at vi nå går videre med partsamarbeidet som bærebjelken for IA-arbeidet. Ledelsen, tv og vo sitter på ulik kunnskap om utfordringer og muligheter. Vi vet at partssamarbeidet er et av virkemidlene som gir gode resultater i IA-arbeidet. Øvelsen er både presentasjon av en metode og øvelse samt kartlegging av partssamarbeidet. Spill for å synliggjøre potensialet for hva en kan samarbeide om. Homogene grupper for å tydeliggjøre egen rolle i IA-arbeidet. Forarbeid i pausen: Tre ark pr bord legges ut (samarbeider om/ ønsker mersamarbeid om/ikke aktuelt å samarbeide om nå). 1 kortstokk pr. bord Kort om kortene: Inneholder overordnede uspesifikke temaer som det er opp til den som trekker kortet å definere i forhold til egen arbeidsplass. Gjennomføring: Deltakerne trekker et kort etter tur. Kortet plasseres på et av arkene: samarbeid om/ ønsker mer/ikke aktuelt, og den som trekker kortet begrunner denne plasseringen. Ingen diskusjon. Det er viktig å komme gjennom alle kortene da alle temaene er aktuelle for samarbeid. Dersom det kommer frem nye temaer som ikke er beskrevet i kortstokken, skriv på blankt kort. Etter at kortene er fordelt: Be gruppen legge merke til hvordan kortene er fordelt. Hva forteller dette dere? Kort deling i plenum. Avslutning: Skriv ned det temaet du synes er viktig for din virksomhet å jobbe videre med på oppgavearket. Dette tas med til neste gruppearbeid. Kollegaer finner plass ved samme bord. Praktisk: Dersom det kommer deltakere med støttefunksjon, HR/personal, BHT sitter de i egen gruppe Vi opplyser om at det er mulig å stille spørsmål om kortspillet underveis, gi oss et tegn så går vi rundt. PAUSE/Rigging av nye grupper hvor hver virksomhet sitter sammen kl

7 Følg oss på Facebook!!

8 Partssamarbeid 2 - Refleksjon
Presenter tema ditt for gruppa og hvorfor dette temaet er viktig for deg Hvordan kan Det Juridiske fakultet jobbe videre med disse IA-temaene Hvordan kan partssamarbeidet være pådriver i IA-arbeidet Hvordan sikre at IA-arbeidet er kjent for alle medarbeidere En i gruppa passer tiden slik at alle oppgavene blir besvart innen tiden. Tidsplan: Oppstart ca. kl Gjennomføring: ca 20 min. til kl. 1100 Oppsummering i plenum kl : Hvordan ønsker dere jobbe videre når dere kommer hjem? LUNSJ fra kl – 1145 Metode: Refleksjon Fra homogene til heterogene grupper for å tydeliggjøre partssamarbeidet i praksis. Personer fra samme virksomhet sitter sammen. Hver enkelt har tatt med seg sitt viktigste tema til dette gruppearbeidet. Plenum: Hvordan var prosessen for å enes om et tema? Plenum: Hvordan ønsker dere å jobbe videre med partssamarbeidet i egen virksomhet (jf. organisering av IA-arbeidet i egen virksomhet/avdeling: har dere en videre plan. Skriv på flip

9 NAV Arbeidslivssenter Oslo - et ressurs- og kompetansenter for et mer inkluderende arbeidsliv
// Kontaktinformasjon NAV Arbeidslivssenter Oslo: Din rådgiver: //Elisabeth Ringheim Stenumgård E-post: Mobil: Vår hjemmeside: Portal til inkluderende arbeidsliv på nett // inneholder fagstoff mm. og pekere til relevante nettsider E-post: // kurs: Telefon: // Post: Postboks 326 Alnabru, 0614 Oslo

10 Samarbeider om i dag:

11 Ønsker mer samarbeid om:

12 Ikke aktuelt å samarbeide om nå:


Laste ned ppt "IA-arbeid i praksis Det Juridiske fakultet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google