”Prosjekt til fordypning (PtF) – en arena for møte mellom skolebasert og arbeidsbasert læring i VG 1 og 2 innenfor programområdet TIP”. Arne Roar Lier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Bygg – og anleggsteknikk
Grete Haaland Sund HiAk,
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Snart klar for videregående skole
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fagforbundet Vest-Agder
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

”Prosjekt til fordypning (PtF) – en arena for møte mellom skolebasert og arbeidsbasert læring i VG 1 og 2 innenfor programområdet TIP”. Arne Roar Lier Avdeling for yrkesfaglærerutdanning Høgskolen i Akershus OFK seminar - Lillehammer 8. april 2011.

Min tilnærming Jeg har tematisert PTF ut i fra følgende: ”PTF – et nytt fag med nye utfordringer for yrkesfaglærere og instruktører samt den pedagogiske ledelsen i VG I og II innenfor programområdet TIP”. Arne Roar Lier

Bakgrunn Bakgrunnen for min tilnærming er: Jeg har selv fagbrev som industrimekaniker, instrumentmekaniker, yrkesfaglærer og skoleleder. TIP er det største programområdet innenfor videregående opplæring Blir TIP en videreføring av maskin og mek eller klarer yrkesfaglæreren å ta tak i hele det nye programområdet? Er PTF en videreføring av utplasseringstradisjonen i videregående opplæring? Som enkeltfag er PTF et stort fag i omfang med flere retninger. Arne Roar Lier

Hvor kommer PTF fra? På side 179 i NOU 2003:16 skisseres PTF som en spesialiseringsmodul som kan utgjøre 20 % av den totale opplæringstiden. Det argumenteres videre for at denne modulen kan; ”… og moduler for individuelt arbeid/ opplæring med tanke på den faglige spesialiseringen elevene tar sikte på i den videre opplæringen”. Arne Roar Lier

Konkretisering av PTF I St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring står det om PTF (PF): ”PF kan innrettes som fordypning i et ønsket lærefag som inngår i utdanningsprogrammet på Vg1-nivå, og innenfor programområdet på Vg2- nivå, og eventuelt være rettet mot behov i lokalt arbeidsliv. På denne måten kan også smale fagområder som for eksempel green-keeper tilbys som fordypning innenfor eksisterende lærefag som anleggsgartnerfaget i dette tilfellet. Prosjekt til fordypning avløser blant annet dagens valgfag” Arne Roar Lier

Overordnet mål med PTF fra St.meld. 30 (2003-2004) ”Den nye utdanningsstrukturen med felles fag, programfag og prosjekt til fordypning gir muligheter for: Fordypning og praktisering innenfor ønsket lærefag fra første år eller muligheter for bredere kompetanse, En bedre tilpasset opplæring ut fra elevenes forutsetninger, Lokale tilpasninger til næringslivets behov, Tverrfaglig kompetanse som gir flere valgmuligheter inn mot lærefag, Bedre tilrettelegging og organisering av opplæringen i små og verneverdige fag” Arne Roar Lier

Faget PTF I forskriften til Opplæringslova er PTF beskrevet gjennom; Formål Omfang Innhold. Arne Roar Lier

Formål Vg 1 Formål Vg1:   Prosjekt til fordypning skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3-nivå og ta relevante fellesfag fra Vg3, fellesfag i fremmedspråk og programfag fra studieforberedende utdanningsprogram. Arne Roar Lier

Formål Vg 2 Formål Vg2:   Prosjekt til fordypning skal gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3-nivå og ta relevante fellesfag fra Vg3, fellesfag i fremmedspråk og programfag fra studieforberedende utdanningsprogrammer. Fellesfag, felles programfag og prosjekt til fordypning i Vg2 gir elevene faglig utgangspunkt for å inngå lærekontrakt.. Lærebedriften avgjør selv om den vil tegne lærekontrakt, og kan stille andre faglige krav. I slike tilfeller kan fylkeskommunen i samarbeid med lærebedriften tilby nødvendig faglig fordypning. Det må gå fram av lærekontrakten hvem som har ansvaret for denne eventuelle opplæringen. Arne Roar Lier

Omfang På VG I utgjør faget 168 timer (20%) På VG II utgjør faget 253 timer (30%) Arne Roar Lier

Innhold Vg 1 Innhold på Vg1   Prosjekt til fordypning skal brukes til opplæring i kompetansemål fra læreplanene fra eget utdanningsprogram for opplæring i bedrift og/eller Vg3 i skole (der det ikke er opplæring i bedrift) eller kompetansemål fra læreplaner for opplæring i bedrift fra andre utdanningsprogram, når det er faglig relevant og/eller fellesfag i Vg3 påbygging til generell studiekompetanse, fellesfag i fremmedspråk eller programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Når timene til prosjekt til fordypning brukes til fellesfag eller programfag fra de studieforberedende utdanningsprogrammene, gjelder kompetansemål og timetall for disse fagene slik de er fastsatt i læreplanverket for Kunnskapsløftet. Arne Roar Lier

Innhold Vg 2 Innhold på Vg2   Prosjekt til fordypning skal brukes til opplæring i a) kompetansemål fra læreplanene fra eget programområde for opplæring i bedrift og/eller Vg3 i skole (der det ikke er opplæring i bedrift) og/eller b)fellesfag i Vg3 påbygging til generell studiekompetanse, fellesfag i fremmedspråk eller programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene Elever som følger utdanningsprogrammene for elektrofag, helse- og sosialfag, naturbruk, restaurant- og matfag, service og samferdsel og teknikk og industriell produksjon, kan i tillegg bruke prosjekt til fordypning til opplæring i c) kompetansemål fra læreplaner for opplæring i bedrift (fra eget og) i andre utdanningsprogrammer når det er faglig relevant. Fylkeskommunen har ansvaret for vurdering av faglig relevans etter råd fra det lokale næringslivet. Arne Roar Lier

Problemstilling ”Hva forteller yrkesfaglærerne og instruktørene gjennom sine egne opplæringspraksiser om hvordan de arbeider med PTF og hvordan de bidrar til å forme PTF faget innenfor utdanningsprogrammet TIP på VG I og VG II?” Arne Roar Lier

Forskningsspørsmålenene Hvordan samhandler yrkesfaglærerne og instruktørene om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen i PTF? Hva karakteriserer praksisen og refleksjonene til yrkesfaglæreren i forhold til PTF? Arne Roar Lier

Teoritilnærming Tre teoretiske tilnærminger: Bourdieu – Sosiologisk perspektiv Goodlad - Læreplanteoretiker Wenger - Praksisfellesskaper

Bourdieu Bourdieu – fransk sosiolog som interesserte seg for utdanning. Han har en del tilnærminger jeg synes er interessante for å forstå yrkesfaglærerens måte å arbeide på. Blant annet tar han opp begreper som: Felt Habitus Agent Symbolsk vold Arne Roar Lier

Bourdieu og begreper Felt er en måte å definere og systematisere et område på. I mitt arbeid så skriver jeg om det yrkespedagogiske delfeltet der TIP er underfelt. Agent(er) i det yrkespedagogiske delfeltet er mennesker som er en del av praksissammenhenger og har en historie som er disponert for å vise seg og å handle på visse måter innenfor gitte sammenhenger og som kjemper i feltet med sin habitus. Habitus er den adferden vi viser gjennom tanker, væremåter, handlinger og kroppslige uttrykk som opptrer individuelt og i gruppesammenhenger. Arne Roar Lier

Bourdieu og begreper Symbolsk vold er makten som for eksempel yrkesfaglæreren bruk av sin virkelighetsforståelse og at den framstår som objektiv og sann. Arne Roar Lier

Goodlads læreplanforståelse Politisk nivå. Bygger på Norske Offentlige Utredninger (NOU) og Stortingsmeldinger (St.Meld.) pluss politisk behandling i Stortinget Den ideologiske læreplanen Utdanningsdirektoratet (Udir) omsetter den politiske vilje til nasjonale læreplaner som er forskriftsfestet Den formelle læreplanen Den oppfattede læreplanen Skolen og yrkesfaglæreren sin tolkning og operasjonalisering av den nasjonale læreplan Yrkesfaglærerens og instruktørers tilpassing i forhold til de konkrete rammer som innhold, system og fysiske forhold Den gjennomførte læreplanen Hva er de faktiske erfarte læringsresultatene (læringsutbytte)i forhold til den gjennomførte-, oppfattede-, formelle- og den ideologiske læreplanen? Den erfarte læreplanen

Wengers sosiale læringsteori Wengers ”Comunities of practice” med begrepene: praksis, fellesskap, identitet mening

Bourdieus felt, agent, habitus og Wengers sosiale læringsteori

Hvor henter jeg empiri fra? Jeg bruker to videregående skoler i to fylker. I forhold til PTF innen TIP faget bruker jeg yrkesfaglærerne og deres avdelingsledere ved de to skolene. Seks informanter på hver skole. Jeg henter empiri fra assisterende rektorer i forhold til problemstillingen knyttet til ledelsens arbeid med PTF. Arne Roar Lier

Metodisk tilnærming Jeg har kjent på hele tiden at jeg har en forforståelse for PTF faget som grenser til forutinntatthet! Ut i fra dette har jeg etter beste evne gjort en bevisst tilnærming til feltet der jeg har forsøkt å eliminere min forforståelse ut i fra følgende modell Arne Roar Lier

Metodisk tilnærming Ut i fra min forforståelse ble jeg tidlig klar over at skulle jeg få en innsikt i det temaet jeg har valgt, ble strukturen i framgangsmåten for innsamling av data sentralt. Gjennom de trinnene jeg har gjennomført har jeg fått innsikt og fått korrigert min forforståelse. Denne metodiske ”veien” er en måte å sikre validitet og reliabilitet av mine kvalitative data. Arne Roar Lier

Modell for innsamling av empiri Trinn Formål Aktivitet 1. Få innsikt i PTFs hensikt, formål, innhold og organisering. Metodetilnærming for å få innsikt i feltet. Lesing av styringsdokumenter om PTF og metodelitteratur 2. Få innsikt i skolene og skoleeier (fylkeskommunen) som jeg skulle hente empiri hos. Lese nettsidene til de aktuelle skolene og fylkeskommunen for å få innsikt i organisering og bli kjent med navnene som arbeider med PTF på TIP. Generelt om skolen og TIP. Få innsikt i pedagogisk plattform og eventuelle planer som relevante for mitt arbeid. 3. Lesing av faglitteratur knyttet til min teoriforankring Lesing av aktuell teori og avgrense litteraturtilfanget 4. Samtale med pedagogisk ledelse og avdelingsledere for å få innsikt i forståelsen skolen har i forhold til PTF og TIP, samt bli kjent med skolen. Samtale i forhold til utarbeidet intervjuguide som er oppsummert i egne referat. 5 Møte med informantene, TIP lærerne ved de to skolene og deres avdelingsledere, for å bli kjent med hverandre Møte på ca en time der jeg presenterte prosjektet og fikk ”godkjent” mitt opplegg for innsamling av data. 6 Første innsamling av empiri fra de to skolene for å få innsikt yrkesfaglærernes i PTF og hvordan de gjør det. Foregikk etter eget oppsett på avdelingen til TIP ved de to skolene. Innsamling av data foregikk over to halve dager 7 Intervju av utvalgte yrkesfaglærere og instruktører i bedrift for å få dybdeinnsikt i deres arbeid med PTF Strukturert individuelt intervju med bakgrunn fra første innsamling av empiri og mitt teorigrunnlag. 8 Intervju av ledere ved Y og X skole som har den didaktiske og pedagogiske ledelse av TIP avdelingen Arne Roar Lier

Foreløpige funn Ledelsen har delegert det pedagogiske og didaktiske arbeidet i forhold PTF faget til avdelingens yrkesfaglærere. Det er ulikheter mellom skolene i forhold til føringer fra skoleeier om hvordan PTF gjennomføres Arne Roar Lier

Foreløpige funn Det legges stor vekt på PTFs mulighet til å bruke faget til yrkesorientering Yrkesfaglærerne referer til R 94 i forhold til eksempler på gode opplæringspraksiser. Samarbeid med skole og bedrift bygger på yrkesfaglærerens nettverk fra tiden som fagarbeider Utplassering er et begrep som nyttes når elever har opplæringen sin i bedrift Yrkesfaglærerne sier de må ta ansvaret for å lage opplæringsprogrammer i bedrift. Bedriftene vegrer seg. Sluttdokumentasjon av PTF er viktig og etterspørres av ledelsen Arne Roar Lier

Til ettertanke PTF som betegnelse på faget gir det faget en generelt innhold og mål, eller er det et fag som gir yrkesfaglæreren og instruktøren sammen med eleven en mulighet til å forme en opplæring som er konkret, målrettet og tilpasset den enkelte elev? Stikkord: Elevmedvirkning Tilgang på relevante alternative læringsarenaer Lærerrollen knyttet til den alternative læringsarenaen Motiverende opplæring fra den dagen eleven vet hva han / hun vil bli Arne Roar Lier

Goodlads læreplanforståelse Politisk nivå. Bygger på Norske Offentlige Utredninger (NOU) og Stortingsmeldinger (St.Meld.) pluss politisk behandling i Stortinget Den ideologiske læreplanen 3 Utdanningsdirektoratet (Udir) omsetter den politiske vilje til nasjonale læreplaner som er forskriftsfestet Den formelle læreplanen 2 Den oppfattede læreplanen Skolen og yrkesfaglæreren sin tolkning og operasjonalisering av den nasjonale læreplan Yrkesfaglærerens og instruktørers tilpassing i forhold til de konkrete rammer som innhold, system og fysiske forhold Den gjennomførte læreplanen 1 Hva er de faktiske erfarte læringsresultatene (læringsutbytte)i forhold til den gjennomførte-, oppfattede-, formelle- og den ideologiske læreplanen? Den erfarte læreplanen

På hvilket nivå vurderer vi opplæringen Vurderer vi opplæringen ut i fra: Den erfarte læreplanen i forhold til: Den gjennomførte læreplanen Den oppfattede læreplanen Den formelle læreplanen Den ideologiske læreplanen Fokus i forhold til hva i de forskjellige læreplanene