GROW modellen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra prøving og feiling til
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Sommervikar i Blend.
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Forum for EVU og digitale medier i læring
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
1. Innledende påstander om organisasjoner
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Bokpresentasjon Bergen
Coachingsamtale © Stein Tore Nybrodahl 2003 Coachingsamtale.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Resultatsikring1 Prinsipper og system / rutiner.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Mål og handlingsplan Presentasjon «Bedre korps» 15. februar 2014.
Suksesskriterier.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Mål og læring hos elever
Opprettholdende faktorområder
HVORDAN LEDE DITT TEAM Coaching for effektivt lederskap
som eksamensbesvarelse
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
SOKRATES: ”Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret”
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan skrive egne dilemma
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Ideer for i dag og i morgen
Ideer for i dag og i morgen
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

GROW modellen

GROW - modellen Noen grunnleggende elementer struktur dannende oppmerksomhetsfremmende (bevissthetsfremmende) gir informasjon om hvilke områder som kan utforskes virker sorterende er sekvensiell ansvarliggjørende

Goal - målet Goal - målet mål – kan være det endelige målet en slutt tilstand eller et prestasjonsmål et nivå du mener selv du må oppnå for å nærme deg eller nå slutt tilstanden forpliktelse er lettest innenfor prestasjonsmål og der du har kontroll over dette selv prestasjonsmål er ofte en nærmere konkret definisjon av det endelige målet

egenskaper ved gode mål Smarte spesifikk målbare avtalte realistiske tidsbestemte Fremtidsrettet forståelig relevant etisk Klart krevende legalt analogt registrerbart ønskeverdig

Eksempler på mål spørsmål hva ønsker du å få ut av denne coachingsamtalen ? hva vil din ideelle arbeidssituasjon være? hva er emnet eller problemet du vil arbeide med? hva vil være et godt resultat i denne første veilednings samtalen? hva er ditt langsiktige mål? hva er realistisk på kort sikt ? Hva er din tidshorisont ? Når må målet være nådd ? Hvordan kan du vite at målet er nådd? hva er annerledes da?

Reality (Virkeligheten) viktig kriterie for undersøkelse av virkeligheten er objektivitet individets meninger, vurderinger, forventninger, bekymringer, håp og frykt påvirker objektiviteten økt bevissthet for oppfattelse av situasjoner og hendelser slik de virkelig er desto nærmere en objektivitet desto bedre i denne prosessen må coachen prøve å være så uhildet som mulig viktig her å få tak i beskrivelser snarere enn vurderinger coachen skal følge veilandens tankegang samtidig som temaet holdes i fokus

Eksempler på Virkelighets - spørsmål Hvordan vil du beskrive situasjonen nå ? Hva har du gjort så langt? Hva forhindrer deg i å komme videre? Hvilke ressurser har du selv ? Hvem vet om dine ønsker om denne forandringen? Hva er kjernen i problemet ditt? Hvor stor kontroll over resultatet har du? Hvem har ellers kontroll? Hvem er påvirket av denne situasjonen utenom deg selv ? Hvilke indre blokkeringer hemmer dine initiativ ?

Options - valgmulighetene hensikten i denne fasen er å frembringe så mange mulige handlingsalternativer som mulig hensikten er ikke å finne det ”riktige” svaret kvalitet og gjennomførbarhet ikke vesentlig her implisitte antagelser er ofte hemmende i denne kreative prosessen (negative antagelser) eks det er ikke mulig å få til dette vil de andre aldri gå med på vi har ikke tid til dette denne ideen har sikkert vært prøvd før osv

eksempel på valgmulighetsspørsmål På hvilken måte kan du angripe problemet? lag en liste over alle alternative løsninger du kan komme på? hva kan du ellers gjøre? hva ville du gjøre hvis du hadde mer tid? hva er fordelene og ulempene ved hvert av disse alternativene? hvilket av disse alternativene vil gi best resultat? hvilke av løsningene tiltaler deg mest? hvilken løsning vil gi det størst tilfredsstillelse?

Will – iverksettelse (handling) Hva vil du gjøre? hensikten er å omdanne en diskusjon til en beslutning hensikten er å bygge en handlingsplan Her ligger også en refleksjon i knytningen mellom handling og mål

handlingsspørsmål Hva vil du gjøre? Hvordan vil du gjøre det? Vil handlingen føre til at du når målet? Hvor forpliktet føler du deg i forhold til de handlinger du har valgt? Hvilke hindringer kan oppstå når du skal gjøre disse handlingene? Hvem har behov for å bli informert? Hvilken støtte har du behov for ? hvor og hvordan kan du hente en eventuell støtte Angi på en skala fra 1-10 hvor sikker du er på at du vil gjennomføre handlingen ?