Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Lærekandidatordningen
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Fagforbundets stipendordning Hvem kan søke? Yrkesaktivt medlem Ikke lærlinger, elev- og studentmedlem Har du vært yrkesaktivt medlem, men går over til.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording

Dersom målet er at færrest mulig skal ha behov for bistand fra OT eller NAV •Er det da fornuftig å vente med individrettet handling til ungdommen er i målgruppa? •Eller har vi noe å bistå med, før ungdommen har rett til vår tjeneste?

Ansvarsrekke Når det går som vi ønsker: Grunnskole – videregående opplæring – i arbeid / videre studier Å få det til betyr at: -Flere individer som får en god overgang til voksenlivet -Vi har god gjennomføring i videregående opplæring -Vi har gode resultater for OT -Vi har gode resultater for NAV

Særlig fare for drop-out i overganger •Ny GIV Overgangsprosjektet •Oppfølgingsprosjektet ta tak i ikke-søkere fra 10. trinn i grunnskolen •Overgang læretid •Overgang fra videregående opplæring til arbeid

Praksis – ulike ordninger •Utplassering fra videregående skole med elevstatus •Lærling/Lærekandidat •Arbeidspraksis gjennom NAV

Elever i videregående skole kan være i praksis på grunnlag av •Krav i læreplaner (eks. helsefagarbeider) •Skolen ønsker bruke praksis som metode (eks. praksisverter i naturbruk) •Avvik fra læreplaner på grunn av spesialpedagogiske behov

Elever i videregående skole •Er ikke i OT’s målgruppe •Har ikke rett til individstønad fra NAV •Skal følges opp av skolen •Skolen har ansvaret for opplæringen som skjer på praksissted

Læretid i bedrift •For lærlinger og lærekandidater •Er tidsbegrenset ansettelse i bedriften •Tiden todelt; opplæring – verdiskapning •Bedriften har ansvar for planlagt opplæring •Bedriften avgjør hvem de vil tilsette •Fylkeskommunen godkjenner bedrift og kontrakt •Fylkeskommunen formidler tilskudd til bedrift og utsteder dokumentasjon

Tilskudd (ungdomsrett) •Kr /mnd i 24 mnd læretid (kr ) •Nasjonalt tilskudd til bedrifter som tar inn lærling/lærekandidat med særskilte behov 1-6 timer á kr i inntil 47 uker/år. •”Dersom det samlede timetall for søkerne overstiger bevilgningen avsatt for posten, vil tilskuddet bli avkortet forholdsmessig for den enkelte tilskuddsmottaker” Kontrakt må være inngått før det kan søkes. •Ekstraordinært fylkeskommunalt tilskudd (Oppland), inntil kr / måned.

Nasjonalt tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater med særskilte behov •Lærlinger og lærekandidater med særskilte behov (under 25 år og ungdomsrett) •Med særskilte behov menes manglende evne til å få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. •Norskopplæring for språklige minoriteter utløser ikke tilskudd over denne tilskuddsposten. •Ses i sammenheng med eventuell støtte fra NAV

Ungdom i arbeidspraksis gjennom NAV •Får stønader og oppfølging i tråd med NAV sine regler •Skal om mulig få sin praksis dokumentert som videregående opplæring – dette er fokusområde i Ny GIV