LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Skjønnlitterær fortelling
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Luftromsproblematikken i Norge
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
4 Bruk øynene riktig.
Del 2: Personlig økonomi.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Venner som hjelper andre
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Transaksjonskostnader
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Undervisning i personlig økonomi Ungdomsskole
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Energikrav i teori og praksis
Purrerutiner og inkasso Hvordan bruke rutinene i Uni Eiendom ?
LN-DFK Teknisk orientering
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Dine penger= din fremtid
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Del 2: Personlig økonomi.
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Frederic Ottesen 23. september 2011
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Strindheim Yngres Grunnlaget for treningsavgifta.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
LR-Akademi Lederbonus.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Dette er oss. Dette er oss Om Sparekampen Konsept fra Spareskillingsbanken med fokus på økonomisk forståelse, fornuftig forbruk og trening i økonomiske.
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Utskrift av presentasjonen:

LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007

Hoppere vil nemlig.... •hoppe så mye som mulig •gjøre det så billig som mulig •med så mange kompiser som mulig Mens flyet er •en vareheis •som skal stå klar når hopperne vil trykke på knappen til ønsket etasje •den skal løfte fort, varmt og høyt Og sikkerhet er at •heisen sikkert aldri stopper under 1000 fot, så vi rekker å hoppe ut. •Dette er ikke et godt utgangspunkt for å forstå (eller bry seg om) flyøkonomi. •Hoppere ser flyøkonomi uklart, de ser ofte bare deler av bildet, og de ser det ofte opp ned… Flyøkonomi er.... uforståelig for fallskjermhoppere

•Paralift er en ”non profit” organisasjon –Eiere og flygere driver Paralift og TSB som en hobby. –Å tjene penger er ikke et motiv, noe som tallene bekrefter. –Andres hobby ønsker eierne imidlertid ikke å betale for. •Paralift tenker langsiktig –Flyet vedlikeholdes etter strenge kriterier – det gir høy sikkerhet og regularitet. –Vedlikeholdskostnader ikke kan kuttes, de kan bare utsettes. –Før eller siden kommer regningen, og den må eierne betale. •Manglende avsetninger må tjenes inn –Manglende avsetninger en forpliktelse eierne allerede har påtatt seg, og de er like reelle som et underskudd. –Bensinprisen stiger og stiger. TSB ØKONOMISKE FILOSOFI

Forbedringer direkte relatert til hoppflyging 1. Propell – Lavere støy, bedre ytelser, kortere løfttider, flere løft 3. Støydempet eksosanlegg – Lavere støy under klatring, nødvendig på Jarlsberg 5. Speedbrakes – Raskere ned, kortere løfttider, flere løft 7. Wing Extensions Øket avgangsvekt, færre stopp, kortere løfttider, flyr til fot 9. Kabin / dør / bensinkran / flap / trinn Bedre plass, sikkerhetsforbedring, bruksforbedring 11. Panelmontert GPS – For spotting av høye løft / tandem over skyer 13. Transponder / encoder For høyderapportering på radar (pga fallskjermhopping) Sum påkostninger = over en periode på 10 år (Endringene øker flyets verdi med ca ) Påkostninger på LN-TSB

1. Faste årlige kostnader: kr. for å komme i lufta - hvert år -Forsikring, Sertifisering, LV gebyrer 2. Avsetninger – overhalinger: 330 kr/time -Motor, Propell, Skrog, Avionikk 3. Variable kostnader: kr/time -Bensin, Olje, Planlagt vedlikehold, Feilretting, Ferry/flyleie

FLYØKONOMI Houston, USA 13. oktober 2007 US $ pr. 3,785 liter 1$ = 5,6 NOK x 5,6 3,785 = 4,03 NOK/Liter 1 US gallon = 4 US quarts = 3,7854 liter = 3,74 NOK/Liter x 5,6 3,785 Pris på Hamar = 13 NOK/Liter

FLYØKONOMI 1. Faste årlige kostnader: kr. for å komme i lufta - hvert år -Forsikring -Sertifisering -LV gebyrer 2. Avsetninger – overhalinger: 330 kr/time -Motor -Propell -Skrog -Avionikk 3. Variable kostnader: kr/time -Bensin -Olje -Planlagt vedlikehold -Feilretting -Ferry/flyleie

Timer pr. år Driftskostnader Variable + faste Erfaring mht driftskostnader DYRT pga få timer å dele faste kostnader på DYRT pga stort press på feilretting Kostnadsmessig optimalt pga tilstrekkelig slakk til å velge kost-effektive løsninger for service og feilretting

TSB er priset med følgende forutsetninger: 1. Bakke-operasjoner uten venting 2. Vi priser flygingen i hht idealtidene, dvs. treff på høyden, ingen holdinger hverken i lufta eller på bakken 3. Uforutsette operasjonskostnader er få, og slukes av totalregnskapet 4. TSB koster 36 NOK i minuttet (=1980 NOK/time) Dette er ideelle og grusomme forutsetninger. Er virkeligheten slik ? FLYØKONOMI FORUT- SETNINGER VIRKELIG- HETEN

1. Værforhold og piloter • Flyging under ugunstige og rotete værforhold – som igår med mye vind, knts vind oppover – kan bli 5-10 min pr. løft • Ukonsentrerte piloter som bommer på høyden i forhold til posisjon på run 3-5 min pr. løft • Piloter logger annet enn ideal-tid 2. Lokale trafikkforhold på Hamar airport • I luften: Holding pga andre maskiner og helikoptre i landingsrunden = 3-5 min pr. løft • På bakken: Venting pga kø på på bakken og i landingsrunden = 50% av løftene (3-5 min) 3. Klubb relaterte forhold • Mye 360 holding turns på finalen pga hoppere som lander rett ved stripa erfaring – 7 av 10 løft = 3-5 min pr. løft • Mye motorkjøring på bakken fordi hoppere ikke kommer ut til flyet – av og til 3-7 min før piloten stopper motoren • Utsjekk av nye hoppmeste som fort krever 5-7- min ekstra flytid pr. løft. • Tunge hoppere langt bak i flyet – 5-7 min ekstra til 10’ • Tidkrevende surr og rot ved innlastning (trening?) 2-3 min ekstra FLYØKONOMI – PÅ HAMAR

4. Ekstra bensin koster • Dette øker våre bensin kostnader med 15-20% = 500 NOK pr flydag. • 150 flytimer i året gir (x 750 NOK) = NOK i bensinutgifter i året. • 20% i tillegg på 750 NOK/time = NOK/år. • Dette har vi ingen dekning for - betales idag av flyeierne. • Alle tidstyvene i listene var i virksomhet – samtidig - lørdag 22. sept. Nøkkeltall for en grov kontrollregning av bensinutgifter er 750 NOK/time: • TSB bensinforbruk i lufta ved 2300 rpm = 1 l/min • TSB timeforbruk på bakke ved 1000 rpm = 0,4 l/min ? • Literpris 13 NOK 5. Ekstra flytid koster •Dersom noen flygere ikke fører standardtider blir situasjonen dobbelt så dyr. •Timeprisen vår er 1.980,- (?) – inkl. bensin. •En dag som lørdag med 9 løft og 5-8 min surr på hvert løft passerer vi timen i ekstra flytid på en god hoppdag, dvs. over – 750 (bensin) = NOK time. 6. Sum ”tull og tøys” kostnader Det blir fort baklengspenger for oss av slikt. VI HAR MELLOM 700 OG 2000 NOK I SKJULTE KOSTNADER PR HOPPDAG ! HVEM BETALER ? FLYØKONOMI – PÅ HAMAR

7. Konsekvens for fly-økonomien Det er et digert hull i lommeboka vår nå ! 7.1 Dette spiser av våre muligheter til avsetninger, dvs manglende avsetninger. 7.2 Bensinprisen er 30% av timeprisen vår. 20% ekstra av denne komponenten utgjør 120,- NOK/time, et tillegg på 6-7% av timeprisen på 1.800,-. Dvs. riktig utfløyet timepris er antageligvis 1.920,- NOK. 7.3 Ikke standard tider for hoppløft spiser enda raskere store penger. 8. Hva gjør vi med dette ? Mye kan korrigeres med informasjon, god kommunikasjon og koordinering, samt en smule disiplin. Alt unntatt trafikkforholdene på Hamar. Hvordan kan vi tette hullet ? 8.1 Overfor været - > Vi kan fly, men basert på logget virkelig flytid 8.2 Overfor piloter -> informasjon på Flysamlingen 30. september 8.3 Overfor Hamar Airport -> vi må finne vår plass i køen mellom annen trafikk, legge erfaringstall inn i timeprisen/kontrakten = timeprisen øker. 8.4 Overfor klubben -> informasjon 8.5 Klubben -> innarbeide nødvendige krav og rutiner FLYØKONOMI – PÅ HAMAR

7. Konsekvens for fly-økonomien Pengene renner som erter ut av hullet i sekken – 35 kroner pr. minutt • EIERNE MÅ HA DEKKET ”tull og tøys” KOSTNADENE • Det enkleste for Paralift er å øke timeprisen med 200 NOK og fortsette som før. • Da slipper vi all administrasjon og oppfølging som dette krever. FLYØKONOMI FORUT- SETNINGER VIRKELIG- HETEN

•Det er en utfordring for oss alle: –TSB er en hobby - ikke er en kommersiell aktør •Husk at: –Flygere er også mennesker –Gjensidig respekt og forståelse er nødvendig –Trivsel også er viktig for flygere. –Assistanse med bensinfylling og inn/ut av hangar er høyt verdsatt –Grov kjeft ofte resulterer i en flyger mindre •Noen gjengangere som kan forbedres: –Dersom ikke HL ringer flyger vdagen før, betyr det INGEN HOPPING –Dersom melding fies blir flygeren frustrert. –Praksisen med å ”legge inn ny melding” utover dagen gjør flygerens kone frustrert. Noen hjertesukk