Rettigheter og plikter ved omstilling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advokat Tonje Urdal Sand
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Aktuelle lover og forskrifter
BSY-medlemsmøte Laholmen 28. – 29. oktober 2010
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Arbeid og fritid i helge- og høytidsdager
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Hovedavtalen HSH.
Oppgaver for tillitsvalgte

Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Informasjonsplikt og uttalerett
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Omstillingsprosesser i staten
- muligheter og utfordringer
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Jeg er verneombud i HFK.
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Eva Borhaug, advokat i Parat /
OVERTALLIGHET OG NEDBEMANNING
Lov- og avtaleforhold Distrikt Nord 27. og 28. februar 2008 Dag Sandvik.
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Egne ansatte eller innleie?
Driftsinnskrenkning og omorganisering Saksbehandling og vurderinger
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Vernetjenesten i Kristiansund
OSA saker og utfordringer
Oppsigelse og omstillingsprosesser
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Rådmannens arbeidsrettslige stilling ved kommunesammenslåing
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
© Den norske jordmorforening Tollbugata Oslo Tlf: Fax: E-post: Rollen som tillitsvalgt Tariffkonferanse.
Arbeidsrett En gjennomgang av regelverket. Oversikt over regelverket  Lov om arbeidsmiljø (fra 17. juli 2005)  Forholdet mellom individuell og kollektiv.
OMSTILLINGSPROSESSER PÅ ”GODT OG VONDT”
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Forhandlingsavdelingen Landsorganisasjonen i Norge Kap. IXInformasjon, samarbeid og medbestemmelse § 9-1Målsetting § 9-2Organisering og gjennomføring §
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte. Sørg for å bli med i prosessen! Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke.
Medbestemmelse Drøftingskultur- og struktur i Bergen kommune
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
Side 2 Tema  Prosessen ved omstilling, oppsigelse og endring av ansettelsesforhold.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
Rettigheter Tillitsvalgte og medbestemmelse Arbeidstaker Sammenslåinger i UH sektoren – konsekvenser for bibliotek kunnskap gir.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Arbeidsgivers styringsrett Konvertert fra spesialkurs.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Arbeidsgivers styringsrett
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Virksomhetsoverdragelse
Omstilling, Omorganisering, Nedbemanning Arbeidstilsynets rolle og regelverk
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utskrift av presentasjonen:

Rettigheter og plikter ved omstilling Lov og avtaleverk advokat Alf K. Knudsen akk@binghodneland.no

Agenda I. ”Omstilling ” – Betydningen av ordet i juridisk sammenheng? Gjennomgang av de fire vanligste typer av omstilling i arbeidsrettslig forstand II. Hva er formålet bak å ha lover/avtaler som beskytter arbeidstakere i forbindelse med omstilling? Hvorfor skjærer det seg ?

Komplisert ?

Hvorfor konflikt ?

Dårlig kommunikasjon !

I. a) ”Omstilling ” – hvilken betydning har ordet i juridisk sammenheng? Bedriftens skal omstille – mitt spørsmål som advokat er: Hvordan skal dere omstille? 1. Permittere? I tilfelle hvor mange? 2. Nedbemanne? I tilfelle hvor mange? 3. Overdra hele eller deler av virksomheten, herunder fusjon/fisjon? 4. Omorganisere/effektivisere? Endre stillingstitler, vilkår og/eller arbeidsoppgaver?

I. b) Lik metodisk tilnærming ved alle typer omstilling Utgangspunkt: Advokaten har fått vite hva som skal skje: Hvor finnes rettskildene om det som nå skal skje? Hvem kan bestemme hva hvordan? Kan bedriften gjøre det den planlegger – har bedriften materiell kompetanse? Hva skal til? Hvordan må bedriften gå frem?

I. c) Omstilling - permittering Rettskilder: Ikke direkte lovhjemlet, men forutsettes i en rekke lover – juridisk teori oppsummerer Permitteringsinstituttet er utviklet gjennom praksis i arbeidslivet, tariffavtaler og rettspraksis – Hovedavtalen LO-NHO, § 8, nr. 1 Materiell kompetanse: Saklig grunn gjør det nødvendig for bedriften - arbeidsgiver ser at arbeidstakeren for en begrenset periode ikke kan beskjeftiges på en for bedriften forsvarlig måte

I. d) Omstilling - permittering Saksbehandlingsregler: Drøftelsesplikt med de ansatte/tillitsvalgte i forkant (tariffavtale eks. Lederne-NHO §8-2) Involvere verneombud? Kap 6 i aml. Avhengig av bedriftens størrelse - plikt etter loven (20-50, evt. minst 50) – kap. 7 og 8 i aml. Skriftlig permitteringsvarsel – 14 dagers frist Ved permittering av 10 eller flere – melding til NAV Arbeidsgiverperiode for lønn etter at permittering har trådt i kraft Kortere oppsigelsesfrister for arbeidstaker i permitteringsperioden

I. e) Omstilling - nedbemanning Rettskilder: Arbeidsmiljølovens kap. 15 – supplert av forarbeider til loven, rettspraksis og juridisk teori Materiell kompetanse: Saklig grunn gjør det nødvendig for bedriften – aml. § 15-7: 1. ”Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens… forhold.”

I. f) Omstilling - nedbemanning 2. ”Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.”

I. g) Omstilling - nedbemanning Saksbehandlingsregler før oppsigelse – Sentralt er drøftingsplikten. Men hva skal drøftes? Alternativer (behov vs. ulemper) Finnes det annet passende arbeid ? Utvelgelseskrets/kriterier Involvere verneombud aml Kap 6 ? Avhengig av bedriftens størrelse - drøftelsesplikt etter loven (20-50 ev. minst 50) kap. 7 i AMU og kap. 8 i aml. Drøftingsplikter etter tariffavtale eks. Lederne-NHO Kap IX Ved oppsigelse av 10 eller flere: regler om masseoppsigelser jf. aml §15-2 Flere enn 30 ansatte – nedleggelse : Melding til fylkeskommunen jf. Omstillingsloven – Utsatt iverksettelse Drøftelser med hver enkelt arbeidstaker, jf. aml. § 15-1

I. h) Omstilling - nedbemanning Saksbehandling i forbindelse med selve oppsigelsen Skriftlighet Opplyse i oppsigelsesbrevet om rettigheter i henhold til loven

I. i) Omstilling - virksomhetsoverdragelse (fusjon/fisjon) Rettskilder: Arbeidsmiljølovens kap.16 – forarbeider, juridisk teori og rettspraksis Overdragelse av en virksomhet eller del av virksomhet til en annen arbeidsgiver, som beholder sin identitet etter overdragelsen Materiell kompetanse: Opp til arbeidsgiver - men kompetansen begrenses Arbeidstakerne beholder sin rettigheter etter overdragelsen

I. j) Omstilling - virksomhetsoverdragelse (fusjon/fisjon) Saksbehandling: Involvere verneombud aml Kap 6 Avhengig av bedriftens størrelse - drøftelsesplikt etter loven (20-50, ev. minst 50) – kap. 7 i AMU og kap. 8 i aml. Spesielle drøftelser med de tillitsvalgte i henhold til aml.§ 16-5 Plikt til å drøfte i henhold til tariff – eks. Lederne NHO kap. IX Informasjon om reservasjonsrett/valgrett Nærmere informasjon om selve overdragelsen til de ansatte Spesielt fastsatt at ingen skal miste jobben som følge av selve overdragelsen

I. k) Omstilling – omorganisering og effektivisering Rettskilder: Ansettelsesavtalen til hver enkelt Juridisk teori/rettspraksis om arbeidsgivers styringsrett Ligger endringen innenfor/utenfor styringsretten - krav til saklighet og saksbehandling? Styringsrett: ”Rett til å organisere, lede, kontrollere og fordele arbeidet, men det må skje innenfor rammen av det arbeidsforholdet som er inngått”

I. l) Omstilling – omorganisering og effektivisering Eksempler: Flytte arbeidssted over lengre eller kortere avstander Endre titler og løfte ansatte inn eller ut av ledergrupper Endre arbeidsoppgaver – gi nye eller frata gamle Endre ansettelsesvilkår – frata bilordning, endre pensjonsvilkår, sette ned i lønn, sette opp i lønn Endre arbeidstid

I. m) Omstilling – omorganisering og effektivisering Saklighet og saksbehandling Involvere verneombud aml - kap 6. Avhengig av bedriftens størrelse – drøftelsesplikt etter loven (20-50, ev. minst 50) – kap. i AMU og kap. 8 i aml. Utenfor styringsretten Krav til saklighet Plikt til individuelle drøftelser jf. aml. § 15-1 Samme rettigheter som ved nedbemanning

II. a) Hva er lovgivers formål bak reglene som er gjennomgått ? Sentralt ved de omstillingstyper vi nå har sett på: Informasjonsplikten Drøftingsplikten Hvorfor skal arbeidstakerne informeres og tas med på drøftelser?

II. b) Fra forarbeidene - AMU OM AMU i KAP 7 i AML - Ot.prp.nr.49 (2004-2005), s. 312: ”Samarbeidsorganets medlemmer har både en rett og en plikt til å medvirke til samarbeidet om helse, miljø og sikkerhet i virksomheten. Med rett til medvirkning menes at organet skal ha en reell mulighet for å øve innflytelse over virksomhetens beslutninger i spørsmål av betydning for helse miljø og sikkerhet. Dette innebærer at organet skal få informasjon og mulighet for drøftelser på et slikt tidspunkt, med et slikt innhold og på en slik måte at dets synspunkter kan få betydning for arbeidsgivers beslutning. Organet skal ha mulighet til å uttrykke en oppfatning før arbeidsgiver tar en avgjørelse. ”

II. c) Fra forarbeidene til aml. kap.8 – samarbeidsutvalg Ot.prp.nr.49 (2004-2005), s. 125: ”Informasjonen skal gis slik at det er mulig for de tillitsvalgte å sette seg inn i saken, foreta en passende undersøkelse, vurdere saken og forberede eventuell drøfting. Drøftingen skal bygge på informasjon fra arbeidsgiver, finne sted på det nivå for ledelse og representasjon som saken tilsier og skje på en måte og med et innhold som er passende. Drøftingen skal gjennomføres slik at det er mulig for de tillitsvalgte å møte arbeidsgiveren og få et grunngitt svar på uttalelser de måtte avgi.”

II. d) Fra juridisk teori ”Formålet med arbeidsgivers plikt til informasjon og drøfting med tillitsvalgte, er at de ansatte gjennom de tillitsvalgte skal gis mulighet til å øve innflytelse på beslutninger som bedriftsledelsen skal treffe, og til å imøtegå det arbeidsgiveren angir som grunnlag for en oppsigelse, og på denne måte bidra til å unngå uoverveide og uriktige avgjørelser, eller redusere de uheldige sidene av dem…” jf. Johansen og Stueland, Arbeidsmiljøloven, Kommentarer og praksis, side 682 flg.

II. e) LB -2010-32150 “OBOS” ”Ved omstillingsprosesser befinner arbeidsgiver seg på et område som er særlig lovregulert med detaljerte krav til innholdet i drøftingsprosessen, nettopp for å gi de tillitsvalgte en reell mulighet til å komme med korrigerende innspill og innsigelser, og med det formål å oppnå en avtale. Når arbeidsgiver - som i nærværende sak - har overtrådt flere av de sentrale og detaljert utformede drøftingspliktene, og flertallet finner at dette kan blant annet ha medført at muligheten for å oppnå avtale om franchise eller andre alternative løsninger ble redusert, må oppsigelsene anses ugyldige.”

II f) Hvorfor går det galt ? Ubehagelig tema: Ufullstendig kommunikasjon Sen kommunikasjon Feil informasjon Konsekvenser: Mistenksomhet hos arbeidstakerne Formålet med bestemmelsene blir undergravet Påvirker resultatet

II. g) Oppsummering: Ved omstillinger forutsetter lovgiver: Informasjonsutveksling Drøftelser At partene i fellesskap ser på mulige alternativer Konsekvenser av brudd på regelverket? Kan medføre ugyldighet og erstatningsplikt Taper medarbeidere man ikke ønsker miste Dårlig omdømme

Takk for meg !