Entreprenørskap på godt - og vondt Entreprenør Kontraktør Endringsagent Sosial entreprenør Oppfinner Prosjektleder Innovatør åge garnes
Pedagogiske utfordringer for oss? Visjon/mål: Hva mener vi med nyskaping og entreprenørskap? Hva kan høgskolen gjøre? Hva kan instituttet gjøre? Hva kan jeg gjøre? Kontrakt: Én side - klokken 1800!
Intermesso - nyskaping Teori Varer Bruk Profesjons- kompetanse Applikasjons- komptanse Dialogisk ball Generelle teori Spesiell teori Fagkompetanse Applikasjoner Produkter og tjenester Varekarakter Kompetanseutviklingskjede
Ulike roller Teoretiker/forsker (absolutt ny innsikt) Oppfinner (genuint nytt) Profesjonell fagutøver Innovatør (lokal nyhet) Prosjektleder (skape etter kontrakt) Endringsagent (impelementere) Kontraktør (oppdrag) Entreprenør (skape med ”egen” kontrakt) Intraprenør Bruker/kunde
Hvorfor entreprenørskap? Fordi vi tror ”entreprenørskap” er en konstruktiv og positiv mekanisme, dvs. jo mer entreprenørskap - jo mer positiv utvikling for fellesskapet
Hva er så dette positive? - på mikro og makronivå Vekst/arbeidsplasser Innovasjon Lønnsomhet
Faktaboks Det etableres om lag 30.000 nye bedrifter per år 94 % er enmannsforetak (ingen ansatte) 60% overlevde etter 4 år. 60 % av de som overlever viste volumvekst Entreprenørens gjennomsnittsalderen er 35 år Ca 80% menn
Trondheimsregionen Av 288 registrerte i Impellos database var 19 fiaskoer (6,5 %) 269 er fordelt som i tabell (Bjørn Reitan)
Andel ”riktige” entreprenører Som startes 50% forsvinner etter 3 – 7 år 92% Enmannsforetak 60% Vekstambisjon - de som overlever Et fåtall er også innovativ ”Svarte svaner” -
Strategier for entreprenørskap Profesjonell jobbing Som startes 50% forsvinner etter 3 – 7 år 92% Enmannsforetak 60% Vekstambisjon - de som overlever Et fåtall er også innovativ ”Svarte svaner” - Wild-cards/lotto La 1000 blomster blomstre Èn av 100 Skippertak ”Holdninger”
Profesjonell jobbing Kompetente og dedikerte team Ideutvikling Strategiske partnere/nettverk Kundeidentifisering/marketing Finansiering Økonomistyring Selskap/juss Administrasjon/organisering/personale Gjennomarbeidet forretningsplan
Noen dilemma? En brukbar ny skapning Suksesshistorien vi alle vil dele PRØVING OG FEILING: Vriompeis, destruksjon, fornektelse FIASKO
? Prøving og feiling Feiling Prøving Feiling Feiling Feiling Feiling Brukbart ? Utholdenhet, påståelighet, 7 – 15 år, forsakelse, tilpasning, dialog, iderikdom, inspirasjon
Idé skaping
Ideproduksjonen er 10% av jobben resten er slit og svette Resten av prosessen Ideproduksjonen er 10% av jobben resten er slit og svette
Suksess! Kompetente og dedikerte team Ideutvikling Strategiske partnere/nettverk Kundeidentifisering/marketing Finansiering Økonomistyring Selskap/juss Administrasjon/organisering/personale Gjennomarbeidet forretningsplan
Etableringsprosessen (multidialog) Ressursbase Oppstart Entreprenør Forretnings-idé Vare Transaksjons-arena Entreprenørkvalifikasjon: Minst én bruker er villig til å kjøpe/ta bruk varen
Ressursbase - for en suksessrik prosjektleder Relevant kompetanse/relevant praksis Relevant nettverk Har en gjennomtenkt ide/forretningsmodell Har en eller flere konkurransefordeler Profesjonell vurdering (venturefond/business-angels) En skriftlig forretningsplan
Svein Aaser Svein Richard Brandtzæg Ole Enger Bjørn Wiggen ORKLA
Kjennetegn Egen oppdragsgiver - egenrådighet Konfrontasjon med bruker & kunde Stayer Dette-er-min-baby-og-mitt-ansvar syndrom Insistering på resultat Dialog - resiproke tilpasninger Moderat risikotaking
Egen oppdragsgiver – egenrådig Vil vi egentlig ha dem? Helten er også irriterende Beviste at hun hadde rett Annet enn det planlagte Finn-på nye ting Skurk - og helt Raring Særing Et problem? Mye pes Suksess? HELT! Vi gjør det ikke slik her? Hva er galt med det gamle? Hva med min kompetanse? Blir min jobb overflødig? Entreprenørskapets destruktive side?
Endringer og utvikling Entreprenører (- ny business) Prosjektledere (- ny prosjekter etter kontrakt) Forandringsagenter ( - implementering) Profesjonsutøvere (- faglig problemløsning) Innovatører/oppfinnere/forskere (nyskaping)
Entreprenøriell arbeidsmåte Behov? Ide Plan Produksjon SUKSESS Fiasko Behovsorientering Testing Markedsanalyse Ny plan PLAN Gjennomføring IDE DRIFT
Prosjektleder vs entreprenør Oppdragsgiver definerer prosjekt Finne på sjøl Oppdrag/kontrakt Velge sjøl Har oppdragsgiver Selvstendig Budsjett/tidsramme 0,-/? Organisatorisk ”hjem”/har overordna Organisatorisk naken/ensom Spilleregler Nytt spill Frekvens liten men stødig Første gang
Pedagogiske utfordringer? Prosjektleder Entreprenør Pedagogiske konsekvenser Oppdragsgiver definerer prosjekt Finne på sjøl Kan læres! Oppdrag/kontrakt Velge sjøl Mot til å velge! Kan læres? Har oppdragsgiver Selvstendig Egen beslutningsreferanse Kar kunde/bruker Første salg er kritisk Er tidkrevende å finne hvem som er dommer? Budsjett/tidsramme 0,-/? Organisatorisk ”hjem”/har overordna Organisatorisk naken/ensom Følger spillets regler Nytt spill Frekvens liten men stødig Første gang
Pedagogiske utfordringer for oss Visjon/Mål for universitet/høgskole: Hva mener vi med nyskaping og entreprenørskap? Hva kan høgskolen gjøre? Hva kan instituttet gjøre? Hva kan jeg gjøre?