Entreprenørskap på godt - og vondt Entreprenør Kontraktør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? : Hvilken rolle kan staten spille for å styrke.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Poteten – kjærlighet og glede!
IKT Orkide Ledelse og Skole
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
SPIR Idélab Bodø.
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Entreprenørskap og SMB
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kompetente barn og unge
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Forretningskonsept og forretningsplaner
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
100 lure ord å lære.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Mer om studentbedrift forretningsplan
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Entreprenørskap på godt - og vondt Entreprenør Kontraktør Endringsagent Sosial entreprenør Oppfinner Prosjektleder Innovatør åge garnes

Pedagogiske utfordringer for oss? Visjon/mål: Hva mener vi med nyskaping og entreprenørskap? Hva kan høgskolen gjøre? Hva kan instituttet gjøre? Hva kan jeg gjøre? Kontrakt: Én side - klokken 1800!

Intermesso - nyskaping Teori Varer Bruk Profesjons- kompetanse Applikasjons- komptanse Dialogisk ball Generelle teori Spesiell teori Fagkompetanse Applikasjoner Produkter og tjenester Varekarakter Kompetanseutviklingskjede

Ulike roller Teoretiker/forsker (absolutt ny innsikt) Oppfinner (genuint nytt) Profesjonell fagutøver Innovatør (lokal nyhet) Prosjektleder (skape etter kontrakt) Endringsagent (impelementere) Kontraktør (oppdrag) Entreprenør (skape med ”egen” kontrakt) Intraprenør Bruker/kunde

Hvorfor entreprenørskap? Fordi vi tror ”entreprenørskap” er en konstruktiv og positiv mekanisme, dvs. jo mer entreprenørskap - jo mer positiv utvikling for fellesskapet

Hva er så dette positive? - på mikro og makronivå Vekst/arbeidsplasser Innovasjon Lønnsomhet

Faktaboks Det etableres om lag 30.000 nye bedrifter per år 94 % er enmannsforetak (ingen ansatte) 60% overlevde etter 4 år. 60 % av de som overlever viste volumvekst Entreprenørens gjennomsnittsalderen er 35 år Ca 80% menn

Trondheimsregionen Av 288 registrerte i Impellos database var 19 fiaskoer (6,5 %) 269 er fordelt som i tabell (Bjørn Reitan)

Andel ”riktige” entreprenører Som startes 50% forsvinner etter 3 – 7 år 92% Enmannsforetak 60% Vekstambisjon - de som overlever Et fåtall er også innovativ ”Svarte svaner” -

Strategier for entreprenørskap Profesjonell jobbing Som startes 50% forsvinner etter 3 – 7 år 92% Enmannsforetak 60% Vekstambisjon - de som overlever Et fåtall er også innovativ ”Svarte svaner” - Wild-cards/lotto La 1000 blomster blomstre Èn av 100 Skippertak ”Holdninger”

Profesjonell jobbing Kompetente og dedikerte team Ideutvikling Strategiske partnere/nettverk Kundeidentifisering/marketing Finansiering Økonomistyring Selskap/juss Administrasjon/organisering/personale Gjennomarbeidet forretningsplan

Noen dilemma? En brukbar ny skapning Suksesshistorien vi alle vil dele PRØVING OG FEILING: Vriompeis, destruksjon, fornektelse FIASKO

? Prøving og feiling Feiling Prøving Feiling Feiling Feiling Feiling Brukbart ? Utholdenhet, påståelighet, 7 – 15 år, forsakelse, tilpasning, dialog, iderikdom, inspirasjon

Idé skaping

Ideproduksjonen er 10% av jobben resten er slit og svette Resten av prosessen Ideproduksjonen er 10% av jobben resten er slit og svette

Suksess! Kompetente og dedikerte team Ideutvikling Strategiske partnere/nettverk Kundeidentifisering/marketing Finansiering Økonomistyring Selskap/juss Administrasjon/organisering/personale Gjennomarbeidet forretningsplan

Etableringsprosessen (multidialog) Ressursbase Oppstart Entreprenør Forretnings-idé Vare Transaksjons-arena Entreprenørkvalifikasjon: Minst én bruker er villig til å kjøpe/ta bruk varen

Ressursbase - for en suksessrik prosjektleder Relevant kompetanse/relevant praksis Relevant nettverk Har en gjennomtenkt ide/forretningsmodell Har en eller flere konkurransefordeler Profesjonell vurdering (venturefond/business-angels) En skriftlig forretningsplan

Svein Aaser Svein Richard Brandtzæg Ole Enger Bjørn Wiggen ORKLA

Kjennetegn Egen oppdragsgiver - egenrådighet Konfrontasjon med bruker & kunde Stayer Dette-er-min-baby-og-mitt-ansvar syndrom Insistering på resultat Dialog - resiproke tilpasninger Moderat risikotaking

Egen oppdragsgiver – egenrådig Vil vi egentlig ha dem? Helten er også irriterende Beviste at hun hadde rett Annet enn det planlagte Finn-på nye ting Skurk - og helt Raring Særing Et problem? Mye pes Suksess? HELT! Vi gjør det ikke slik her? Hva er galt med det gamle? Hva med min kompetanse? Blir min jobb overflødig? Entreprenørskapets destruktive side?

Endringer og utvikling Entreprenører (- ny business) Prosjektledere (- ny prosjekter etter kontrakt) Forandringsagenter ( - implementering) Profesjonsutøvere (- faglig problemløsning) Innovatører/oppfinnere/forskere (nyskaping)

Entreprenøriell arbeidsmåte Behov? Ide Plan Produksjon SUKSESS Fiasko Behovsorientering Testing Markedsanalyse Ny plan PLAN Gjennomføring IDE DRIFT

Prosjektleder vs entreprenør Oppdragsgiver definerer prosjekt Finne på sjøl Oppdrag/kontrakt Velge sjøl Har oppdragsgiver Selvstendig Budsjett/tidsramme 0,-/? Organisatorisk ”hjem”/har overordna Organisatorisk naken/ensom Spilleregler Nytt spill Frekvens liten men stødig Første gang

Pedagogiske utfordringer? Prosjektleder Entreprenør Pedagogiske konsekvenser Oppdragsgiver definerer prosjekt Finne på sjøl Kan læres! Oppdrag/kontrakt Velge sjøl Mot til å velge! Kan læres? Har oppdragsgiver Selvstendig Egen beslutningsreferanse Kar kunde/bruker Første salg er kritisk Er tidkrevende å finne hvem som er dommer? Budsjett/tidsramme 0,-/? Organisatorisk ”hjem”/har overordna Organisatorisk naken/ensom Følger spillets regler Nytt spill Frekvens liten men stødig Første gang

Pedagogiske utfordringer for oss Visjon/Mål for universitet/høgskole: Hva mener vi med nyskaping og entreprenørskap? Hva kan høgskolen gjøre? Hva kan instituttet gjøre? Hva kan jeg gjøre?