Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Nye vektklasser i Europa Med fokus på mikrofly
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Grants (prosjektmidler) Generelle retningslinjer.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
CE-merking av byggevarer
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: • Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Ledermøtet i MFS 2012 Ledermøtet i MFS Lars Øyno Leder Motorflyseksjonen Norges Luftsportforbund.
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Endringsstyring Change Management.
Skolesjefseminar 2012 Motorflyseksjonen Gardermoen
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Leverandørseminar Harald Anthonsen
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Markedstilsyn og moduler
Tom Lauritzen Per Øyvind Fuglstad Jan Christensen
Motorflyseksjonen i NLF
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Sjøfartsdirektoratets føringer i forhold til tolkning av MLC
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Tilgangsstyring i ePhorte
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
EASA Part-M Nye felles-europeiske bestemmelser for vedlikehold
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Reisedagboken - Føring av gule og rosa sider 1 Reisedagboka Hvem kan skrive på gule sider ? Hvem kan skrive på rosa sider ? Hva sier forskriftene ? Hva.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Informasjon fra LT Årsmøte F/NLF. Agenda Presentasjon av Allmennflyseksjonen Hva er et sikkerhetssystem ? Tandemdrift.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Målsetninger toppidrett FNLF Oktober Bakgrunn Dokumentet beskriver FNLF sine målsetninger for toppidrett Gjelder ut Tingperioden Da vil målsetning.
1 Leonardo da Vinci Mobilitetsprosjekter Bergen, Tore Kjærgård og Siv Andersen.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Transportvedtekt oppdateres:
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Brukerkurs Gudbrand Eggen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Lokale Aktivitetsmidler Sak til årsmøte i Sola Idrettsråd 17.februar 2011 Revidert etter vedtak i årsmøte SOLA IDRETTSRÅD
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Håndbokrevisjon SHB Gjelder fra
Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
First Level Controller
Status September 2017.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Utskrift av presentasjonen:

Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer som er registrert i Norge. Hvem gjelder den ikke for: EASA Annex II Luftfartøy. Luftfartøy unntatt fra EASA regelverket. Dette gjelder ca. 180 luftfartøyer registrert i Norge.

EASA PART- M •Felles europeisk regelverk, kontinuerlig luftdyktighet. •Innført for kommersielle operatører, fra 28 september •Innføres for ikke kommersielle operatører/flyeiere fra 28 september 2008.

Virkeområde. •Ved denne forordning fastsettes felles tekniske krav og administrative fremgangsmåter for å sikre kontinuerlig luftdyktighet, herunder alle komponenter.

Definisjoner •Certifying staff: Person ansvarlig for release av luftfartøy (flytekniker) •Continuing airwortiness: Alle prosesser som skal bidra til at luftfartøyet er luftdyktig og i en tilstand som sikrer sikker bruk. •CAMO: Continuing Airworthiness Management Organisasjon. •ARC: Airworthiness review certificate.

Hvem har Ansvar? •Eier: Er ansvarlig for kontinuerlig luftdyktighet på luftfartøyet til enhver tid. •Ved innleie må det kontrakt festes hvem som har ansvaret. •Pilot in command: Er ansvarlig for pre- flight inspection.

Hvem må ha kontrakt med CAMO •Alle luftfartøy over 2730 kg. •Hva da med klubbflyene? •Har klubbene ikke kontrakt med CAMO må luftfartøyet gjennom en FULL granskning en gang i året.

Klubben har ikke kontrakt med CAMO •Er klubben UTENFOR en godkjent CAMO må klubben kontakte en CAMO en gang i året. •CAMO går gjennom all dokumentasjon på flyet. •CAMO besiktiger flyet. •CAMO sender inn en anbefaling til Luftfartstilsynet som utsteder ARC. Luftfartstilsynet kan besikte flyet i noen tilfeller.

Klubben har kontrakt med CAMO •CAMO organisasjonen utsteder ARC en gang i året på luftfartøyet. •CAMO tar seg av vedlikeholdsprogram. •CAMO følger opp AD krav. •CAMO lager arbeidslister til flyverksteder. •CAMO følger opp gangtider på fly og komponenter.

Klubben har kontrakt med CAMO •Luftfartøyet må ha full granskning hvert 3 år. Dette kan gjøres av CAMO. •CAMO besikter også flyet.

Hva gjør NLF •NLF har søkt Luftfartstilsynet om og bli godkjent CAMO. •NLF har søkt om ALLE rettigheter ved og beskrive prosedyrer i en CAME continuing Airworthiness Management Exposition). •NLF må tilpasse vedlikeholdshåndboken til klubbene etter den nye Part-M. •

Hva gjør Klubbene •Samler mest mulig dokumentasjon på egne fly for å kunne tilfredsstille Luftfartstilsynets krav til første gangs utstedelse av Nasjonal ARC. •Det er spesielt viktig og kunne dokumentere modifikasjoner som er utført. •Den første ARC blir utstett av Luftfartstilsynet.