Utarbeidet av Hilde Waage,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON

Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Geir Riise Generalsekretær Den norske legeforening
”Vi ønsker å tilby Kunden best mulig service ved våre tjenester”
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
- roller og forventinger
Service møte-trekanten
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
FRA idé til virkelighet
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Erfaringskonferanse – sosial dumping Skanska sine erfaringer
Morgendagens kompetanse
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Geir Riise Generalsekretær Den norske legeforening
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
Legionellose i Stavanger - erfaringer Helsesjef Egil Bjørløw Smitteverndagene 7. juni 2006.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.

Studielederkonferanse Oscarsborg Konferansesenter 27. og 28. juni 2006.
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Velkommen til Hydro Sunndal !. Dato: Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører.
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
Et felles løft fra alle parter. Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være.
Kvalitet, risiko og avvik
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Utfordringer i bransjen HMS og Kvalitet Hva forventes av lærlinger i virkeligheten Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Forventet omsetning i 2008, ca. 3 milliarder kroner. Ca. 900 ansatte , - herav ca. 100 siving./master og ingeniør Primærmarkedsområdet – Bygg – strekningen Haugesund – Telemark, - Anleggsvirksomheten – hele landet Eget eiendomsselskap Karmøy (inkl. B&V, Haugesund) Kragerø Arendal Stavanger Lyngdal Kristiansand, inkl. Hovedkontoret Åseral (ECO Bygg) Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 KJØITA PARK 1999-2007 Planleggingstid 3 mnd Byggetid 18 mnd Reklamasjonsarbeide 60 mnd Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Kjøita park Ferdig år 2001… Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 13. november 2006 Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Hva gikk galt på Kjøita Park Det meste!!! Planlegging Mangel på tid til planlegging ( avsetter ikke nok tid.) Mangel på planlegging For få preaksepterte løsninger ( For mange ”ikke utprøvde løsninger”) Mangel på kontroll av planlegging For dårlig spesifikasjon mot kunder Slurv i utførelse Mangel på kvalitetssikring/ kontroll Mangel på yrkesstolthet. Mangel på helhetstenking Mangel på ansvarsfølelse Mangel på åpenhet Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Hva gjorde Kjøita Park med vår….. stolthet troverdighet omdømme, tillit Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Strategiprosess - samarbeid KS/HMS stab og drift Tiltak - fokus på kvalitet og HMS - vi må lære av feilene våre (ikke gjenta) - hvordan? Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Morgendagen tilhører kun de som er opptatt av riktig kvalitet Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Mål med KIK Få den riktige kvaliteten på Kruse Smith sitt produkt ved å etablere kvalitetskulturen: – KAN JEG STÅ FOR DETTE? Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Vi må begynne med oss selv! Skriftlighetskulturen Åpenhet Dele med hverandre Ydmykhet Medvirkning-obs plakater Kompetanse- hva er toleransen? Utenlandsk arbeidskraft- språk og kultur Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Arbeidsmetodikk 1. ? 2. ? 3. ? Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Kvalitet RUK Rapport Uønsket Kvalitet HMS RUH Rapport Uønsket hendelse Kvalitet og HMS - 2 sider av samme sak! Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 ”Fokus 3 RUK” UNNGÅ PLASSERINGSAVVIK BEVAR FERDIG ARBEID TEGNINGSFORSTÅELSE Hvordan gjøres dette? Medvirkning/forslag fra byggeplass tas opp i mandagsmøte. OBS Plakater. Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 OBS PLAKAT 1 På prosjekt: …………………………….... gjør vi dette for å UNNGÅ PLASSERINGSAVVIK - Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Fokusområder HMS Risikovurdering SJA RUH www.avvik.com\kruse-smith Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Resultat av KIK Avviksrapportering = åpenhet = alle får lov til å bidra = smitter på UE = de lærer noe om forbedring av egne systemer = nyttig for bransjen = rennommè til bransjen vil bli bedre = Kruse Smith har noe å tilføre bransjen Vi har synliggjort hva som forventes av våre fagarbeidere. ”For første gang har jeg sett hva toleransekravene er – og jeg har jobbet her i 20 år!” !!!!! Synliggjøring av innsparingspotensialet=fokus på lønnsomhet Over 3900 hendelser er registrert Kvalitet og HMS er blitt ”snakkis” i bedriften! Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utvikling H-verdi, Sykefravær og RUH 2002-2007 Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08 Fornøyde kunder  Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08

Oppsummering utfordringer Kompetanse krav Partenes kjennskap til HMS lovgivningen Ansvar og engasjement byggherre, arbeidsgiver, ansatt Ressurser Kommunikasjon på byggeplass Åpenhet - avviksrapportering Medvirkning – alle må bidra Byggetid Lær elevene deres noe om -avviksrapportering (åpenhet og skriftlighet) -risikovurdering (tenke gjennom hva som kan gå galt) -sikker jobb analyse-SJA- (stopp opp og tenk- planlegging) -erfaringsutveksling (kampen i dag står om å få tak i de beste ressurserne) Utarbeidet av Hilde Waage, 08.09.08