EPISK DIKTNING inkl novelle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan blir det fortalt? Analyse av kunstnerisk form i episke tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Å snakke med seg selv, fali det?
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Elevtekster Trinnforelesning A
Eventyr.
Islendingsagaen – med fokus på Soga om Gunnlaug Ormstunge
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Å skrive noveller.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Analysere og tolke eventyr
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

EPISK DIKTNING inkl novelle ANALYSE OG TOLKNING ULIKE FORMER FOR EPISK DIKTNING (Sigrun rev 2009)

SJANGEREN EPISK DIKTNING Samlebetegnelse på fortellende diktning av alle typer. Episk av epos: det som blir sagt Gamle episke sjangre: Greske gude- og heltesagn Norrøne myter Sagaer Folkeeventyr Lignelser Fabler Nyere episke sjangrer: Roman Novelle

NOVELLE En kort episk tekst Konsentrasjon er novellens viktigste kjennetegn Én eller noen få personer, og én eller noen få situasjoner Bare det som er helt nødvendig, får plass i teksten Kort tidsrom Ett tema Fortellerperspektivet oftest fast.

Oversikt: Novelle Kort, oppdiktet historie Kort tidsrom, få personer 3-delt (innledn, hoveddel, avslutn) Innledning: Presentasjon –ofte in medias res Handlingen veksler mellom handlingsreferat, dialog, tankereferat, skildringer Spenningskurve, ofte flere Spenningen stiger Kun en sjelden gang direkte tale Handlingen ofte en konflikt Vendepunkt mot slutten Avslutning kan være diffus, henger i løse luften, må gjerne gjøre opp sin egen mening.

HVA BLIR FORTALT? MOTIV – Det konkrete i historien TEMA – Abstrakt. Grunntanken i teksten. Det historien egentlig handler om. Temaet blir ikke navngitt i teksten, men kommer fram gjennom helheten i den historien som blir fortalt

Eksempler på temaer Kjærlighet Krig Barndom og oppvekst Samhold og svik Fellesskap og ensomhet Livslyst og dødsdrift Jakten på mening og identitet m.m, m.m. Det forfatteren ønsker å tematisere i teksten, får konkret uttrykk i motivene han velger.

HVORFOR BLIR HISTORIEN FORTALT? TOLKNING – meningen i teksten Spør: Hva vil fortellerne med historiene sine? Har de noe budskap? Hva er det de sier om temaet?

HVORDAN BLIR HISTORIEN FORTALT? Fortellerens posisjon Hvem er fortelleren? Hva vet fortelleren? Vår forståelse av en historie er avhengig av hvem som forteller den, og på hvilken måte. Viktig å skille mellom forteller og forfatter. Fortelleren er i teksten, forfatteren er en reell person. Fortelleren er en del av det som er diktet.

Synsvinkel – avgjør hva fortelleren vet om personene i historien Førstepersonsfortellinger eller jeg-fortellinger. Fortelleren deltar som en av personene i historien. Jeg-fortelleren har ikke adgang til andre personers indre. Du får bare innsikt i hans/hennes eget tanke- og følelsesliv.

Tredjepersonsfortelling Objektiv forteller – flue på veggen.(Refererende) Forteller med innsyn i personene.(Allvitende) Forteller med begrenset innsyn Fortelleren kan skifte perspektiv Synsvinkelen kan være personal også i tredjepersonsfortellingen.

KOMPOSISJON Hvordan begynner fortellingen? Fortelles historien kronologisk Er det brukt tilbakeblikk? Blir det bygd opp spenning mot et høydepunkt? Er det et vendepunkt i handlingen? Blir det varslet om noe som kommer til å skje? Blir det fortalt om hendelser som foregår parallelt? Hvordan slutter historien?

FORTELLERMÅTER Er noen tidspunkt bare oppsummert og referert? Skildrer fortelleren noen øyeblikk utførlig? Blir hendelsene framstilt scenisk?

PERSONSKILDRING Direkte personskildring Hva sier fortelleren om personen? Hva sier eller tenker andre personer i historien om vedkommende? Indirekte personskildring Hva sier personen selv? Hvordan snakker personen? Hva gjør personen? Hva tenker og føler personen?

Statisk eller dynamisk? Dynamiske og statiske personer: Forandrer personene i teksten seg? Individ og typer: Er personene sammensatte eller enkle?

MILJØSKILDRING Hvor foregår historien? Virker det som om personene er preget av miljøet? Er det harmoni mellom personene og miljøet omkring dem? Er det kontraster mellom personer og miljø? ”Speiler” det ytre miljøet personenes indre?