Introduksjons-senteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressursskoler i sørsamisk område
Advertisements

MARBORG Brukerorganisasjon for LARiNord Stiftet 1. juni 2004
Voksenopplæringens overganger
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
IKVO-konferanse, Stjørdal
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Bosetting av flyktninger i Drammen
Introduksjonssenteret
v/ Merethe Skaug Sørensen
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Lokal arbeidstidsavtale
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Lærlingordningen Bergen kommune
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
Overgangsprosjektet NY GIV
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Kongsberg norsksenter
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Drop-In metoden i skolen
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Velkommen til førskoledag
Karriereveiledning i grupper
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Integrering gjennom landbruket
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Integrering gjennom landbruket
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjons-senteret DRAMMEN KOMMUNE Rådmann Utdannings direktøren NOP EKA Introduksjons-senteret Språktjenester Drift GSU

Heldagstilbudet i Drammen består av 20 timer nivåinndelt norskundervisning (Spor 1,2 og 3 – nivå A1, A2 og B1- vi kaller det basisgrupper) + 15 timer temabasert undervisning for flyktninger i introduksjonsprogram (temabasert og litt nivådelt - vi kaller det tematid) Kursuker i høst-, vinter- og sommerferie, totalt 5 uker

Dessuten tilbyr vi: Egne nivådelte kurs, ANO, i språkpraksis – 3 dager teori – 2 dager praksis til alle kursdeltakere Teoridagene fylles opp med temakurs for flyktningene Eksamensrettet grunnskole har 30 timers uke. Skolerettet norskkurs har 28 timers uke.

Hvem er vi? Ca 550 deltakere på ulike norskkurs dag og kveldstid Vi har ca 120 flyktninger i program fra Drammen, Røyken og Svelvik – fordelt på ca 50 i eget tilbud med språkpraksis og ca 70 i vanlige basisgrupper/GSU og skolerettet norskkurs Drammen er en by med høy % innvandrerandel og forholdsvis lav utdanning

Våre deltakere kommer fra På temakursene har vi bare spor 1 og spor 2 deltakere. Disse kommer fra: Somalia, Eritrea, Afghanistan, Statsløse, Irak, Iran, Burma m.fl.

Vi skal snakke om: Den delen av heldagsprogrammet som ikke dekkes av skoleuka og skoleåret. Hos oss kaller vi det temakurs og kursuker. Tilbudet forsøker vi å tilpasse den enkelte deltaker ut fra språknivå, familiesituasjon og utdanning.

Norskundervisningen er nivådelt ( nå 26 grupper på dagtid) med innvandrere og flyktninger i samme grupper Temakursene er temabaserte for flyktninger i program + noen enslige mindreårige (3-6 parallelle tilbud pr dag) Vi ønsker å tilby temakurs til NAV som en del av kvalifiseringsprogrammet deres

Grunnlag for innhold i heldagsprogrammet Er Introduksjonsloven: Grunnleggende ferdigheter i norsk Grunnleggende innsikt i norsk samfunnsliv Forberede for deltakelse i yrkesliv/videre utdanning Opplæringen skal være intensiv, hindre passivisering og stagnasjon

Andre viktige ingredienser i henhold til loven: Lære sosiale og kulturelle koder Nettverk Kunnskap om lokalsamfunnet Fysisk og psykisk helse Dataopplæring Fast kontaktperson og tett oppfølging Metoder som anbefales: Ekskursjoner/gruppearbeid/diskusjoner/prosjekt arbeid/kursdager/IKT

Skolens verdier skal også ivaretas raushet humor tillit Profesjonalitet Og ikke minst ”deltakers individuelle plan”

? Temakurs i tråd med intensjonene? 2. år i program ANO-kurs, praktisk opplæring, fysisk aktivitet 2. år i program Data, helse, fysisk aktivitet, grammatikk, engelsk, matematikk, 2. Halvår i program 1. Halvår i program Startinfo, snakketrening helse, fysisk aktivitet, kosthold, nettverk, kultur

Ressursbruk 80 % koordinator (drifter kurs, følger opp i fagsystemet, plasserer deltakere på kurs, utarbeider timeplan, fordeler timer, daglig oppfølging) Kursuker – driftes av EKA Pedagoger/veiledere – ansatte og innleide på timebasis Bruk av frivillige enkeltpersoner, organisasjoner og praksiskandidater fra NAV

Lokaliteter På skolen: klasserom, studiesal, gymsal, kantinekjøkken, sentrumsnær skole, gode uteområder. Utenfor skolen: Union/Bibliotek/Bowling/mange praksissteder Ettermiddag/kveld: Frelsesarmeen, DOT, KIA, Røde kors, idrettsklubber

PRAKSISPLASSER (ANO-KURS) Egne klasser – nivådelte grupper med flyktninger og innvandrere 2 dager språkpraksis pr uke Dette skoleåret har det vært brukt ca 100 ulike praksisplasser 100 % koordinator skaffer plasser Tett oppfølging av lærer - ½ time pr deltaker pr uke

Organisering av kursuker EKA – dvs vår ”flyktningavdeling” organiserer disse ukene – 5 uker totalt pr år 2 av kursukene brukes til ”Samfunnskunnskap på et språk deltaker forstår” (driftes av egen avdeling – 20-25 språk pr uke med egne 2-språklige lærere) Parallelt tilbys ulike typer temauker med innleide instruktører/veiledere.

Eksempel på innhold i kursukene ANO-deltakere har utvidet praksis der det er mulig Sommerpraksis i kommunale virksomheter (helse/barnehager/sfo) Jobbsøkekurs Boligkurs (Å bo i Norge + finne leilighet selv) Kunst/kreativ norsk – jobber med andre uttrykksformer

Trafikkalt grunnkurs + evt suppleringskurs til teoriprøve Studieverksted (Studieteknikk/hvordan studere videre i Norge) Mat på norsk Aktiviteter med barn og mat – deltakere m/barn gjør noe sammen

I løpet av året skjer det en del utenom ”timeplanen” Prosjekt ”Landet mitt” – høst Ulike temadager Markering av høytider og merkedager Følge opp tilbud kvelds/helgetilbud fra frivillige organisasjoner som turistforeningen, Røde kors, frelsesarmeen, KIA Introkortet Bruktmarked (SOS-butikk)

økonomi Totalt budsjett – ca 2 mill pr år. Tilbudet vi gir i dag koster ca 20, kr pr time pr deltaker pr skoleår. I tillegg kommer drift av kursuker.

Lykkes vi? Det er 2. året vi har dette opplegget. Tidligere tilbød Drammen 30 timer norsk pr uke til alle deltakere Resultater for Drammen følger landsgjennomsnittet på norskprøver og deltakere ut i arbeid for 2010 Går fraværet ned? Deltakerne har evaluert tilbudet nå.

Vi har tro på at: Trivsel Trygghet Tilstedeværelse Stabilitet Kontinuitet Variasjon Struktur Forutsigbarhet Bidrar til økt motivasjon og bedre læring