Fiber skaper Bolyst (FiBo) Attraktive Trones, Namsskogan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kan vi gjøre med det? Ungdom og medvirkning.  Hyggelig å se dere, velkommen hit.  Forskningsdagene 2012  Distriktssenteret  Hva skal skje her.
Advertisements

Småsamfunnssatsing i Fjellregionen ( ) - nettverks- og kompetansebygging og utvikling av lokalsamfunn.
Hva kjennetegner suksessfulle distriktskommuner
SIO- Folkehelse.
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Folk skaper utvikling om betydningen av tillit og nettverk for lokal samfunnsutvikling Forskningsdagene Forskningsfrokost Steinkjer.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Møte Villa Gerda
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
NORDENS GRØNNE BELTE for en bærekraftig utvikling i Jämtlands län, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag Miljøsertifisering i en hel region ISO / EMAS.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Stedsutvikling - nasjonal satsing og regional utfordring Grete Sildnes Regional utviklingsavdeling Nord-Trøndelag fylkeskommune Gardermoen
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – regional satsing i Sogn og Fjordane.
Orientering og Innspill til diskusjon. Eksterne programmer/prosjekter Tettstedsprogrammet (MD) Interreg-prosjektet (NIBR m.fl.) Kulturplanlegging/”Kryss”
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Innovasjonsfaglig aktivitet ved Norut De regionale instituttenes rolle Aktivitet i Alta/Hammerfest.
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Endres i topp-/bunntekst1 Finnmark fylkeskommune - Finnmark fylkeskommune - Dagens strategier – hvilke endringer ser en vil komme? Per Øyvind.
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Lundsbrunn 26. april 2012 Seniorrådgiver Kjell Vaagen Hedmark fylkeskommune Rikskonferens Småkom.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Attraktivitetsanalysen for Fjordveg-regionen: Attraktivitet for næring, busetting og besøk i dei indre fjordar: Er trygg og god veg ein føresetnad eller.
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
VISIT Stiftelse NAMDA LEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Styringsgruppemøte #8 – Namsos.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
PROSJEKTET GOD- NÆR OG RAUS.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Prosjektleder Ann Evy Duun
Vi er i omstilling – hva nå?
Trysil- Utfordringer og muligheter.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Grenseregionalt Forum 2017
Grenseløs Attraktivitet.
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Boligsosialt utviklingsprogram
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Fiber skaper Bolyst (FiBo) Attraktive Trones, Namsskogan Morten Stene

Initiativ og søknad Søknad fra Namsskogan kommune på KRDs bolystprogram Mål Stimulere til næringsutvikling og bolyst på Trones (og Namsskogan) med basis i bredbåndet som er lagt i kommunene

Prosjektet Fiber skaper Bolyst - FiBo Prosjektperiode 1.3.2012 til 1. 12.2014 Økonomi 3 mill. kroner 2,45 mill. kr i penger 0,55 mill. kr kommunal egeninnsats (bl.a. trainee) Organisering/roller Prosjekteier: Namsskogan kommune/Geir Staldvik Styringsgruppe: Stian Brekkvassmo, Jon Håvard Solum, Karin Søraunet Eierrepresentant, rådgivende Prosjektleder: Morten Stene Arbeidsgrupper/enkeltpersoner gjennomfører kokrete oppgaver

Organisering

Premisser Søknaden Kommunal- og regionaldepartementet konsentreres til bygda Trones fokus på utnyttelse av eksisterende bredbåndinfrastruktur Kommunal- og regionaldepartementet Erfaringsoverføring og læring Prosjektene skal være synlig (lokalt, regionalt og nasjonalt)

Premisser Nord-Trøndelag fylkeskommune Styringsgruppen Bredbåndsbasert nærings- og samfunnsutvikling Laboratorium for brukerrettet utprøving av velferdsteknologi Et dokumentert grunnlag for å arbeide med Namsskogans omdømme Plan for videreutvikling av attraktivitet til Trones Styringsgruppen Ikke hold på med alt Forankre tenkingen og arbeidet i Namsskogans ressurssærpreg: natur, utmark og fauna

Stedsattraktivitet Attraktivitetspyramiden Folk skaper sted Bedrift Besøk Bosetting Utvikling Attraktivitetspyramiden Folk skaper sted Steder kan være attraktive på tre måter Gunstig å bo Gunstig å produsere noe Gunstid å besøke Sysselsetting er den direkte sammenhengen mellom næringsutvikling og stedsutvikling Kilde: Kobro, Vareide, Hatling (2012). Suksessrike distriktskommuner. TF-rapport nr. 303. Telemarksforskning Kilde: Knut Vareide, Telemarksforskning

Mekanisme for stedsutvikling Bostedsattraktivitet Innflytting Kilde: Kobro, Vareide, Hatling (2012). Suksessrike distriktskommuner. TF-rapport nr. 303. Telemarksforskning arbeidsplasser Bosteds- Arbeidsplasser - vekst Arbeidsplasser Arbeidsplasser Bedriftsattraktivitet Besøksattraktivitet

Trender stedsattraktivitet Bedrift Besøk Bosetting Utvikling Bosted kan være en attraktivitet, (mest byer som er boattraktive) Lokale næringer, avhengig av bostedsattraktivitet Bosted svakere enn arbeidsplass «Eksportnæringene» har relativt sett redusert sysselsettingsbetydning (primærnæring og industri) Teknologiske tjenester vokser (kompetanse er råstoffet og uavhengig av sted) Besøksnæringen øker Aktivitetsnæringer øker mest Overnatting reduseres Kilde: Knut Vareide, Telemarksforskning

Hvordan utvikle stedsattraktivitet? Bedrift Besøk Bosetting Utvikling Bli attraktiv som bosted Stimulere boligbygging Skape møteplasser og sentra Støtte næringsutvikling hos naboer Bedre kommunikasjon for pendlere Ta vare på innvandrere Attraktiv for bedrifter Bli attraktiv for kompetente Samarbeid over kommunegrensene Innovasjon og nettverk Attraktiv for besøkende Tilbud til egne innbyggere For andre i regionen/nasjonen Bygge hytter Turisme/destinasjonsutvikling Omdømme Kilde: Knut Vareide, Telemarksforskning Kilde: Knut Vareide, Telemarksforskning

Konkrete resultatmål Økt netto tilflytting fra 2014 Flere arbeidsplasser (kompetanse- og/eller stedsuavhengige) Økt nasjonal etterspørsel til besøksnæringene Økt bruk av bredbåndet Et dokumentert grunnlag for å arbeide videre med omdømme og attraktiviteten En analyse av «ringvirkningene» av, og samspillseffekten mellom, Namsskogan Familiepark og Tronessamfunnet

Arbeidsform Understøtte og stimulere utviklingsaktiviteter Bruk av bredbåndsinfrastrukturen i lokale aktiviteter, tjenestetilbud og næringsutvikling Støtte de som vil noe og har energi Åpen for «annerledes» tiltak Involvering og samarbeid Gode oppspill skal innarbeides kontinuerlig Bruke nettsiden aktivt (åpen) synliggjøring, kommunikasjon og dialog Gesvint, men forplikte og konkretisere Søknad, resultat-/effektmål, levere Dokumentere kontinuerlig

Prosjektets hovedfaser Forankring og mobilisering Aktivitets- og næringsutvikling Dokumentasjon og evaluering 2012 2013 2014 2015

Aktiviteter 1. fase Utforme prosjektplan Utvikle nettside + etablere plattform for kommunikasjon på andre sosiale medier Informere/oppstartmøte Drifting nettsted Stolt av Trones/Namsskogan? Dialog med innbyggerne på Troens om omdømme/særpreg. Kartlegge omdømmeposisjon. Utgangspunkt for framtidig kommunikasjon rundt Trones og Namsskogan. Lokale servicetilbud og velferdsteknologi planer/tanker/muligheter? Reiseliv geocashing? stoppested Trones? Hytteturister QR-koder annet Skole (leirskole)

Aktiviteter 1. fase (forts.) Ferievikarer Namsskogan Familiepark. Oppfølging/undersøkelse? Dialog med utflyttede Namsskoginger Dialog med innflyttede namsskoginger/tronesinger Samarbeid med nabokommune Nærings- og samfunnsanalyse Namsskogan kommune Mulighetsanalyser eksisterende næringsliv Namsskogan familiepark Namsen bruk Trones hotell Destinasjon Namsskogan Rovdyrsenteret/rovdyrskolen Andre? Møte med stedsutviklingskomiteen på Trones Møter med bolystprosjektet Snåsa og Grong Møte med NTFK og Distriktssenteret Annet? - Åpen for gode tiltak, stimulere de som vil!

Nettside: attraktivetrones.no

Hva gjør vi nå? Hva gjør du? Hva gjør prosjektet? Initiativ og ideer? Hva gjør prosjektet? Følge opp aktivitetsplanen Ta initiativ Diskutere oppspill Det er VI som skal skape bolyst Identitet, omdømme, attraktivitet og stolthet

Hva særpreger suksessrike distriktskommuner Suksess: å vokse i bosetting og/eller sysselsetting Roller og stedlig kultur Utviklingsorientert, klankultur ( i lag om) og preaktiv (evne til å utnytte mulighetene) Det handler bare delvis om «rett bransje» Smådriftsfordeler beslutninger, nettverk, kunnskapsdeling og tillit Ildsjeler (Enkeltpersoner med forandring kraft) Gjør seg ikke sjøl Rike kommuner kan ikke kjøpe seg suksess Beliggenhet – ingen ulempe, men må utvikles Planer – ikke tilstrekkelig for utvikling Praktisk næringsarbeid er viktigere enn org. Kilde: Kobro, Vareide, Hatling (2012). Suksessrike distriktskommuner. TF-rapport nr. 303. Telemarksforskning

Ta kontakt!

Folkemengde