Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
KLASSEHJELPER`N.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Skrivestien.
Ressurslærersamling 2 Tema 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Morfologi.
Hva er god skriveopplæring?
TOFU TimeOut For Utvikling
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Didaktiske analysekategorier
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Til tjeneste Lions Norge Hvordan få og beholde nye medlemmer? LCI har utarbeidet et hjelpemiddel Just Ask! Rekrutteringsguide for klubbene.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Tankekart og læringstrategi
Praksiseksempel fra Lørenskog
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?

Å lage plan Innhold: Hvorfor er det viktig å ha en plan? Ulike typer planer. Hva velger vi? Eksempler på ulike planer Videre arbeid

Helhetlig plan for å sikre at det jobbes systematisk med skriving som grunnleggende ferdighet En slik plan skal kvalitetssikre arbeidet og legge vekt på god progresjon En slik plan skal være et redskap for lærerne i det daglige arbeidet Skoleledelsen må sikre at planene blir brukt og at nye ansatte får kjennskap til at den finnes Planen er dynamisk og må endres når det er behov for det

Ulike typer planer Hva velger vi? Plan for de grunnleggende ferdighetene Plan for lesing og skriving som grunnleggende ferdighet Plan for skriving som grunnleggende ferdighet Plan over helhetlige skriveopplegg og gode skriveoppgaver Plan eller en oversikt/plakat over hva skolen ønsker å satse på (prinsipper for god skriveopplæring) Legge det inn i eksisterende planer

Eksempel på skriveplan for 5. trinn

Språkplan Hva er viktig for dere å ha med i en språkplan/skriveplan? En systematisk plan som tydeliggjør progresjonen i arbeidet med de språklige grunnleggende ferdighetene fra 1. -10. trinn Bla gjennom Språkplanen Hva er viktig for dere å ha med i en språkplan/skriveplan?

Plan for større skriveprosjekt med fokus på gode skriveoppgaver For å sikre at skolen jobber med skriving som grunnleggende ferdighet, kan det utarbeides en plan med fokus på helhetlige skriveprosesser: Hva er det viktig at elevene lærer? Ta utgangspunkt i læreplanmålene når dere lager skriveoppgaver Se på hva som kjennetegner en skriveprosess Hva slags emnehjelp og skrivestøtte trenger elevene?

Videre arbeid Fordele arbeidsoppgaver og legge en plan for framdrift Hvem skal utarbeide planen? Hvordan sikre at planen tas i bruk? Hvem skal ha ansvaret for «oppdatere» planen?