Spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Spesialisert rehabilitering
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Trygghet Respekt Kvalitet
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandling på dagsorden
Individuell plan.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
- Samhandlingsreformen –
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Universitetet i Tromsø
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
innholdet i enkeltvedtak
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Individuell plan DPS behandlingsplan NAV ARBEID attføringsplan KOMMUNAL RUS/PSYKIATRI behandlingsplan LEGE OVERORDNET INDIVIDUELL PLAN.
Spesialisert rehabilitering Hvordan bør begrepet brukes: Brukes om det rehabiliteringstilbudet som avd for Fysikalsk medisin og rehabilitering ved Helse.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Fokus på koordinerende enhet
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt Erfaringskonferanse med fokus på veiledning - torsdag 25. november 2010 Berit Herlofsen, juridisk rådgiver Helse Sør-Øst RHF

Plan Innledning historikk og oversikt over ulike typer veiledningspliktbestemmelser Nærmere om spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt særlig om spesialisthelsetjenesteloven § 6-3 Veiledningspliktens ”plass” i samhandlingsreformen utfordringer, muligheter og begrensninger

1. Innledning Informasjon og veiledning henger sammen Forvaltningen har en generell plikt til aktivt å informere på sitt forvaltningsområde Forvaltningen har alminnelig veiledningsplikt Lagt til grunn av Forvaltningskomiteen allerede før forvaltningsloven ble vedtatt (ulovfestet grunnlag) Hovedbestemmelse: fvl. § 11, som utdypes i kap. 2 i forvaltningslovforskriften Spesielle regler om veiledningsplikt i andre lover, herunder i helselovgivningen

Ulike typer bestemmelser om veiledningsplikt De spesielle reglene om veiledningsplikt kan kategoriseres i 3 hovedgrupper¹: Regler som konkretiserer og presiserer den alminnelige veiledningsplikten Formål: gi parter og andre interessenter adgang til å vareta sitt tarv Regler som går lenger i å pålegge forvaltningen veiledningsplikt Formål: middel til å fremme lovens formål Regler som konkretiserer krav til forholdsmessighet Formål: forebygge sosiale problemer/alternativ til tvangsvedtak 1. Hans Petter Graver, Alminnelig forvaltningsrett

Ulike typer bestemmelser om veiledningsplikt forts. Forskjellene i formål bak de tre typene veiledningsbestemmelser får betydning for fastleggelsen av: hva som er omfattet av forvaltningens veiledningsplikt hvor langt den rekker de rettskrav utenforstående har på veiledning og hvilke konsekvenser det har at den ikke er oppfylt

2. Nærmere om spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt Spesialisthelsetjenesteloven § 6-3: Veiledningsplikt overfor kommunehelsetjenesten ”Helsepersonell som er ansatt i statige helseinstitusjoner som omfattes av denne loven, eller som mottar tilskudd fra regionale helseforetak til sin virksomhet, skal gi kommunehelsetjenesten råd, veiledning og opplysninger om helsemessige forhold som er påkrevet for at kommunehelsetjenesten skal kunne løse sine oppgaver etter lov og forskrift” Lovfestet gjennom vedtakelsen av spesialisthelsetjenesteloven i 1999

Spesialisthelsetjenesteloven § 6-3 forts. Bakgrunnen for bestemmelsen var i følge Ot.prp.10(1998-99)): Det økende behovet for veiledning Formålet med bestemmelsen var å: bidra til å skape en helhetlig helsetjeneste, samt å motvirke tendenser til ”flaskehalser”, med ressurssløsing og kvalitetsbrudd som konsekvens Veiledningsplikten skulle fungere som en formalisert kommunikasjonskanal mellom nivåene Særlig fremhevet for samhandling ved psykiske lidelser Presisert at plikten både gjelder enkeltpasienter og i forhold til kommunens generelle lovpålagte oppgaver Pliktbestemmelsen bidrar til å synliggjøre oppgaven Samtidig krav om tilrettelegging for at helsepersonellet faktisk skal kunne oppfylle plikten

Spesialisthelsetjenesteloven § 6-3 forts. Veiledningsplikten er begrenset til: den informasjonen som er nødvendig for at enkeltpersoner skal få et forsvarlig tilbud fra kommunen (påkrevd for at kommunehelsetjenesten skal kunne oppfylle sine lovpålagte plikter) helsemessige forhold Veiledningsplikten innebærer ikke endringer ift gjeldende ansvarsfordeling mellom nivåene For mer systematisk veiledning er det opp til spesialisthelsetjenesten selv hvordan denne skal systematiseres Bestemmelsen rommer både veiledning av eget tiltak og etter anmodning

Andre relevante bestemmelser om veiledning, eller som supplerer veiledningsbestemmelsene Forskrift om habilitering og rehabilitering § 16 Sotjl. § 4A-9, spesialisthelsetjenestens bistandsplikt ved bruk av tvang og makt ift utviklingshemmede Pasrl. § 2-5 Rett til individuell plan Forskrift om pasientansvarlig lege Pasrl. kap. 3 Rett til informasjon

Øvrige føringer RHFenes vedtekter slår i § 6 fast at vi skal: ..”sørge for at det etableres nødvendig samarbeid med og veiledning overfor kommunene, både administrativt og klinisk, slik at pasientene sikres et helhetlig helse- og sosialtjenestetilbud. Det samme gjelder i forhold til samarbeidspartnere som bl.a det statlige barne- og familievern, samt øvrige aktuelle statlige ansvarsområder” og i oppdragsdokumentet fra HOD for 2010 (punkt 5.1)heter det at: ”Helse Sør-Øst RHF skal sikre at helseforetakene iverksetter tiltak på systemnivå for at veiledningsplikten overfor kommunehelsetjenesten ivaretas. Dette innebærer f.eks å etablere systemer som sikrer god tilgjengelighet til kompetent faglig rådgivning for fastleger og leger i vakt, og systemer som sikrer at kompetanseoverføring til kommunehelsetjenesten er en integrert del av all ambulant virksomhet”

3. Veiledningspliktens ”plass” i samhandlingsreformen Den burde vel stå sentralt, men det står lite om veiledningsplikt i de dokumentene som nå er på høring Avtalebasert lovpålagt samarbeid fremheves som et viktig virkemiddel (RHFene skal ha sørge-for ansvaret for dette) Ingen nye føringer om avgrensningen mellom spesialisthelsetjeneste/kommunehelsetjeneste – dette skal løses lokalt Valget mellom tradisjonelt samarbeid i eksisterende organisasjon og etablering av nye institusjonelle løsninger skal også tas lokalt Forslag om noen krav til avtalenes innhold, herunder at det skal være et opplegg for håndtering av uenighet Forslag om å forankre hovedansvaret for individuell plan i kommunene forslag om videreføring av koordinerende enhet for re-/habilitering (får overordnet ansvar for IP) ordning med profesjonsnøytral pasientansvarlig koordinator for noen pasientgrupper Forventning om at veiledningsplikten skulle bli gjensidig Foreslått av flere høringsinstanser allerede i 1999 at kommunehelsetjenesten burde pålegges en tilsvarende plikt

Utfordringer, muligheter og begrensninger Veiledningsplikten bør operasjonaliseres i samarbeidsavtalene Gråsoneavklaringene – begrensning eller mulighet? behov for å definere utgangspunkter konkretisering av innhold/utstrekning Ta i bruk hospiteringsordninger Reell kompetanseoverføring eller bare fine ord? Er spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt tilstrekkelig kjent, lederforankret, systematisert og tilrettelagt ? er kommunehelsetjenesten bevisste nok bestillere? bør veiledningsplikten gjøres gjensidig? Likeverdighet i praksis? holdninger, kultur Rettssikkerhet? Informasjonsflytbegrensninger Ansvar ved eventuell skade (for uriktige råd) dokumentasjon