AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Demens hos personer med utviklingshemming
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Praktisk info til prosjektkunder
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Layout - utforming - design i
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Håndfunksjon Nye Behandlingsmetoder
Sidsel Nerheim Kari Rønsen
Hva er aktivitet og deltakelse?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
FFCP FUNKSJONELLE FERDIGHETER FOR BARN MED CP
DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
STASJONSUNDERVISNING
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk perspektiv
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Ulikheter og variasjoner
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Fritid med Bistand.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Presentasjon av faghefter:
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Matematikkvansker.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Ergoterapi i utredningen på en alderspsykiatrisk post Ergoterapeut Grete Lindgren Alderspsykiatrisk avdeling Psykiatrien i Vestfold HF Fylkesavdeling Granli.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten.
Lese- og skrivevansker
Hverdagsrehabilitering
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK for barn med cerebral parese eller andre motoriske forstyrrelser Fokus på meningsfull aktivitet og deltagelse, på kort og lang sikt (Åldstedt 2006, Valvano 2004) Finne riktig strategi for å fremme utvikling og læring , og passende grad av utfordring - mestringsopplevelse Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Aktivitetsfokuserte tiltak Barn som henvises til ergoterapi har ofte håndmotoriske vansker som medfører begrensninger i aktivitet og innskrenkninger i deltagelse (ICF 2001; 2003) Hva vil ergoterapeuten gjøre? Type tiltak / metode? Hvilken arena? Dosering – hvor ofte / hvor lenge? Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Utgangspunkt: hva vil, må og forventes barnet å mestre Kartlegging av funksjonelle muligheter og begrensninger - aktivitet og deltagelse - kroppsfunksjon og struktur - omgivelser Økologisk analyse Åldstedt 2006, Amundson 2005) Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Håndmotoriske tiltak ved store og sammensatte vansker Fokus på opplevelse og erfaring Gi grunnleggende sanse- og bevegelseserfaring i meningsfull aktivitet Tilrettelegg for mestringsopplevelse Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

EKSEMPEL PÅ TILTAK - LEIREGRUPPE Tosidig/ensidig Samordning høyre/venstre Grepsutvikling Stabilisering Kraft Rytme Motorisk plan M.m. L.Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

SKRIVEFORBEREDENDE TILTAK Skjemategning Bruk av grunnformer Fargelegging Begynnende skrivetegning skrive bokstaven sin eller navnet sitt Skrivedans Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Arena /Dosering / Varighet Håndmotorisk trening relateres til mål i IOP Gjennomføres av e.t., evt. av spes.ped. SFO, foreldre for å øke mengden Langsom utvikling Evt. kompensatoriske hjelpemidler parallelt Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Når er barnet klar for skriveopplæring Visuomotoriske forutsetninger VMI – Visual-Motor Integration Test (Beery 1992, 1997) Mestrer 9 første oppgaver – 5 ½ år - I O + / firkant \ X trekant Barnet kan være klar for skriveopplæring (Weil & Amundson 1994) Kognitiv funksjon – evne til problemløsning, - arbeide målrettet over tid m.m.) Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

MÅLRETTET FERDIGHETSTRENING Kjennetegnes ved at målet er klart definert av barnet og at barnet deltar i utformingen av funksjonelle strategier Bygger på kognitiv og motorisk læringsteori. Polatajko (2004) CO-OP for barn med dyspraksi Eliasson (2002) ”målinriktad träning for barn med CP” Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007. CO-OP – Polatajko (2004) Goal Konkret, evaluerbart Plan Terapeuten guider barnet til selv å legge en plan / strategi Do Verbalisering – barnet snakker seg gjennom bevegelsene/ deloppgavene Check Barnet sjekker seg selv Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Målinriktad träning (Eliasson 2002) Basert på motorisk læringsteori Målformulering ved bruk av GAS (King et al 1999) 3 stadier i innlæringen Verbale - kognitive fase Motoriske fase Automatiske fase Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Skrivetrening - mål for delfunksjoner Sittestilling Automatisere støttefunksjon Grep – grepsutbygger Automatisere fingerbevegelse Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007. SKRIVETRENING bokstavutforming startpunkt/retning plassering av skrift størrelse, tempo m.m. Verbal og visuell instruksjon Verbalisering Automatisering Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.

Kompensatoriske tiltak Data – bruke av begge hender Drill-Pro Touch, merking av tastatur Målrettet ferdighetstrening i bruk av data Lillian Åldstedt 2007 Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Stavanger 2007.