FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode erfaringer fra tidligere gjennomførte prosjekter •effektivt utnytte etatens samlede ressurser •gi en bedre oversikt og oppfølgingsmulighet av arbeidet •legge grunnlag for et enklere samarbeid med andre forskningsinstitutter innenfor eksisterende lover og regelverk.
Ekstern FoU-gruppe utveksling av informasjon på nasjonalt og internasjonalt plan erfaringsoverføringer Mulig ”samordning” av budsjetter og prosjekter med tanke på økt felles utbytte Medlemmer: •Jernbaneverket/Kystverket, forskningsinstitutter/høgskoler, KS, brukere (Transportbrukernes fellesforbund, Lastebileierne, +) FoU-strategi
FoU-strategi – Strategiske FoU-områder •De strategiske FoU-områdene tar utgangspunkt i og forankres i seks av etatens ni kjerneprosesser. •Underliggende områder er forankret i Nasjonal transportplan og relatert til sektoransvaret.
STRATEGISKE FOU-OMRÅDER Legge grunnlaget for sikre og samfunnstjenlige veger –Miljøvennlig bytransport –Næringslivets transporter –Trafikksikkerhet –Risiko og sårbarhet –Vegtunneler –Vegteknologi
Startegiske FoU-områder fra VTR Skaffe beslutningsgrunnlag for overordnet myndighet –Virkningsberegninger Legge grunnlaget for sikre trafikanter –Trafikantadferd Opprettholde vegnettets verdi og standard –Samfunnsmessige effekter av drift og vedlikehold Styre (og sikre) trafikkavviklingen –Intelligente transportsystemer og tjenester - ITS Utvikle riks- og fylkesvegnettet –Utvikling av byggherrerollen
FoU-strategi Tidsplan for ferdigstillelse •Siste interne høring:28/2-3/3 •Ekstern høring:3/3-29/3 •Møte med eksterne:1/4 •Oversendes Ledelsen: 5/4