SAK 41/2011 Samarbeidsutvalget 27

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status meldingsutbredelse i region Midt
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Elektronisk samhandling
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Aksjon mot fødekaos Aksjon mot fødekaos Aksjon mot fødekaos  Start: Opprop mot for få fødeplasser, videresendinger og dårlig.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Samarbeidsutvalget mellom Helse NT og KS i NT Oppnevnt av styret i KS Nord Tr.lag og styret i Helse Nord Trøndelag, 21. desember 2005.
Helseberedskapskonferansen 2013
Samhandlingsreformen Et livslangt pedagogisk prosjekt???? Hva har vi fått til i Nord-Trøndelag? Eli Hansen
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Samarbeidsutvalget 01. mars 2010
. - FELLES ANSVAR Helse Nord-Trøndelag. - på lag med deg for din helse Samarbeidsutvalget 31. mars Kari Bratland Totsås Samhandlingssjef HNT Felles.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Brukerforum voksenpsykiatri
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Prosjektet ”De gode pasientforløpene” Status og fremdrift til styringsgruppen 15.september 2009.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Oppfølging i 1.linjetjenesten
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Kvalitetskrav fra brukerperspektiv Innlegg på seminar om nye kvalitetskrav i fødselsomsorgen 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd.
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Kick-off Midtre Namdal Samkommne 03
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Hva vet vi? Brukernes erfaringer og ønsker. 26. mai 2008Brukerkonferanse2 Offentlige brukerundersøkelser Legkvinnekonferansen fra 1999 –Arrangert av Helsetilsynet.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Situasjonen i barnevernet i Nord-Trøndelag
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Samhandling – status - utfordringer Hvordan skal vi innrette samhandlingen for at befolkningen skal oppleve en god og sammenhengende helsetjeneste ? (strategi.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
KICK-OFF Samhandling et felles ansvar i Namdalen og Nord-Trøndelag Hege Sørlie Rådmann Namsos kommune Administrasjonssjef MNS Leder i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Det interkommunale samarbeidet i et nettverksperspektiv HINT, Ny offentlig ledelse
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Melhus Henning Irvung | seniorrådgiver
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

SAK 41/2011 Samarbeidsutvalget 27 SAK 41/2011 Samarbeidsutvalget 27. oktober 1) Kort informasjon om ”Helhetlig plan svangerskaps-, fødsels- og barsel inkludert beredskap og følgetjeneste 2) Oppnevning av representanter til: Klinisk samarbeidsutvalg N-T Regional koordinerings-gruppe

Regional plan for svangerskap, fødsel og barselomsorg i midt-Norge Felles regional overordnet plan for kommuner og sykehus, vedtatt november 2010 Grunnlag for plan(er) i hvert fylke (helseforetak og kommuner) Beredskap og følgetjeneste inngår som en del av planen HNT utredet saken påoppdrag fra HMN RHF helhetlig plan midt-norge svsk, f, b sept 2010

Helhetlig plan svangerskap, fødsel og barsel inkludert beredskap og følgetjeneste Arbeidsgruppe, oppnevnt juni: Wenche P. Dehli, Helse Nord-Trøndelag, leder arbeidsgruppen Trude Viem Dahl, enhetsleder helsestasjon, Steinkjer Bodil Dyrstad, kommuneoverlege - Stjørdal Tina Eilertsen, avdelingsleder og –overlege, Helse Nord-Trøndelag Anne Judith Skarland, jordmor – Høylandet Liv Hanne Gansmo, jordmor, HNT og Levanger Heidi Klingen Lauten, jordmor – Nærøy Rune Modell, prehospital klinikk – Helse Nord-Trøndelag Torgeir Schmidt- Melbye, kommuneoverlege, Leksvik Bodil Klev Urstad, jordmor – Snåsa Lene Fundtaune, brukerrepresentant – ”Liv laga”, Stjørdal Aini Storvik, sekretær, Helse Midt- Norge

Svangerskap (kommune) Overordnet prosess Følgetjeneste over 1,5 time (foretak) Svangerskap (kommune) Fødsel (foretak) Barsel (foretak) Barsel (kommune)

Prinsipp for oppfølging i svangerskap – fødsel og barsel Differensiere i kvinne og/eller barn i ”rød” og ”grønn” (utvide bruken av etablert nasjonal kategorisering innen fødselshjelp) ”Grønn” Friske gravide Normale fødsler Barselforløp uten komplikasjoner -> Standardisert oppfølging, mindre kontroller enn i dag ” Rød” Utarbeide klare seleksjonskriterier for ”rød” i alle faser Følge nasjonale retningslinjer for svangerskapskontrollen Styrke tilbudet i alle faser til ”røde”, spesielt i forhold til rus/psykiatri,, sosiale forhold -> individuell oppfølgingsplan, ressurser ”vris” over til de med særlige behov

Risikogrupper – særlige behov Asylsøkere/flyktninger Tenåringsgravide Rus - alkohol Røyking LAR Kroniske sykdommer, tidligere komplikasjoner Funksjonshemmede Overgrep/vold Fødselsangst Psykiske lidelser Somatisk sykdom/særlige tilstander hos mor og/eller barn Samordnede tjenester og kontinuitet Kommunikasjon, tolketjenester

Svangerskap - differensiere i ”rød” og ”grønn” ”Grønne” svangerskap 8 svangerskapskontroller, inkl ultralyd. Utarbeide klare seleksjonskriterier for ”rød” Spesiell vekt på sykososiale forhold Individuell oppfølging, styrke tilbudet til ”røde” Fokus på kvalitetssikring av førstegangskontroll Legge plan for oppfølgingen, både ”rød” og ”grønn” Formell informasjonsutveksling mellom jordmor og fastlege etter førstegangskontrollen Allerede etter 1 kontroll henvise videre de som skal følges opp i samarbeid med andre.

Barsel - differensiere ”rød” – ”grønn” Tidlig melding til kommunen om fødsel. Fortrinnsvis umiddelbart etter fødsel Tidlig varsel til hjemkommune om spesielle forhold Mor-barn-vennlige sykehus. Strenge besøksrestriksjoner – kun far og søsken Standardisert og tydelig innhold i barseloppholdet. Tidlig hjemmebesøk Plan for individuell oppfølging ved særlige behov Tilby inntil 3 liggedøgn, sykehuset har ansvar for barnelege ktr, føllings prøve etc inntil 3 dager der mor skrives ut tidligere.

Barsel - oppfølging når barn ikke blir med hjem Rutiner for å sikre hvem som gjør hva ved: Dødfødsel Omsorgsovertagelse Spesielle behov Utarbeide særlig retningslinjer for slike tilfeller. Sykehuset må initiere oppfølging hvis særlig forhold oppstår under sykehusoppholdet Kommunen initierer hvis oppfølgingsbehov er kjent på forhånd – spesiell utfordring ift barnevern. Må prioriteres.

Kommunikasjon og informasjonsflyt - vi må styrke formelle rutiner og kvalitetssikre pasientopplysninger Helhetlig omsorg hvor personalet er samkjørt, uansett sykehus eller kommunehelsetjeneste Felles holdninger – det er ikke noe valg å unnlate forholde seg til besluttede planer Standardisert, kunnskapsbasert innhold Avklarte varslingsrutiner mellom AMK, legevakt, sykehus, jordmor Typiske sviktområder Info som ikke er tilgjengelig for vaktpersonell Uformelle informasjonsrutiner Felles/enhetlige IT (ev papirbaserte løsninger) Elektroniske helsekort - revideres raskt, må kunne leses på alle nivå. Alle meldinger må bli elektroniske) Hjemmesider med oppdatert pasientinformasjon og prosedyrer ved hvert sykehus og i hver kommune

Hva i planen kan redusere kostnadene? Redusere til anbefalt antall kontroller friske gravide Kombinasjonsstillinger (optimal utnyttelse av kompetanse og kapasitet) Hensiktsmessig informasjonsflyt Hensiktsmessig oppgavefordeling Unngå unødvendige henvisninger Telefonkonsultasjoner, godt samarbeid. Unngå ”for sikkerhetsskylds henvisninger” Bedre samarbeid – besparende på sikt!

Hva i planen kan vil øke kostnadene Styrke tilbudet til grupper med særlige behov Utstrakt bruk av tverrfaglige/etatlige arbeidsgrupper Krav til økt bemanning som følge av ”et trygt fødetilbud” og ”utviklingsstrategi for helsestasjons- og skolehelstjenesten”, begge 2010. Samarbeidsarenaer – møter/samlinger Kurs, utdanning, hospitering, rotasjon

Beredskap Følgetjeneste

Bruk av ambulanse til fødselshjelp 2009 / baseline - 207 oppdrag Roan – 2 (7) Osen – 3 (10) Steinkjer – 28 Namsos – 15 Meråker – 10 Stjørdal – 24 Frosta – 2 Leksvik – 12 (herav 1 LuftAmb) Levanger - 5 Verdal – 10 Mosvik – 1 Verran – 3 Namdalseid – 4 Inderøy – 3 Snåsa – 4 Lierne – 8 Namsskogan – 3 Grong – 4 Høylandet – 7 (herav 1 SeaKing) Overhalla – 2 Fosnes – 1 Flatanger – 1 Vikna – 21 Nærøy – 31 Leka – 4 (1 LA) Bindal – 5 2 oppdrag for andre kommuner Stort forbruk ift. befolkning Av 207 oppdrag er ca. ¼ oppdrag i Vikna /Nærøy. Dersom alle kommuner skulle brukt ambulanse like mye, ville antall oppdrag økt til 700 pr. år – det vil bety store ekstrakostnader. En målsetning må derfor være å redusere bruk av ambulanse til inntransport, dvs. se på kriterier for amb.transport / rutiner i svangerskapsdelen.

Problemstillinger diskutert Ulike forhold – geografi, demografi, transport, etc Beredskapsmodeller Reisetid Hva kan utløse følgetjeneste - kriterier Kompetansekrav Kostnader – kost-nytte Avtaler Samhandlingsrutiner Kommune utenfor helseregionen RHFet Kommuner utenfor HFet Fødetall i hver kommune - fødselstall stiger totalt sett 2010 - 2020 - 2030

Mål for beredskap og følgetjeneste Fødende skal oppleve transport og fødesituasjonen som trygg og forutsigbar Det skal være beredskap og følgetjeneste der reisetid til fødeavdeling overstiger 1,5 time Sikre tilgang til fødselskompetanse ved behov for vurdering og bistand ved transport til sykehus. Redusere antall fødsler i ambulansebil Unngå unødige ambulanse- og drosjetransporter til sykehus Unngå unødige/for tidlige innleggelser Regulerte beredskapsordninger, basert på ordinære vakt/arbeidstidsordninger. Avtaler med kommunene, AMK og legevaktene.

Kompetansekrav v/beredskap og følgetjeneste Følgetjeneste har 2 hovedmål Sikre med.faglig forsvarlighet Skape trygghet for den gravide underveis til fødeinstitusjon Grunnleggende fødselshjelp Kunnskap om faresignaler Forløsning Komplikasjoner Samt å ta seg av den nyfødte

Hva kan utløse ambulanse/følgetjeneste? Vannavgang, hode/høyt – bevegelig, avvikende leie placentaløsning Truende prematur fødsel Multipara i fødsel Vannavgang og etablerte rier Hvis i fødsel, kvinner m/psykososiale problemstillinger (fødselsangst, tidl. dødfødsel, tidl traumatisk fødsel)

Reisetid – beregning og begrunnelse Store variasjoner i beredskap og følgetjeneste i dag. Ønsker ikke å øke omfanget, men standardisere tilbudet. Viktig å få felles og forutsigbare ordninger, men det er ikke grunnlag for å øke omfanget av beredskaps og følgetjenestetilbudet ift dagens ordninger. Regner tid normaltid fra kommune til sykehus, ikke korrigert for ambulansestasjonens plassering og utrykningstid (utrykningstid = 84% av normaltid). Inklusiv ferjetid for de steder som er avhengig av det (eks. Leka). Ellers regnes tid langs vei dersom mulig (ikke helikoptertid). Regne nærmeste sykehus i fylket ut fra pasientens oppholdssted

Normaltid ut fra dagens struktur Tid fra kommunesenter til sykehus (ikke tatt hensyn til ambulansestasjonens plassering, og ikke korrigert for utrykningstid)

Beredskapsmodeller: 1) Vaktsamarbeid mellom kommuner (jfr Ytre Namdal) Over 1,5 t reisetid 130 fødsler eller mer? 2) Beredskapsordning knyttet til basissykehus Møtetjeneste kommuner > 1,5 time Lave fødselstall Spredte kommuner 3) Beredskapsordninger for enkeltstående kommuner med lavt fødselstall (< 10 fødsler (?)), avstander > 1,5 t Jordmor i vakt fra 6 dager før termin. Kommunen fakturerer HFet.

Avtalene med kommunen bør inneholde: Innholdet i beredskaps- og følgetjenesten Hva forventes kvalitetskrav Retningslinjer for fakturering - oppgjør Hvem som har ansvar for å planlegge og koordinere beredskapen mellom kommunen Hva gjøres ved sykefravær Ev særlige ordninger i ferier/høytider Rutiner ved samtidighetskonflikter Hvem informerer om ordningen til innbyggere/fødende Ansvaret for en til enhver tid oppdaterte vaktlister/tlf legevakt og AMK

Regional helhetlig plan for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg Brev fra RHFet om implementering Brevet beskriver 3 tiltak - Samarbeidsutvalget bes beslutte prosess vedrørende representanter til: 1)klinisk samarbeidsutvalg og 2) regional koordineringsgruppe

Implementering av regional helhetlig plan for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg

3 tiltak 1) Tiltak i samarbeid med kommunene Videreutvikle administrativt samarbeid Opprette klinisk samarbeidsutvalg 2) Tiltak som iverksettes i helseforetakene Implementere nasjonale/regionale standarder og anbefalinger Beslutte struktur på følgetjenesten 3) Opprettelse av regional administrativ koordineringsgruppe

Forts.; Tiltak som iversettes i Helseforetakene ”Et trygt fødetilbud” lagt til grunn for utviklingsarbeidet i sykehusenes avdelinger HNT deltar i og gjennomfører tiltak anbefalt i regionalt fagnettverk obstetrikk og gynekologi. Hnt vil delta og følge opp arbeiddet i det lokale kliniske samarbeidsutvalget og det regionale administrative utvalget.

Forts.; Regional koordineringsgruppe Det skal opprettes en regional koordineringsgruppe hvor det skal være en representant fra HNT og en fra en kommune. Det er en gruppe med administrativt fokus, bl a en samordning av oppdragene som settes ut til de kliniske samarbeidsgruppene mellom hvert HF og kommunene. Foreslår at representanten kan være en tjenesteleder eller jordmor. Første møte 16. november. Denne gruppen vil ha en varighet på et par år.

Oppnevning av representanter fra Nord-Trøndelag til: 1) klinisk samarbeidsorgan for svangerskaps-, barsel og fødselsomsorg 2) Regional koordineringsgruppe Forslag til prosess: HNT sender ut brev til rådmann/helse og sosialsjef i hver kommune og orienterer om opprettelsen av både det administrative regionale utvalget og det kliniske lokale utvalget. Kommunene bes om forslag på 5 kandidater (en fra hver av de 5 ”kommunesammenslutningene”) innen 15. november til det kliniske samarbeidsutvalget, og forslag til en kommunerepresentant i regional koordineringsgruppe innen 9/11. Klinikkleder BFK/direktør forslår 4 kandidater fra HNT. Det er en fordel hvis vi får tverrfaglig representasjon; jordmor, lege, helsesøster. Samarbeidsutvalget gir leder av samarbeidsutvalget fullmakt til å oppnevne kandidatene innen 11. november.