1 Den nye doktorgrads utdanningen Bakgrunn Internasjonale trender Målsetninger og organisering Forskerskoler Rune Nilsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Nasjonalt og internasjonalt samarbeid om forskerutdanning Forskerskole basert på Dobbelkompetanseprosjekt? Prorektor Rune Nilsen – prodekan Gerd Kvale.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Sist oppdatert november 2013.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Overordnet strategi SV-fakultetet
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Avtalestruktur industristøttet FoU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Prosjekt internasjonalisering
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

1 Den nye doktorgrads utdanningen Bakgrunn Internasjonale trender Målsetninger og organisering Forskerskoler Rune Nilsen

2 Bakgrunn Medlem utvalg for KD (UFD) –Ny PhD og forskerskoler (UHR) –Initiativet til Forskerskole konseptet –Kvinner i Forskning ( KD/NFR) –Publiseringspolitikk: Open Access, Open Institutional Archives Prorektor UiB –Ny Doktorgrad, PhD –Forskerskoler –Vest Norsk Nettverk; Forskerutdanning EUA programmet “ PhDs in Europe: Innovation i PhD training”, Leder av nettverk –Forskningsstrategi og handlingsplan Minister konferanser “Bologna”/ EUA forskningskonferanser –Salzburg, Mastricht og Edinburg konferansene for Bologna 3 og “PhD i Europa” (sesjonsleder)

3 ” Norway should be leading internationally in particular in: new technology, competence and knowledge” •Indikatorer: •Vitenskapelige publikasjoner •Siteringer,patenter…. •Doktorgrader: •Eu 7FP– resultater •NFR finansiering •Oppfølging av fagevalueringer •PhD utdanning •Antall •Kvalitet •Gjennomføring: tid •Forskerskoler •Kunnskapsbasert næringsutvikling

4 Kunnskap om egen forskerutdanning •For få •For lang tid •For alene, og svak veileder relasjon •For små og svake forskningsmiljøer •For rigide rammer –mellom fagmiljøene –mellom institusjonene –til omgivelsene---næringsliv

5 Norge …….Europa •Norge –Startet prosessen tidligere enn EU/EUA •Ble sentrale i EU prosessene •Tidlig 3. Sirkel i Bologna –Fikk et nasjonalt mandat og nasjonal ramme –Institusjonene (UHR) satte agendaen –Har hatt ryddig finansiering – mange år –Hadde et tydelig fokus på •Kvalitet •Miljø inkludert FORSKERSKOLER •Plikter og rettigheter

6 Norge: Forskerskoler •Tok utgangspunkt i god erfaring i noen miljøer •Ønsket ikke å lage nye og krevende strukturer –Ikke ”Graduate Schools” –Styrke forskningsmiljøene rundt tematiskle områder –Utgangspunktet var de gode forskningsmiljøene og ikke fakultære/institutt grenser –Forskerutdanningen sterkere inn i forskningsmiljøene •”De gode lokaliserte miljøene” (Flaggskip..) •”De gode faglige tematiske nettverkene” (Nettverk..)

7 EU charter for researchers Code of conduct Dublin descriptors BOLOGNA Berlin Salzburg Bergen EUA EU -MCT Norway

8

9 Hva skjer så i Europa? •EU Forskningsstrategi –“Building Knowledge Europe”: FP7 / •Doktorgrad, forskerutdanning; gradsprofil i Europa –EU kommisjonen •Ansvar for fellesmøter EU/EUA/ Bologna •European Charter for Researchers, and Code of Conduct (2005) •ERA Mobility Portals (2005) –EUA project /”Salzburg konferansen” –Minister konferansen for BOLOGNA process in Bergen (2005); Satsing på dr. grad

10 EUA •Oppdrag fra EU •49 EUA institusjoner •6 nettverk •UiB (Ledet Nettverk 4 ”Innovative grep”) –Var da i gang med implementering av ny grad –Hadde •En åpen institusjonstenkning –Innad-----”En UiB grad” –Utad til partnerinstitusjoner »VNN/Helseforetak/Forskningsinst »”Fellesgrader” var ønsket (”Joint degree”) •Et tydelig og avklart syn på roller: –Kand/veileder/medforsker/medforfatter/prosjektleder –Vitenskapsteori og etikk : ”Transferable skills”

11 EUA:Main recommendations 1 •Programmes laid down at a high institutional level •A full-time 3-4 years training  Based on agreements and “code of conduct”  Fully funded  Secure social security •Secured rights and responsibilities of candidate and of research partners

12 EUA: Main recommendations 2 •PhD candidates as research partners in high quality research environments and research groups • Recruitment criteria: •basis for enrolment is « research master degree » but possibilities for different routes •possibilities from entering into PhD earlier • Strengthening transferable skills in training

13 EUA: Recommendations for policy makers 1. European harmonization of doctoral studies rather than a European doctorate •common code of good practices, and guidelines 2. A substantial investment in funding the 3rd cycle of Bologna •Research-based mobility Marie Curie program •European program from the DG Education & Culture •finance mobility and exchanges for all doctorate students •funding joint degrees and summer schools in professional and personal skills

14 Ten basic principles (“Salzburg recommendations”): 1.The core component of doctoral training is the advancement of knowledge through original research. “Training by research, and not only for research” 2.Embedding in institutional strategies and policies. 3.The importance of diversity 4.Doctoral candidates as early stage researchers 5.The crucial role of supervision and assessment “Doctoral Programmes for the European Knowledge Society”, Salzburg, 3-5 February 2005)

15 “ Doctoral Programmes for the European Knowledge Society”, Salzburg, 3-5 February 2005) Ten basic principles (“Salzburg recommendations”): 6.Achieving critical mass. Graduate schools, Doctoral schools, Training networks: Part of a high quality research group/environment 7.Duration: (three to four years full-time as a rule). 8.The promotion of innovative structures. The challenge of interdisciplinary training and the development of transferable skills 9.Increasing mobility: 10.Ensuring appropriate funding

16 Status for doktorgrad i Norge •Ny doktorgrad, PhD –Kunnskapsdepartementet (da UFD): •Nasjonale retningslinjer for PhD •(dr philos beholdes, men ikke som organisert utdanning) –Universitets og høgskoleådet (UHR) •Oppfølging og overvåkning •Forskerskoler i Norge –To typer: Lokaliserte (Monolitt) eller Nettverk –Vektlegging: den gode forskningklynge:.. ikke fakultet eller vertikalt tema –Kjernevirksomhet ved institusjone

17 Ny doktorgrad ved UiB •En felles grad og ett programme –Overgripende for hele institusjonen; disiplinær/tverrfaglig –Åpen for institusjonelle samarbeid: Høgskole, FI, Industri –Fokus på forskergruppene og Forskerskoler •Vektlegging –Mulighet for tverrfaglighet, og ivareta disiplinaritet –Kandidat som forskningspartner i en god forskningsklynge –Veiledere og forskningsmiljø setter rammen for “utdanningen” •Rettigheter og plikter: –Kandidat, Veileder, medforsker, medforfatter, prosjektleder –Likestilling

18 FRAMTIDAS SVAR : Forskerutdanning 1.Utvikle forskningsmiljøer av høy kvalitet og størrelse 2.Utvikle en kultur for forskningsledelse –tydelighet, kvalitet og generøsitet 3.PhD og Masterstud, del av gode fagklynger/grupper 4.Organisere oss på en måte som styrker den faglige aktiviteten –Forskerskoler –Nettverk og partnerskap 5.Samarbeid; 1.Regionen: institusjon og randsoneinstitusjoner 2.Nasjonalt og internasjonal: tematisk, forskerutdanning –”Joint degree” •Alle partnere får kreditt for innsats

19 UiB: Forskerutdanning – internasjonal virksomhet og samarbeid, •Godkjenning av grader og kurs •Gjensidige og felles rammeforståelse –EU: Charter for Researchers and Code of Conduct… –EUA: Salzburgerklæringen om forskerutdanning –Etikk og publisering: ”Vancouver reglene for publisering” •Joint Degree •Forskerskole med avtaler: •Marinbiologi: Europeisk nettverk •Fysikk: HiB, UiO, HEIDELBERG OG MANNESHEIM, CERN •Internasjonal helse: TropEd Europe, HiB •Lingvistikk:- nordisk forskerskole •Institusjonelle nettverk •UiB –Coimbra –WUN –VNN

20 Forskerutdanning krever •Høy kvalitet på store nok forskningsgrupper •God forståelse på de ulike roller, regler og rettigheter: –I forholdet mellom Kandidat, veileder, medforsker, medforfatter, prosjektleder –For redelighet, etikk og holdninger i forskning •At forskerutdanningskandidater er partnere i forskning, - viktige partnere. •En bevisst forskningsstrategi, åpenhet for nettverk, sjenerøsitet i samarbeid og en aktiv forskerutdanning skaper internasjonalt gode fagmiljøer, fakultet, høgskole, universitet. “Viktig å stimulere til STRATEGISK LOJALITET og å unngå STRATEGISK VIMSETHET. Det er vår utfordring” (fritt etter JP Heyerdal 2005 )

21

22 Forskerutdanning •En grad ved UiB utfordrer fakultetene til samarbeid –Kjerne kurs i fellestilbud, og skalerbarhet på moduler –Flyt av moduler over fakultetsgrensene, med kreditt til alle som bidrar –Fleksibilitet mellom de mulige forskerutdanningsløpene –Gir ekstra kreditt til tverrfakultær innretning –Internasjonal språk ……..engelsk •Det regionale samarbeidet går over fakultetene –VNN – Vest norsk nettverk 8 høgskoler + UiB –Helse Vest –NIFES/HI/CMI –Forskningsmiljø og hovedveileder ved partnerinstitrusjon •Hvis det er en institusjonsavtale •Hvis faglighet er god •Ønsker felles forskningsklynger

23 Forskerskoler Forskerskoler etableres på noen strategisk viktige områder og kjennetegnes ved : •Tematisk felles fokus •Sterke forskerutdanningsmiljøer •Godt kandidattilfang og god produksjon (min. 15 kand) •Merverdi og synergieffekter for hele PhD- utdanningen

24 Organisering (1) •”Fakultære” forskerskoler –knyttes til et fakultet og administreres derfra –adm.utgifter dekkes av fakultetets ordinære midler •”Tverrfakultære” forskerskoler –knyttes til et vertsfakultet og administreres derfra –adm.utgifter deles mellom fakultetene etter avtale innefor fakultetenes ordinære midler

25 Forskerutdanning ved UiB HV, HI, NIFES, HIB/VNN, CMI Andre UHinst Næringsliv UIB

26 Unngå ”vertikalisering” av PhD- utdanningen •Utgangspunkt i gode og gjerne prioriterte forskningstemaer, –basis i gode forskningsmiljøer •gjerne på tvers av fag-, fakultets og institusjonssgrenser •Ressursene, kursene og møteplasser tilgjengelige over hele institusjonen –Oaser og ikke gettoer •Gi muligheter til disiplinære, tverr- og flerfaglige oppgaver –Åpent reglement og makt hos faglige gruppeledere •Kreditere samarbeid over grensene

27 Utfordringer for forskerutdanning Utvikle og sikre en god forskningskultur : –Kandidatene (Early Stage Researcher, ESR) –Må være gode nok til å å gjennomføre på 3 år –Være partnere i forskningsgruppe og ikke utnyttes –Sikre fortåelse av ulike roller: (ref UiB dok.): 1.Kandidaten: “partner og ikke “slave” eller “free floater”” 2.Veiledere: “Løfte, bære og tilrettelegge” 3.Medforsker: “God forsker i partnerskap” 4.Medforfattere: Etiske regler. Eks “Vancouver guidelines ” 5.Prosjektleder: Ikke nødvendigvis veiledere og medforfatter

28 Utfordringer Sikre forskningskvalitet: –Forskningsmiljøet må ha kvalitet, kapasitet, størrelse og kultur for å fortjene en kandidat –Forskningstema og protokoll •Del av forskningsmiljøets tema •Protokoll skrevet sammen med veiledere og medforskere •Vise klart egen rolle •3 år full tid sikres og følges opp; 2,5 års full tid for forskningsprosjektet –Driftsmidler, utstyr og internasjonale kontakter sikres ved opptak. –Internasjonalisering som styrker forskningkvalitet

29 Utfordringer •Sikre gode institusjonelle rutiner –KULTUR for åpenhet og ikke “vertikalisering” –Rutiner og system for progresjons og kvalitetskontroll, og mobilitet •Registrering/oppfølging (Student log /Tool box) –Aktiv bruk av ERA MORE portal –Aktiv bruk av Institusjonelle Forsknings arkiv (Institutional repositorium) for publikasjoner og avhandlinger.

30 Utfordringer ved UiB •Opprettholde PhD graden •En grad for hele universitetet –Ingen Medisin, Juss, ….grad“No Dental degree” –Forskningsgrupper over fakultets og institusjonsgrenser •Full kreditt for veiledning over fakultets og institusjonsgrenser –Høgskole, helseforetak, forskningsinstitutt •Vitenskapsteori og “transferable skills” viktig •Åpenhet til Fellesgrader (Joint degrees) –Nasjonalt og internasjonalt/globalt •Styrke forskerskolenes rolle

31 Forskerutdanning krever •Høy kvalitet på store nok forskningsgrupper •God forståelse på de ulike roller, regler og rettigheter: –I forholdet mellom Kandidat, veileder, medforsker, medforfatter, prosjektleder –For redelighet, etikk og holdninger i forskning •At forskerutdanningskandidater er partnere i forskning, - viktige partnere. •En bevisst forskningsstrategi, åpenhet for nettverk, sjenerøsitet i samarbeid og en aktiv forskerutdanning skaper internasjonalt gode fagmiljøer, fakultet, høgskole, universitet. “Viktig å stimulere til STRATEGISK LOJALITET og å unngå STRATEGISK VIMSETHET. Det er vår utfordring” (fritt etter JP Heyerdal 2005 )

32 Hva har jeg snakket om? •Utfordringene våre –Nasjonalt og internasjonalt •Sterke faglige klynger i Norge –Forskning og forskerutdanning –Institusjonelle nettverk •Forskerutdanningen –grunnlag for faglig dynamikk –”Vertikalitetens farer” •Faglig ledelse og Strategisk lojalitet