Treningslære En kort oversikt Asgeir Mamen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrke Sidene i læreboka.
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Når resultatene uteblir
Langkjøring/intervaller
Harald Munkvold Høsten 2006
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Harald Munkvold Høsten 2006
Sone 1 (aerob) % av makspuls, lav intensitet
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Skitrening gjennom sesongen
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
” målsetting, planlegging og evaluering”
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Harald Munkvold Høsten 2006
 Det maksimale oksygenopptaket (VO2 max) beskriver hvor mye oksygen kroppen klarer å ta opp per minutt under maksimal anstrengelse, oppgitt i liter/min.
- Hovedrolle eller birolle
På disse sidene finner du litt informasjon om opplegget vårt!
Ikke gjør det vanskeligere enn det er!!!
Systematikk og prioriteringer

Egentreningsprosjekt 9 klasse Uke 9, 10, 11 og 12
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning.
Ivar vehler Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Om å kunne holde det gående lenge…..
Kosthold og trening, noen grunprinsipper
Råd og tips til Team Jæren Styrkeprøven Roy Hegreberg.
Basisferdigheter Sarpsborg, 14. – 15. november 2009 Morten Høgberg.
Ironman Testbatteriet
Kroppsøvingsdidaktikk
Utholdenhet Treningsplanlegging
Persbråten toppidrett Alpint
7. Motivasjon i organisasjoner
Testing Testing Den ultimate sykkeltesten - Alp dues under timen! Pantani har rekorden på 28 minutter.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Hvordan ivareta resipienten i ventetiden…….
ELEVMEDVIRKNING.
Hva er styrketrening Egentlig er selv den minste bevegelse styrketrening. Bruk av muskler gir økt,om ikke nødvendigvis merkbar styrke I praksis blir styrketrening.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Bjørn Erik Korum Hansen
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Funksjonell trening for idrett 3. januar 2011 Marcel da Cruz Fysisk trener.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Vågsfjord videregående skole Heggen
Hva er/karakteriserer trening?
Trenings- og Helselære + Grunntrening Idrettsfysiolog Eivind Andersen
Livea Xpress - Tallerkenmodellen -.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Prestasjonsrettet hurtighetstrening Hvordan trene hurtighet på en effektiv måte? Hurtighetstrening i lagballspill og friidrett Av: Espen Tønnessen.
Muskelstyrke blir definert som den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft. Styrketrening.
”Du er din egen begrensning”
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Styrketrening Muskelstyrke blir definert som den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft.
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Hvordan selge pulsklokker
Arbeidskrav og treningsplanlegging i orientering
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
7. Motivasjon i organisasjoner
Oppvarming Oppvarming er aktiviteter vi bruker for å få en gunstig overgang fra hvile til hardt fysisk arbeid. Oppvarming - øker prestasjonsevnen - minsker.
7. Motivasjon i organisasjoner
Elevinstruksjon 2018/19.
Utskrift av presentasjonen:

Treningslære En kort oversikt Asgeir Mamen

Treningslære Treningslære er læren om idrettstrening og forhold som er avgjørende for hvorfor og hvordan en bør trene i ulike situasjoner

Trening Trening er virksomhet som tar sikte på å øke eller vedlikeholde idrettslig prestasjonsevne

Viktige prosesser for prestasjon energifrigjørende nevromuskulære psykologiske

Energifrigjørende prosesser Anaerobe (uten tilgang på oksygen) Kreatinfosfatspalting Melkesyreproduksjon Aerobe (krever tilgang på oksygen) Forbrenning av fett Forbrenning av karbohydrater

Nevromuskulære prosesser: muskelstyrke Statisk (isometrisk) Dynamisk (isotonisk) maksimal utholdende eksplosiv

Nevromuskulære prosesser: koordinasjon Synergister Samarbeidende muskler Antagonister Motarbeidende muskler Teknikk En bestemt løsning av en motorisk oppgave Stil Personlig teknikk

Psykologiske prosesser Motivasjon Lysten til å gjøre noe Vilje Evnen til å nå et mål tross motstand Selvtillit Tro på seg selv Kreativitet Finne nye løsninger Læring Tilegne seg nye kunnskaper/ferdigheter

”De fire søylene” Superkompensasjon Hyperbelastning Loven om avtagende profitt Spesifisitet

Superkompensasjon

Hyperbelastning For at kroppen skal reagere på et treningsstimuli må det være sterkere enn det normale

Loven om avtagende profitt

Spesifisitet Bare de muskelfibre som brukes, blir påvirket

Planlegging av trening Arbeidskravsanalyse Kapasitetsanalyse Treningsfilosofi Målsetting Treningsprinsipper Planlegging årsplaner periodeplaner øktplaner Formtopping Kontroll/justering

Arbeidskravsanalyse

Kapasitetsanalyse

Treningsplanlegging

Planlegging Langsiktige planer Årsplaner Periodeplaner Ukeplaner talentutvikling Årsplaner konkurranseplanlegging formkurve Periodeplaner Ukeplaner

Planlegging Øktplan oppvarming hoveddel avslutning generell spesiell hurtighet/teknikk styrke utholdenhet avslutning

Årsplan Årsplanutvikling konkurranseplanlegging formkurve toppkonkurranser hovedkonkurranser testkonkurranser treningskonkurranser formkurve bestemme tidspunkt for ønsker toppform

Ukeplan Definere ukens treningsmål Ta hensyn til nødvendig restitusjon Sikre variasjon Ta hensyn til treningssamlinger, tester osv. Angi treningsintensitet Ta individuelle hensyn

Øktplan Oppvarming Hoveddel Avslutning forberede for innsats hvilke egenskaper som skal trenes Avslutning ”nedvarming” og motivasjon

Treningsperioder Forberedelsesperioden(e) Konkurranseperioden(e) legge grunnlaget for senere prestasjon utvikle egenskaper og ferdigheter bruke generell og spesiell trening Konkurranseperioden(e) prestere best mulig overgangsperioden vedlikeholde viktige kapasiteter Aktiv avkoblingsperiode

Kontroll og justering Er resultatutviklingen som forventet? Hvordan er testresultatene? Hvordan føler utøveren seg? Har noen forhold endret seg? Bør treningsprogrammet justeres?

Hva er en test? En test er en standardisert og normert prøve brukt til måling av kroppslige eller psykiske egenskaper eller tilstander Et testbatteri er en samling prøver som hver for seg måler egneskaper som samlet er viktig for det en er ute efter å måle

Typer av tester Generelle Idrettsspesifikke Laboratorietester Felttester

Kondisjonstest Direkte Indirekte Måling av oksygenopptak Maksimal anstrengelse Submaksimale tester

Direkte måling av oksygenopptak Den mest nøyaktige måten å bestemme aerob kapasitet på Måler O2 i utåndingsluften, sammenligner med O2 innholdet i innåndingsluften. Differansen er det som er brukt Jo større oksygenopptak, jo større ”motor”

Laktatprofiltest

Krav til en test Gyldighet (validitet): det som testen måler må være relevant Pålitelighet (reliabilitet):det måles med like stor sikkerhet hver gang Følsomhet: testen må kunne fange opp endringer Gjennomførbarhet: være så enkel som mulig

Anvendelse av tester Testingen må inngå i en plan Det må motiveres for testingen Testresultatene må bearbeides, konsekvenser trekkes, handling iverksettes

Gjennomføring av en test Standardisér utøvers forberedelser mest mulig Treff nødvendige sikkerhetstiltak Standardisér gjennomføringen av testen mest mulig Meddel resultatet så fort som mulig til utøver Forklar utøver hva resultatet betyr

Vurdering av et testresultat Husk på feilkildene! Vurdér resultatet i et helhetsperspektiv Ta individuelle forhold i betraktning Bruk resultatene til å bygge opp treningsmotiviasjon

Hvorfor teste? Gjøre arbeidskravsanalyser Gjøre kapasitetskartlegging Kontrollere treningstilstand og utvikling Bestemme treningsbelastning Oppdage sykdom/overtrening så tidlig som mulig Evaluere utført trening

Takk for oppmerksomheten!