Treningslære En kort oversikt Asgeir Mamen
Treningslære Treningslære er læren om idrettstrening og forhold som er avgjørende for hvorfor og hvordan en bør trene i ulike situasjoner
Trening Trening er virksomhet som tar sikte på å øke eller vedlikeholde idrettslig prestasjonsevne
Viktige prosesser for prestasjon energifrigjørende nevromuskulære psykologiske
Energifrigjørende prosesser Anaerobe (uten tilgang på oksygen) Kreatinfosfatspalting Melkesyreproduksjon Aerobe (krever tilgang på oksygen) Forbrenning av fett Forbrenning av karbohydrater
Nevromuskulære prosesser: muskelstyrke Statisk (isometrisk) Dynamisk (isotonisk) maksimal utholdende eksplosiv
Nevromuskulære prosesser: koordinasjon Synergister Samarbeidende muskler Antagonister Motarbeidende muskler Teknikk En bestemt løsning av en motorisk oppgave Stil Personlig teknikk
Psykologiske prosesser Motivasjon Lysten til å gjøre noe Vilje Evnen til å nå et mål tross motstand Selvtillit Tro på seg selv Kreativitet Finne nye løsninger Læring Tilegne seg nye kunnskaper/ferdigheter
”De fire søylene” Superkompensasjon Hyperbelastning Loven om avtagende profitt Spesifisitet
Superkompensasjon
Hyperbelastning For at kroppen skal reagere på et treningsstimuli må det være sterkere enn det normale
Loven om avtagende profitt
Spesifisitet Bare de muskelfibre som brukes, blir påvirket
Planlegging av trening Arbeidskravsanalyse Kapasitetsanalyse Treningsfilosofi Målsetting Treningsprinsipper Planlegging årsplaner periodeplaner øktplaner Formtopping Kontroll/justering
Arbeidskravsanalyse
Kapasitetsanalyse
Treningsplanlegging
Planlegging Langsiktige planer Årsplaner Periodeplaner Ukeplaner talentutvikling Årsplaner konkurranseplanlegging formkurve Periodeplaner Ukeplaner
Planlegging Øktplan oppvarming hoveddel avslutning generell spesiell hurtighet/teknikk styrke utholdenhet avslutning
Årsplan Årsplanutvikling konkurranseplanlegging formkurve toppkonkurranser hovedkonkurranser testkonkurranser treningskonkurranser formkurve bestemme tidspunkt for ønsker toppform
Ukeplan Definere ukens treningsmål Ta hensyn til nødvendig restitusjon Sikre variasjon Ta hensyn til treningssamlinger, tester osv. Angi treningsintensitet Ta individuelle hensyn
Øktplan Oppvarming Hoveddel Avslutning forberede for innsats hvilke egenskaper som skal trenes Avslutning ”nedvarming” og motivasjon
Treningsperioder Forberedelsesperioden(e) Konkurranseperioden(e) legge grunnlaget for senere prestasjon utvikle egenskaper og ferdigheter bruke generell og spesiell trening Konkurranseperioden(e) prestere best mulig overgangsperioden vedlikeholde viktige kapasiteter Aktiv avkoblingsperiode
Kontroll og justering Er resultatutviklingen som forventet? Hvordan er testresultatene? Hvordan føler utøveren seg? Har noen forhold endret seg? Bør treningsprogrammet justeres?
Hva er en test? En test er en standardisert og normert prøve brukt til måling av kroppslige eller psykiske egenskaper eller tilstander Et testbatteri er en samling prøver som hver for seg måler egneskaper som samlet er viktig for det en er ute efter å måle
Typer av tester Generelle Idrettsspesifikke Laboratorietester Felttester
Kondisjonstest Direkte Indirekte Måling av oksygenopptak Maksimal anstrengelse Submaksimale tester
Direkte måling av oksygenopptak Den mest nøyaktige måten å bestemme aerob kapasitet på Måler O2 i utåndingsluften, sammenligner med O2 innholdet i innåndingsluften. Differansen er det som er brukt Jo større oksygenopptak, jo større ”motor”
Laktatprofiltest
Krav til en test Gyldighet (validitet): det som testen måler må være relevant Pålitelighet (reliabilitet):det måles med like stor sikkerhet hver gang Følsomhet: testen må kunne fange opp endringer Gjennomførbarhet: være så enkel som mulig
Anvendelse av tester Testingen må inngå i en plan Det må motiveres for testingen Testresultatene må bearbeides, konsekvenser trekkes, handling iverksettes
Gjennomføring av en test Standardisér utøvers forberedelser mest mulig Treff nødvendige sikkerhetstiltak Standardisér gjennomføringen av testen mest mulig Meddel resultatet så fort som mulig til utøver Forklar utøver hva resultatet betyr
Vurdering av et testresultat Husk på feilkildene! Vurdér resultatet i et helhetsperspektiv Ta individuelle forhold i betraktning Bruk resultatene til å bygge opp treningsmotiviasjon
Hvorfor teste? Gjøre arbeidskravsanalyser Gjøre kapasitetskartlegging Kontrollere treningstilstand og utvikling Bestemme treningsbelastning Oppdage sykdom/overtrening så tidlig som mulig Evaluere utført trening
Takk for oppmerksomheten!