Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune 20.10.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles IKT driftstjenester Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan
Advertisements

1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Orientering for Gratangen kommunestyre
Fremtidig kommunestruktur Medlemsmøte Romsdal Regionråd 04. januar 2005.
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Formelt interkommunalt samarbeid
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Outsource eller drifte selv ?
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Samarbeidsprosjekt utvikling av felles tjenester – Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad kommuner Orientering for Lavangen kommunestyre
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Elin Brenna, bioingeniør Blodbanken i Oslo
Kommunen som arbeidsgiver
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Telemarksforsking-Bø1 Finnes det vellykket interkommunalt samarbeid om tjenesteproduksjon? Presentasjon av resultater fra en kartlegging høsten 2002 ”Kom.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
1 FELLES ADM. DRIFT - Sensitiv datasentral - et praktisk eksempel - Nye muligheter for 9K?
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Fylkesdelplan Mosseregionen – Regional utvikling Regionalt samarbeid innb i tettsteder (9/10) i kommune- sentrene (4/5) i.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Samarbeid om flyktningarbeidet Tre forslag til en fellesløsning.
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Samorganisering av sosial- og barneverntjenestene i Flesberg og Rollag Prosjektleder Widar Stoltz Flesberg og Rollag Kommuner
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 7. September Én forklaring på utfordringene våre Med alderssammensetning og inntektssystem fra 1999 ville.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
KS Høstkonferanse 20. oktober 2009 Samarbeid i Mosseregionen Moss Rygge Råde Våler Kjerstin Wøyen Funderud, ordfører i Våler.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Sunndal Næringsforening Kaare Granheim Sunndal kommunes innkjøp fra private Status, muligheter og konsekvenser.
Velkommen til strategimøte
Rådmannsgruppe i oppstartsfasen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Rådmann Arve Varden – Høyanger kommune
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Komité mennesker og livskvalitet
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Langtidsplan og budsjett
utfordringer i en ny region
25. desember 2018.
Komité mennesker og livskvalitet
Standardisering av IT-virksomheten
Seminar med partiene 14. november 2018
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune

Samarbeid om: 1. Felles IKT-drift fra  Teknologisk plattform  Radiolink  Innkjøp  Software og lisenser  Opplæring – reglementer  Sikkerhet 2. Felles økonomikontor fra  Skatteoppkrever (kemneri)  Kommuneregnskap  Lønn  Innkjøp  Opplæring og reglementer

Samarbeid om: 3. Felles brann- og feiervesen  Delegering fra kommunestyre til bystyre 4. Felles miljørettet helsevern  Delegering fra kommunestyre til bystyre  Kommunelegefunksjonen  Smitteverk 5. Samarbeid om geodata/kart  Unntatt delingsforretningene 6. Kjøp av vann/rensing av avløp

Samarbeid om: 7. Felles sentralbord, servicetorg og digitalt arkiv fra  Fiberoptisk kabel  Grensesnitt mot brukere (CRM)  Stor grad av felles rutiner, prosesser og regler (internt og eksternt / intra- og internett)  Utviklingsarbeid mot døgnåpen forvaltning/selvbetjening 8. Legevakt, skogbrukssjef, Nasjonalpark, regionråd, skjærgårdstjeneste,valg, alkoholloven, overformynderi, osv.

Effekter av samarbeid (for Hvaler) Felles IKT-drift og økonomikontor  3.1 mill 2005-kroner årlig drift  0.85 mill 2005-kroner årlige investeringer  Kvalitet, kapasitet, utvikling og sikkerhet Felles brann og feiervesen  Ingen vesentlig økonomisk effekt  Kvalitet, kapasitet, utvikling og sikkerhet Felles miljørettet helsevern  Merutgifter, men enda dyrere i egen regi  Kvalitet, kapasitet, utvikling og sikkerhet Samarbeid om geodata/kart  Merutgifter, men enda dyrere i egen regi  Kvalitet, kapasitet og utvikling Kjøp av vann/rensing av avløp  I praksis ikke alternative løsninger Felles sentralbord, servicetorg og digitalt arkiv  Merutgifter, men nesten umulig i egen regi  Kvalitet, kapasitet og utvikling Legevakt  Merutgifter  Mindre sårbarhet og administrasjon Indirekte kostnader – administrative kostnader - transaksjonskostnader

Motivasjon for samarbeid  Økonomi – spare penger  Eksempel: felles IKT-drift og økonomikontor  Tilgang til kompetanse  Eksempel: felles sentralbord, servicetorg og digitalt arkiv /CRM og døgnåpen forvaltning  Oppgaver på tvers av kommunegrensene  Eksempel: miljørettet helsevern, smittevern  Kapasitet  Sårbarhet

Små grensekostnader for store Fredrikstad Produserte enheter Kostnader

Organisering  Fortrekker ulovfestet avtalt samarbeid  Enkel og billig ”administrasjon”  Forankret i ordinær delegert linjeorganisasjon  Passer til oppgaver som ikke er myndighetsutøvelse  Interkommunalt samarbeid etter KL § 27  Kostbar og komplisert styring  ”Styre” med beslutningsmyndighet om ”virksomhetens drift og organisering”  Vertskommunesamarbeid etter KL § 28 a-k  Kan delegeres ”vedtaksmyndighet” i ”lovpålagte oppgaver” Komplisert hjemmelsgrunnlag !