Retningslinje- og implementeringsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn
Ferdighetstrening (FT)
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Jurist og Høgskolelektor Seniorrådgiver (fylkesmannen) Lasse Johnsen
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester”
FAGLIG FORSVARLIGHET OG PASIENTSIKKERHET
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Barn som pårørende.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Heidi Merete Rudi, ass direktør Statens helsetilsyn
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Prosjektleder Inger Svendsrud
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
”Tilsynssaker fra Statens helsetilsyns ståsted”
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Om oppfølging av leger i Norge med rus – sanksjoner/behandlingsapparat Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Årssamling for avdelingsrådgivere.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Tilsyn, innsyn og vidsyn - hva skal til for å sikre gode og trygge tjenester? Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Kvalitetskonferansen 2015.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helse- og omsorgstjenester
Åndeleg omsorg, ryddigheit og kvalitetssikring - eit helsetenesteperspektiv Geir Sverre Braut Helse Stavanger (SUS) / Høgskolen på Vestlandet og Statens.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Likeverdige helsetjenester for eldre
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Retningslinje- og implementeringsarbeid Den 9. nasjonale TIPS-konferanse – Tromsø 10. og 11. oktober 2013 Retningslinje- og implementeringsarbeid Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn

”Fortiden er fremtidens utsiktspunkt.” Eliezer (Elie) Wiesel

Statlige virkemidler Lover og forskrifter Finansiering Organisering Utdanning Råd/veiledning HOD Helse Nord RHF Helse Midt-Norge RHF Helse Vest RHF Helse Sør-Øst RHF

Verdimessige utfordringer? Mellom den normrasjonelle tilnærmingen (juridisk tilnærming) og den formålsrasjonelle tilnærmingen (helse-, sosial- og barrnevernfaglig tilnærming) Lover og forskrifter = samfunnets krav til tjenestene på vegne av brukerne

Verdimessige utfordringer? Fritt etter prof. Ole Berg ”Tar du kvalitetsargumentet fra helse-, omsorgs-, barnevern og sosialarbeidere tar du dyden fra dem.”

Helse- og omsorgstjenesteloven (”HOTL”) §4-1. Forsvarlighet   Helse- og omsorgstjenester som tilbys eller ytes etter loven her skal være forsvarlige. Kommunen skal tilrettelegge tjenestene slik at: den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud, den enkelte pasient eller bruker gis et verdig tjenestetilbud, helse- og omsorgstjenesten og personell som utfører tjenestene blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter og tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene. Kongen i statsråd kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om kommunens plikt etter første ledd bokstav d.

Hva er faglig forsvarlighet? Forsvarlig virksomhet -§4 - kjernekravet i Helsepersonelloven Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven§2-5. Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient.

Innholdet i internkontrollen Oppgaver og mål for virksomheten og utviklingsarbeidet Ansvars- og oppgavefordeling Tilgang til lover og forskrifter Nødvendige kunnskaper og ferdigheter, utnytting av medarbeidernes erfaringer Erfaringer fra brukere, pasienter og pårørende Oversikt over områder med fare for svikt Prosedyrer, inkludert korrigering av avvik Systematisk gjennomgang av internkontroll

Funksjonelt regelverk Funksjonelle regelverkskrav beskriver hvilke mål som skal oppnås, og det blir i stor grad opp til virksomhetene selv å velge løsninger for å innfri målene! Nasjonale faglige retningslinjer er en ”veiviser” mot målet!

Rettslige standarder ”Ord eller uttrykk i en lov som gir anvisning på en målestokk som ligger utenfor loven, som en bestemt praksis, utbredte holdninger i samfunnet eller andre forhold som skifter med tiden. All den stund disse fenomenene endrer seg over tid, vil også innholdet i loven gjøre det.” (Boe, 2005, s. 278) Nasjonale faglige retningslinjer gir ”liv” til regelverket!

Kung-fu-tse skal ha sagt at mennesket kan handle klokt på tre måter: - ved ettertanke, det er det edleste - ved å etterape, det er det letteste - ved erfaring, det er det bitreste

God praksis og forsvarlig virksomhet Forsvarlig praksis Uforsvarlig virksomhet

God praksis og forsvarlig virksomhet Fag kompetanse Organisering Prosedyrer/ fremgangsmåter Beredskap/ nødprosedyrer Prosedyrer/ fremgangsmåter Overvåking/ feilvarsling Utstyr og materialer Bemanning

Todelt funksjon av kravet om forsvarlig virksomhet Ikke alle avvik fra god praksis gir uforsvarlig virksomhet.

Risikoanalysen skal vise dette Ledelsen og de ansatte må vite hvor det er risiko og svake punkter.

”Morderiske krav – anorektisk støtte.” Ukjent – om forventninger fra overordnet ”Morderiske krav – anorektisk støtte.”

Entydige anbefalinger med lite rom for alternativer Anbefalinger med rom for alternativer, men med klare yttergrenser Anbefalinger med betydelig rom for alternativer og uklar overgang mot det uakseptable

De ”besværlige” modale hjelpeverbene Bør – anbefalt måte å oppfylle funksjonskravet på. Alternativer m/likeverdig funksjonalitet og kvalitet kan fritt benyttes. Kan – betyr en alternativ, likeverdig måte å oppfylle regelverkets krav (eks. anbefaling om bruk av alternative normer/standarder) Skal – gir lite eller ikke rom for alternativer - grensen for lovlighet faller sammen med målestokken.

Hvordan kan ansvaret ivaretas? Virksomhetenes og profesjonsutøverenes ansvar for faglig forsvarlig tjenesteyting utfyller hverandre i pasientsikkerhetens tegn. Lederen skal legge til rette for god praksis!

Sjefens utfordring Ledelse ledelse ”helt ut” (faglig og administrativt) – ansvar og involvering faglig ledelse (etterspørre på kvalitet) ”førstelinjelederen” og antall nivåer

Kan sjefen gjøre en forskjell? dedikerte og bevisste nysgjerrig og systematisk målorientert og evaluerende kunnskapsbevisste og lærende Tett på egen virksomhet – hver dag!

En pedagogiske utfordring Kunnskap om regelverket og innholdet i veiledere – en integrert del av fagkunnskapen? innholdet i grunn- og videreutdanninger treparts-samarbeidet (ledelse-ansatte-myndigheter)

“Det er jo de helt enkle tingene dere ikke får til “Det er jo de helt enkle tingene dere ikke får til. Mental Helse er helt entydig når det gjelder hva dere trenger av kompetanse. Det å involvere pasientene i behandlingen, snakke med de pårørende og samarbeide med andre tjenesteytere.” landsleder Erling Jahn, Mental Helse

”…men størst blant dem er kompetansen.” Fritt etter Paulus første brev til Kor. 13,13 (Det nye testamentet) ”…men størst blant dem er kompetansen.”