NVHs kvalitetssystem ProdMed: 25.01.2007. Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

NVHs kvalitetssystem ProdMed:

Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. Studentevalueringer skal inngå i systemet for kvalitetssikring.

Lov om universiteter og høgskoler •NOKUT – hvem er de? ▪§ 2-1. NOKUTs oppgaver og myndighet: (1)NOKUT skal være et faglig uavhengig statlig organ som gjennom akkreditering og evaluering skal kontrollere kvaliteten ved norske institusjoner som tilbyr høyere utdanning.

Evaluering av NVHs kvalitetssystem •På vårparten i 2007 (sannsynligvis mai) skal NVHs kvalitetssikringssystem av studiene evalueres. •NVH får da besøk av en komité oppnevnt av NOKUT.

Forskrift om akkreditering, evaluering og godkjenning etter lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: § 2-1. Krav til kvalitetssikringssystem (1) Universiteter og høyskoler skal ha et system for sitt kvalitetssikringsarbeid som sikrer kontinuerlige forbedringer, gir tilfredsstillende dokumentasjon av arbeidet og avdekker sviktende kvalitet. (2) Kvalitetssikringssystemet skal omfatte alle prosesser som har betydning for studiekvaliteten, fra informasjon overfor mulige søkere til avslutning av studiet. Rutiner for studentevaluering av undervisningen, selvevaluering og institusjonens oppfølging av evalueringer, dokumentasjon av institusjonens arbeid med læringsmiljøet, samt rutiner for kvalitetssikring av nye studietilbud, skal inngå.

Kriteriene NOKUT evaluerer systemet etter: A.Mål og strategier •Hvordan studiekvalitetsarbeid inngår som en del av strategiarbeidet •Definerte mål for kvalitetsarbeidet B. Forankring og medvirkning •Forankring av kvalitetsarbeidet i ledelsen på alle nivå •Organisering som sikrer bred medvirkning •Studentmedvirkning i kvalitetsarbeidet C. Dokumentasjon og dokumentasjonsbehandling •Data og evalueringer som kan gi tilfredsstillende vurderingsgrunnlag •Inkluderer totale læringsmiljø D.Institusjonens bruk av informasjon til aktivt forbedringsarbeid •Hvordan informasjonen i systemet analyseres •Bruk av resultater som grunnlag for beslutninger •Ressursstyring/prioriteringer •Årlig rapport til institusjonens styre

Internasjonale kriterier •Utvikle kvalitetskultur, strategi for kvalitetsutvikling •Systemer for aggregering av data •Studieprogram og grader •Vurdering av studenter •Vurdering av undervisningspersonalet •Læringsmiljøet, ressurser •Offentlig informasjon

NOKUT legger altså vekt på at dette angår alle: •”Arbeidet med og rundt kvalitetssikringssystemet bør bidra til at det utvikles en sterk kvalitetskultur i institusjonen. Systemet skal skape klarhet rundt interne oppgaver og ansvarsforhold i et helhetlig opplegg, der alle medvirkende – tilsatte og studenter - er delaktige i det felles arbeidet for høg kvalitet”. (Sitat NOKUT)

NOKUT-komiteen vil iht. kriteriene legge vekt på: •Systemstruktur –(Hvordan vi har bygd opp systemet. Hvem har ansvar i systemet. Hvilke ordninger og aktiviteter inngår i systemet?) •Dokumentasjon som systemet frembringer –(f. eks hvilke evalueringsresultater og indikatorer på kvalitet/svikt systemet frembringer) •NVHs egen vurdering av denne dokumentasjon og hvordan NVH følger det opp –avvikshåndtering •Komiteen vil altså ikke vurdere NVHs faglige kvalitet, men vil vurdere om vi har tilstrekkelige systemer for å sikre den.

Hva skjer før og når NOKUT kommer til NVH? (2) •NOKUT setter ned en komité bestående av 4 personer fra universitets- og høyskolesystemet. NOKUT stiller med sekretær. •Komiteen skal ha høy kompetanse innen vitenskapelig arbeid, undervisning, evaluering og ledelse av høgre utdanning. Komiteen skal ha en studentrepresentant og en representant fra Norden. •Komiteen gjennomgår materialet NVH sender dem, og avlegger NVH et tredagers besøk, hvor de intervjuer representanter for ledelse, faglig og administrativt personale og studenter. •Komiteen utarbeider en rapport med tilrådning til NOKUTs styre. Rapporten er offentlig.

Hva skjer før og når NOKUT kommer til NVH? (1) •Evalueringen retter seg mot ledelse og formelle ansvars- organer i institusjonene, og vurderer om beslutninger og tiltak er forankret i den kunnskapen som kvalitetssystemet genererer. (sitat NOKUT) • Ved evalueringen søker en også å etterprøve hvordan systemet brukes i praksis og hvordan kvalitet og kvalitets- arbeid oppleves av de ulike gruppene ved institusjonen. (sitat NOKUT) •Vi må regne med at ca 40 personer møter komiteen. Det vil si personer med lederansvar, blokkansvarlig, fagansvarlig, SU, LMU, UFE, tillitsvalgte studenter, referansegrupper, vanlige lærere og studenter.

NOKUT vil: •Forhåpentligvis godkjenne systemet. •Gi oss konstruktive tilbakemeldinger på hvor vi kan videreutvikle systemet for å få bedre kvalitet. •Hvis NOKUT underkjenner systemet vil vi få en frist på 6 måneder til å rette opp feil og mangler. Rapporten er offentlig og vi mister derfor samtidig anseelse og prestisje i utdannings-Norge. •Er NOKUT fremdeles ikke fornøyd, mister vi deler av vår frihet. I første omgang nekter de oss å starte nye studie- program. I verste fall kan de foreta en revisjon av studier eller institusjon. Da kan vi miste akkreditering av studier eller institusjon, og får ikke lov å utdanne kandidater på vedkommende studium.

Hva kjennetegner institusjoner som ikke har fått godkjent systemet? •Flere institusjoner har opplevd å få en frist på 6 måneder til å utbedre sitt system. Dette gjelder blant annet Norges idrettshøgskole og Høgskolen i Bodø og Høgskolen i nord Trøndelag. •Felles for disse har vært at systembeskrivelsen på papiret har vært OK og at ledelsen har hatt god kjennskap til systemet, men nedover i organisasjonen har det vært mangelfullt forankret. Man har altså ikke kunnet redegjøre for betydningen av systemet, og hvordan det arbeidet man selv gjør, er forankret i systembeskrivelsen.

Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system

NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-, styringssystem og ordinære drift •Prinsipper for kvalitetssirkelen skal bidra til kvalitetskultur (God planlegging - god gjennomføring - evaluering og forbedring) •Systemet skal være mest mulig transparent for derigjennom stimulere til kvalitetsutvikling og medvirkning •Systemet skal være minst mulig byråkratisk

Hva legger NVH i begrepet «god studiekvalitet»? • At studiets faglige innhold er godt • At studiet gir kompetanse som samfunnet etterspør •At studentene opplever kvaliteten som god Institusjon  Student

Oppbyggingen av kvalitetssystemet på NVH •NVH har inndelt kvalitetssystemet i seks kvalitets - områder med overordnet mål og ansvar. Hele systembeskrivelsen ligger på internett under ”Kvalitetssystemet”: Kvalitetsområder

De seks kvalitetsområdene •Styringskvalitet •Inntakskvalitet –De studentene som starter ved NVH •Program- og resultatkvalitet –Studieplan, undervisning og studentenes resultater •Internasjonalisering •Rammekvalitet –Undervisningspersonalet, bibliotektjenester, arbeidsmiljøet til studentene og studieavdelingens tjenester •PhD utdanningen

Strukturen i kvalitetssystemet •Kvalitetsområde 1(Ansvar og mål) •Nøkkelelement 1 (mål) –Aktivitet 1 (ansvar) –Aktivitet 2 (ansvar) •Nøkkelelement 2 (mål) –Aktivitet 1 (ansvar) –Aktivitet 2 (ansvar) –Aktivitet 3 (ansvar) Osv! Planlegging Evaluering ForbedringGjennomføring

Eksempler på aktiviteter under nøkkelelement 3.2 Studieprogramkvalitet: 1.Gjennomføre studieprogrammene i tråd med gjeldende mål og planer. (Planlegging og gjennomføring) 3.Gjennomføre og følge opp årlige studentevalueringer av studieprogrammene. (Evaluering og forbedring) 4.Gjennomføre og følge opp EAEVE evaluering av veterinær-utdannelsen. (Evaluering og forbedring) 5.Gjennomføre og følge opp arbeidsmarkedsundersøkelser av veterinær- og dyrepleierutdannelsen (Evaluering og forbedring) Studiekvaliteten ved NVH Planlegging Evaluering Forbedring Gjennomføring

Eksempel Planlegging Evaluering Forbedring Gjennomføring Nøkkelelement 3.4 Undervisningskvalitet: Kvalitetskrav: Informasjon, undervisning, veiledning, vurdering og sensur skal være av høy kvalitet. Aktivitet 1: Gjennomføre instituttenes undervisningsperioder og vurderinger (eksamen) i tråd med planer og regelverk. (prosess) Aktivitet 2: Gjennomføre og følge opp studentevaluering, selvevaluering og rapportering i tråd med fastlagt plan. (evaluering) Studieplan og forskrift legger rammer for undervisningsperioden. Hvordan prosessen og evalueringen skal foregå på er beskrevet i håndbok for blokkansvarlig og studentevaluerings- og rapporteringsrutinene.

Studentevaluering av undervisningen ved NVH

Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2. Inntakskvalitet: Opptak og mottak 3. Program og resultatkvalitet: Studieprogramkvalitet Undervisningskvalitet Etisk bruk av dyr 4. Internasjonalisering: Mobilitet 5. Rammekvalitet: Læringsmiljøet og støttesystemene 6. PhD studiet: Obligatorisk opplæringsdel Planlegging Evaluering Forbedring Gjennomføring

Rutinene: Undervisningsnivå (kvalitetsområde 3): Eksempel fra veterinærstudiets kliniske del: •For 8. og 9. semester evalueres alle de ulike fagene i semesteret gjennom en felles temperaturmåling etter semesterslutt. Hver eksamensfag/kurs-ansvarlig får tilsendt sitt evalueringsresultat. •Etter 8. og 9. semester har referansegruppen møte med eksamensfagansvarlig, kursansvarlig og instituttledere. •Eksamensfag/kurs?-ansvarlig skal rapportere etter mal til instituttleder etter samme prosedyre som tidligere i studiet. Avvikshåndtering veterinærstudiet: •I rapporten til instituttleder skal det redegjøres for mulige årsaker og tiltak hvis strykprosenten er over 15 %.

SFA Institutt SU Planlegging GjennomføringForbedring Evaluering Blokkens rapport Styret Studiekvalitets rapport fra Rektor Studiekvalitets rapport fra SU Innspill fra VSU Utkast til studiekvalitetsrapport fra SFA Nøkkeltall/data Iverksettelse av tiltak UFEs rapport IU rapport Instituttets rapport Iverksettelse av tiltak på instituttnivå IU UFE blokk/studium

Evaluering av NVHs kvalitetssystem PhD studiet

Planlegging Gjennomføring Evaluering Forbedring PhD studiet Opptak Gjennomføring: -opplæringsdel -oppgaven Avsluting/disputas Sikre: Administrativ kvalitet Faglig kvalitet på stipendiaten og prosjektet Sikre: -faglig kvalitet på arbeidet -stipendiatens progresjon -stipendiatens faglige utvikling (opplæringsdel) -stipendiatens opplevde kvalitet Sikre: Administrativ kvalitet Faglig kvalitet på avhandlingen Avvikshåndtering

SFA Institutt UFE Opptak GjennomføringForbedring Evaluering Styret Studiekvalitets rapport fra Rektor Iverksettelse av tiltak Nøkkeltall/dataInstituttleder Instituttets rapport Rektor UFE PhD studiet Forsknings rådgivers utkast

PhD studiet Forskriften beskriver KS- systemet for PhD studiet Rolleinngang PhD student: Alle sentrale dokumenter Veileder: Informer eksterne og interne PhD studenter!

NOKUT stiller krav om ett kvalitetssystem: •Skaffe tilstrekkelig med kunnskap om kvalitet! •Gjøre noe med det! •Kjenner du til systemet ? •Kjenner du din rolle og ditt ansvar? •Hvordan inngår ditt arbeid i systemet ?