PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Ansvar og prosesser i skolen
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Læringsmiljø Bunntekst.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2014 – 2015 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom.
Kampen skole Vår visjon:
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Drop-In metoden i skolen
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Slåtthaug ungdomsskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2015 – 2016 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Rykkinn skole September 2017
Velkommen til foreldremøte!
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Apalløkka
Utdanningssystemet sitt årshjul
Mestring for alle – fordi vi våger!
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Vår skole på Fornebulandet
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Utskrift av presentasjonen:

PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009 VISJON: Elever og foresatte i Lillehammerskolen opplever en skole der de blir møtt med åpenhet, tillit og respekt, og de får støtte og utfordring i sin utvikling og læring I Lillehammerskolen er det rom for alle og blikk for den enkelte LILLEHAMMERSKOLEN HAR FOKUS PÅ : Ledelse – læring - vurdering

Ledelse Gjennom en klar og tydelig, faglig og personlig ledelse på alle nivå, skape grunnlag for et godt lærings- og arbeidsmiljø. Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Skolens ledelse og personale skal få økt teoretisk og praktisk kompetanse ifht klasseledelse Kursing kommunalt og intern opplæring. Lars Ligaarden (HIL) Berit Dahl (Åretta) Felles kursdag for Lillehammerskolen v/Finn Daniel Raaen. Skolesjefen Rektor Plangruppa Inngår i skolebasert vurdering desember 08 juni 09 Skolen skal ha en felles forståelse av begrepet klasseledelse, og elevene skal oppleve voksne med felles holdninger, regler og rutiner Drøfting av begrepet på team og i fellestid høst 2008. Utarbeide og vedta felles mål og tiltak for skolen inne uke 45 Gjennomføre tiltak, vurder og korrigere disse gjennom skoleåret Personalet deler erfaringer og kunnskap med hverandre. Fellestid: hele året Teamleder Alle ansatte høst 08

Læring Gjennom systematisk opplæring, skape grunnlag for både faglig og sosial vekst hos elevene. Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Våre lokale læreplaner og årsplaner angir progresjon, innhold og aktiviteter knyttet til de ulike kompetansemålene i Kunnskapsløftet Den 2. leseopplæringa: Alle elever skal være gode lesere i alle fag. Engelsk: Tette ”gapet” mellom L`97 og Kunnskapsløftet Faggrupper ser på innhold og progresjon i alle fag. Justeringer foretas der det er nødvendig. Fellestid okt/nov. Revidere og oppjustere ”norskplanen” for 1.-4. trinn ifht Kunnskapsløftet. ”Lære deg å lære” systematisk på 3.-7. trinn Læringsstrategier : Kursing og erfaringsdeling i fellestid Innkjøp av nytt læreverk på 1.-6. trinn. Fokusere på metode Plangruppe Spes.ped-teamet Teamleder Spes.ped-team Rektor Teamleder, lærer Arbeidet skal være ferdig i desember 2008. 2 ganger pr. år skriftlig Vår 2009 Kartlegging, Nasjonale prøver

læring forts. Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Sosiale kompetanse: Elevene skal: Mestre ulike sosiale miljøer Kunne etablere og vedlikeholde relasjoner eller vennskap Teamene utarbeider plan for sosial kompetanse ut fra skolens mal. Trinnests plan legges fram for foreldrene. Elevens sosiale ferdigheter tas opp i hjem/skolesamtalen Skolens helhetlig plan gjennomgås i FAU Teamleder / kontaktlærer/sosiallærer Frist: 1.november 08 Teamleder Kontaktlærer Rektor / sosiallærer Frist: februar 09 2. ganger pr. år på team. Høst / vår

Vurdering Gjennom systematisk vurdering av alle sider av virksomheten, skape grunnlag for læring, vekst og utvikling hos den enkelte og i fellesskapet. Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Vi gjennomfører systematisk vurdering og kartlegging av elevene, og følger opp resultatene. Målstyrte ukeplaner med tester Nasjonale prøver 2. og 5. trinn, Elevundersøkelsen på 7. trinn Kartleggeren 6. trinn Stas 4. trinn Oppfølging av resultater og faglig veiledning Medarbeiderundersøkelsen Tilsynsbesøk vår 09: spesiell fokus på områder som skal følges opp etter tilsynsrapporten foreligger Teamleder Rektor Lærere Rektor /spes.ped-teamet/teamleder Rådmann/rektor Skolesjef /rektor Fortløpende på team/ 2 ganger pr.år skriftlig Fortløpende: når resultater foreligger