Seksjon for Coaching og Psykologi Seksjonsmøte 24. april 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Difi digitaliseringsfrokost Veikart for nasjonale felleskomponenter
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Etikkutvalg for fagskolen
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2010 Presentasjon for søkere.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2008 Informasjonsmøte mandag 11. februar 2008.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
NORGES RYTTERFORBUND - TRENERUTDANNING Trener II 2009/2010.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Kompetanseplan bydel Frogner
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
VELKOMMEN Karrierveiledning på LAV Russetid Eksamen VITNEMÅL.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
Institutt for kjemisk prosessteknologi
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
1 Infomøte 4.KomTek Studieretning Nett og tjenester 20. april 2010 kl
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Mer praksis – bedre lærere?
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Fusjonen NTNU og status fakultetet
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Master i Serviceledelse i Beijing
Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Seksjon for Coaching og Psykologi Seksjonsmøte 24. april 2007

Agenda 1. AMU-oppfølging (utgår) 2. Innhold og struktur seksjonsmøter 3. Diverse informasjon (FL og STYRET) 4. IKT-behov 5. Info Ledelse i idretten v/Erlend og Kari 6. Eventuelt Til stede: Eystein, Einar, Arne, Ola, Anne, Nicolas, Erlend, Kari S-J og Vebjørn (referent)

2. Seksjonsmøter • Faglige innlegg? • Innspill til saker

3. Diverse informasjon STJERNØ-UTVALGET • Oppnevnt av regjeringen • Utrede utviklingen innenfor høyere utdanning, år framover • Foreslå ny struktur for UH-sektoren • Avgi innstilling innen 31. desember 2007

NIH om 10 år? • Fortsatt selvstendig vitenskapelig høgskole?

NIH i dag: • Blant de minste institusjonene • Anstendig forskningsproduksjon, noe ujevnt fordelt • Omfattende studieportefølje • Full råderett over midlene våre • Ganske stor administrasjonskostnad i forhold til antall vitenskapelig ansatte og studenter • Ingen stordriftsfordeler. Dyr driftsorganisasjon

NIHs særegenhet: • Faglige bredden (her skiller vi oss klart fra de andre vitenskapelige høgskolene) • Vanskelig å bringe NIH helskinnet inn i en større institusjons faglige organisering? • Stor anleggsmasse med et betydelig vedlikeholdsbehov

Mulige scenarier: • NIH som fortsatt vitenskapelig høgskole • NIH tilknyttes UiO, primært som ”satellitt” med stor indre frihet, sekundært som et institutt under et relevant fakultet • NIH underlegges HiO

Hvordan kan NIH være på forskudd i denne debatten og argumentere for vår selvstendighet? NIH må være forberedt på debatten om framtida. Plan B: Hva ønsker NIH dersom vi ikke får være selvstendig institusjon?

4. IKT-verktøy • Arbeidsmiljøundersøkelsen viste: Generelt behov for IKT-opplæring • SCP: - Hva er behovene? • Både grunnleggende og avansert opplæring • Seksjonsinterne tiltak (superbruker) • Melde tilbake til Vebjørn

5. Ledelse i idretten • Presentasjon v/ Erlend og Kari

Ledelse i idretten • Kort historikk • Begynte som et samarbeid mellom en del særforbund og NIH med mål om å lage en veilederutdanning. • Prosjektet ble utvidet, pt i dag 32 særforbund i tillegg til prosjektforankring i NIF sentralt. Målsettingen har vært veilederutdanningen (15+15 sp) samt Idrett og ledelse, en to-årig lederutdanning på deltid (60 sp). • Rammeplanene til alle moduler og programmet samlet sett er nå godkjent.

Status og veien videre • Studieplanen for programmet ble godkjent av Studieutvalget ved NIH i mars og av Styret 19/4. • Planen er blitt samordnet med to andre deltidsstudier ved NIH - toppcoach og topptrener 1 • Vi planlegger igangsetting av 1 kull à 24 studenter høsten 2007 – med søknadsfrist 1/6. • Vil tilby 30 studiepoeng i studieåret 2007/8, fordelt på 7 samlinger • Studiet er finansiert av studieavgifter, med overhead til fagseksjonen

Kort om studieplanen • Idrett og ledelse, 7 emner på til sammen 60 studiepoeng: • ILD 210: Coaching – ledelse, læring og kommunikasjon (10sp) • ILD 220: Idrettens rammebetingelser (5sp) • ILD 230: Økonomi, drift og utvikling (10sp) • ILD 240: Arrangement, sponsorarbeid og markedsføring (5sp) • ILD 250: Idrett, politikk og samfunn (5sp) • ILD 260: Coaching, lederskap og endring (10sp) • ILD 270: Fokusoppgave (15sp)

Noen prinsipper • Praksis utgjør en integrert del av studiet • Målene for studiet defineres gjennom de behov idrettsledere har. Teori understøtter den praktiske læringen • Bevegelse fra praktisk innføring til mer teoretisk innsikt • Sammenheng mellom emner • Sterkt fokus på etikk

1.studieår – fire emner • ILD 210 Coaching – ledelse, læring og kommunikasjon (10 sp) • Kurset skal gi en innføring i hvordan coaching kan ses på som en strategi for ledelse og læring. Kommunikasjon utgjør et viktig element i dette. Gjennom bruk av relevante case ønsker man å anspore til en etisk tenkemåte i lederrollen. Teori, trening i coachrollen samt egen refleksjon knyttes sammen i studiet. • ILD 220 Idrettens rammebetingelser (5 sp) • Kurset skal gi studenten innsikt i de rammebetingelsene idrettsledere må forholde seg til, både internt i idrettens organisasjoner og i relevante samfunnsorganisasjoner. Som rammebetingelser regnes både finansieringskilder, juridiske forutsetninger, forvaltning og demokratisk styringsskikk.

Emner 2. studieår • ILD 250 Idrett, politikk og samfunn (5 sp) • Kurset skal gi studenten innsikt i politiske og samfunnsmessige forhold som har betydning for idrettens organisasjoner. Som en del av dette diskuteres idrettens samfunnsmessige rolle og plass, samt idrettens særtrekk. Kurset skal også gi en teoretisk innsikt i organisasjons-og politikkfeltet. • ILD 260 Coaching, lederskap og endring (10 sp) • Kurset skal utvikle studenten med tanke på å utøve lederskap innenfor idretten. Ledelse og endring utgjør sentrale tema. Fokus i denne modulen beveger seg fra coaching av individer til coaching av grupper og team. Ledelsesteori, praksis i coachrollen og egen refleksjon settes sammen gjennom studiet

• ILD 270 Fokusoppgave (15 sp) • Fordypningsoppgaven skal gi en teoretisk og empirisk fordypning i organisasjonsendring/endringsledelse. Det kreves en empirisk studie av en endringsprosess (fortrinnsvis på idrettslagsnivå), som studenten skal reflektere over i lys av teori.

Faglig samarbeid rundt studiet • Arbeidet foregår i nært samarbeid med de 32 særforbundene. Disse har sitt eget prosjekt som utvikles parallelt • Vi har etablert en gruppe med fagfolk fra ulike institusjoner, en del timelærere fra Sport Management (økonomi, jus, prosjektledelse), fagpersoner på coaching (BI, selvstendige), fagpersoner på organisasjon, retorikk, politikk. • Faggruppa møtes gjennom workshoper, der vi så langt har drevet utvikling av studieplaner, men nå skal over på emner knyttet til gjennomføring av studiet

6. Eventuelt INNLEVERING HOVEDFAG • Frist 2. mai • 8 eks. fysisk levert innen stengetid STA (kl ) • Eventuell klagebehandling MÅ være ferdig innen 10/8. • Klagenemnd (sensor + intern medlem - IKKE veileder) • Ny vurdering oppgave + muntlig eksamen.

INNLEVERING HOVEDFAG (forts.) • Kommisjoner • Veiledere ansvar for å finne kommisjon og tidspunkt. • Gi beskjed til Vebjørn. • Frist: Fredag 4. mai

HOVEDFAG Kommisjon StudentVeilederIntern medlemSensorDato Robert CaspersenAnne Marte Pensgaard Nicolas LemyreReidar Säfvenbom7. juni kl. 13 Yvonne E.SolbergAnne Marte Pensgaard Frank AbrahamsenHege Eriksen Bjørn-Inge FlåEgil Olsen Matti GoksøyrØyvind Larsen14. juni kl. 10 Torgeir LindEinar Sigmundstad Lars Tore RonglanRune Giske Kalle OssiannilssonEystein Enoksen Tone Kristine LøkenGlyn Roberts Nicolas LemyreBjørn Tore Johansen Pål Jørgen NilsenJon Karlsen (SFP) Lars Tore RonglanArne Lier1. juni kl. 10 Oddbjørn AlstadLars Tore Ronglan Mari-Kristin SisjordKnut Helland Thorir HergeirssonLars Tore Ronglan Arne B/Dag Vidar?Rune Giske Zoran NicolicLars Tore Ronglan Arne BørgesenRune Giske Helge BartnesLeif Isberg Eystein EnoksenRune Giske Jens Harald GardenMarit Sørensen Nicolas LemyreRune Høigaard Terje BergeMarit Sørensen Nina KahrsEinar Sletmo Kaare Holm LauridsenOla Fosnæs Arne BørgesenRune Giske/Øyvind Larsen Ellen OssianlissonRalf Erdmann Børge DahleAnette Bischoff Are StenbergRune Giske Per HaugenBjørn Tore Johansen Anne M. R. DahlenYngvar Ommundsen Bjørn ThomassenYngvar Ommundsen Christian NilsenYngvar Ommundsen Dag Arne RamstadYngvar Ommundsen Tomi Markowski

INNLEVERING HOVEDFAG (forts.) • Konvertering til Mastergrad • Må søke på ordinært masteropptak • Får fritak for emner som er tatt: • Hovedfordypningsemne, metode og statistikk, prosjektbeskr. • Må ta et fordypningsemne og skrive ferdig masteroppgaven

OPPMELDING / INNLEVERING MASTEROPPGAVE • Frister for oppmelding og innlevering gjelder fra og med studieåret • Oppmelding 30. april og 30. oktober • Innlevering 30. mai og 30. nov • For våren 2007 gjelder følgende: • Kan melde seg opp når som helst • Må levere innen 30. mai for å få eksamen før sommeren • Evt. levere innen 13. august og ta eksamen høst 2007.

MASTER Kommisjon StudentVeilederIntern medlemSensorDato Alexander BjørnerudFrank Abrahamsen (AMP)Nicolas / Marit?Bjørn Tore Johansen Kyrre FagerengGeir Jordet Martin LundYngvar Ommundsen Minna WigeliusEystein Enoksen Beate JakobsenFrank Abrahamsen

SEKSJONSSEMINAR • Forslag om 12. – 13. juni • Sammen med SKS • Mange ikke tilstede, stort trykk i juni • Forslag om utsettelse til slutten av august • Meld tilbake til Vebjørn om evt. deltakelse i uke 35.

FORSKDOK • Ny organisering av FORSKDOK-registrering • Biblioteket overtar registreringen • Starter fra høsten 2007 med enkelte kategorier • Fra 2008: All registrering • Forutsetter løpende innlevering av underlagsmateriale • Biblioteket vil informere om dette i et seksjonsmøte

FORSKNINGSDAGENE • Forskningstorget (Universitetsplassen) - • 21. og 22. september • NIH-tema: Polaråret • Ansvar: Matti Goksøyr. SFP også tilstede • Åpen dag fredag 28. september

ANNET?