Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University.
SKOLEKVALITET I INTERNASJONALT PERSPEKTIV
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Pedagogisk utviklingsarbeid
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Styreseminar ILN Paris september Hvorfor er vi her?
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Skoleledelse i internasjonalt perspektiv: Hvorfor er Norge annerledes?
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Hva vet vi om sammenhenger mellom ledelse, kvalitet og elevenes læringsutbytte? Noen konsekvenser for skolelederopplæringen Kommunalt skoleting.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Skolebasert kompetanseutvikling
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Fra kunnskap til handling
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Skolebasert kompetanseutvikling
Miljø for Masteroppgaven?
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger, GLOBALISERINGENS ELITESKOLER - en utfordring for det nasjonale skoleverket? Foredrag på Educator-konferansen 2005, Runni ungdomsskole, Årnes, Nes, Akershus: Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger, Årnes 26. august 2005

Hva ser vi internasjonalt? Hvordan reagerer Norge? INNLEDNING Hva ser vi internasjonalt? Hvordan reagerer Norge? Hva kommer til å skje i Norge?

HOVEDPUNKTER I FOREDRAGET 1. LÆREPLAN/LÆRINGSORGANISERING Fag og elevsentrering samtidig Sterk vekt på kunnskap – forutsetning for kompetanse og moralsk bevissthet Sterk vekt på prøver som middel til forbedring Forskyvning fra progressivisme til essensialisme blandet med progressivisme

HOVEDPUNKTER I FOREDRAGET 2. SKOLEORGANISASJONEN Høykvalifisert ledelse med stor myndighet, på kontrakt Høykvalifiserte lærere, på kontrakt Ekstern evaluering av skolen/akkreditering

HOVEDPUNKTER I FOREDRAGET 3. DEN OFFENTLIGE SKOLENS OMGIVELSER 1) Privat/friskoler Stimulering til flere friskoler Mer lokal fleksibilitet Foreldreinvolvering Indirekte konkurranse 2) England Arbeiderpartiledet kvalitetsreform Utdanningspolitikken relativt lite kontroversiell Likhetsverdien koblet til kvalitetsskole for alle

HOVEDPUNKTER I FOREDRAGET 3) Finland Best i kvalitetsklassen Læreryrket høyest sosial status Likeverd som verdi står høyt 4) Utdanning som verdi Europeisk gjennomsnitt: 81 % Norge: 48 % Norge: 20 % lavere enn nordiske naboer

HOVEDPUNKTER I FOREDRAGET 5) Norsk motstandsbevegelse Fagforeninger Media Utdanningsbyråkratiet Pedagogiske forskere Politiske partier

I. HVA SER VI INTERNASJONALT? LÆRINGSORGANISERINGEN Mål Metodikk Evaluering Læreplanfilosofi

I. HVA SER VI INTERNASJONALT? 2. SKOLEN SOM ORGANISASJON Materiell standard Skoleeier/styre Rektor Lærerne Ansettelsesforhold Administrativt personale Finansiering

I. HVA SER VI INTERNASJONALT? 3. ENGLAND – KVALITETSSKOLE FOR ALLE Økt foreldreengasjement i skolen Reformere styringsstrukturen i skolen Gjøre det lettere for nye friskoler Reformere rolle og makt til Skoleinspektoratet (OFSTED) Øke den faglige standarden i skolen

I. HVA SER VI INTERNASJONALT? 4. FINLAND Kvalitet på lærerrekrutter Kvalitet på lærerutdanning Læreryrket har meget høy sosial status Konsensus mellom partier og fagforeninger Økonomisk faseforskyvning innen Norden Utdanning stadig viktig for sosial mobilitet Sterke likhetsverdier – som Norge Forskjell i læreplantradisjon

II. HVORDAN REAGERER NORGE? SISTE 4 ÅR: INTERNASJONALISERING De nasjonale prøvene Mer kvalifiserte lærere og sterkere skoleledere Privatskoler

II. HVORDAN REAGERER NORGE? 2. NORSK MOTSTANDSBEVEGELSE Den pedagogiske lobbyen tunge fagorganisasjoner deler av utdanningsbyråkratiet vesentlige deler av den pedagogiske forskningen de politiske partiene som representerer disse aktørgruppene, og deler av media Mediemakt mot utdanningsreformer

1. MED NY ”RØD-GRØNN” REGJERING 2. ENDRINGER UANSETT REGJERINGSTYPE III. HVA VIL SKJE I NORGE? 1. MED NY ”RØD-GRØNN” REGJERING 2. ENDRINGER UANSETT REGJERINGSTYPE Læreplaner Lærerutdanning Skoleledelse Konkurranse ”I PISA år 2099 er Norge på topp i matematikk og naturfag”

TIL SLUTT: KUNNSKAP ER MAKT Global kunnskapsøkonomi ”fordrer at der vites meget” 2. Arbeiderpartiet er hoveddrivkraften - i England

MULIGE SPØRSMÅL til diskusjon – etter foredraget, hvis tid Hvor sterk er egentlig den pedagogiske lobbyen? Hva kan komme til å endre nordmenns syn på utdanning som verdi? Hvordan vil friskolene påvirke norsk skoleutvikling? Hva kan være risiko ved sakte internasjonalisering av norsk utdanning?