Bakgrunn: • MN-fakultetsstyremøte 25.10.10 om fakultetets utdanningsstrategi. • En handlingsplan ble utarbeidet med 13 delmål hvor ett var at Fakultetets.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Cristin-rapportering 2011
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
9 prinsipper og 1 regneark:
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Koding av emner og studieprogram i FS Gro Christensen Seksjon for eksamen og studieadministrative system FS seminar mars 2012.
Masterstudiet i Farmasi
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bestått/ikke-bestått
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Opptakskrav til master i pedagogikk
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Budsjettfordelingmodell IMB
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Ny som universitetslærer
Studentombud – en oppsummering så langt
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Time- og eksamensplanlegging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn: • MN-fakultetsstyremøte om fakultetets utdanningsstrategi. • En handlingsplan ble utarbeidet med 13 delmål hvor ett var at Fakultetets utdanningsaktivitet skal ha ett felles undervisningsregnskap. To delmål angående undervisningsregnskap ble definert i MN-fakultetets utdanningsstrategi: Delmål 1: Undervisningsregnskapet skal synliggjøre den innsatsen som den enkelte underviser og instituttet legger ned i undervisningen. Delmål 2: Undervisningsregnskapet skal synliggjøre om undervisningsressursene brukes på en riktig måte i forhold til den overordnede utdanningsstrategien og emneporteføljen. Mandat for arbeidsgruppe: Det ble opprettet en arbeidsgruppe som fikk følgende mandat: • Kartlegge og vurdere hensiktsmessigheten av undervisningsregnskaper som er i bruk ved MN- instituttene, andre fakulteter ved UiO. … • Etablere et pilotprosjekt der flere undervisere fra et representativt utvalg av emner (nivå og fag) registrerer tidsbruk vårsemesteret … • Foreslå hvilke aktiviteter som skal inngå i et undervisningsregnskap. • Foreslå hvordan den enkelte aktivitet skal krediteres. • Foreslå en modell for et felles undervisningsregnskap for hele fakultetet som er robust og enkelt å anvende. Det ble understreket at undervisningsregnskapet skal være restriktivt i den forstand at det kun skal forholde seg til de ordinære pålagte undervisningsaktiviteter. Tanken er at fakultetet skal ha et enkelt robust felles system for undervisningsregnskap som alle instituttene kunne benytte internt, eventuelt bare med mindre modifikasjoner som gjenspeiler det enkelte institutt sin særegenhet. Arbeidsgruppe: Annik M. Myhre, Tom Lindstrøm (Matematisk institutt), Carl Henrik Gørbitz (Kjemisk institutt), Arne Maus og Sigrun Vedø Lien (Institutt for informatikk), Jens Jahren (Institutt for geofag), Maren Onsrud (Biologisk institutt), Hege Thoresen (Farmasøytisk institutt).

Undervisningsregnskapet er tenkt å være et overordnet planleggingsverktøy for instituttleder for å gi en oversikt over den tid som fast vitenskapelig stab bruker på undervisning. Undervisningsregnskapet kan brukes i den lokale planleggingen av undervisning og bemanning, og kan også bidra til langtidsplanlegging og dermed gi mer sammenhengende tid til forskning og sabbatical. Det utløser ingen rettigheter for den enkelte vitenskapelige ansatte. Etter hvert kan MN-fakultetet få et større eksternt fokus på vår undervisning da vi har et forholdsvis lavt forholdstall student-lærer sammenliknet med andre fakulteter. I så fall vil undervisningsregnskap fra fakultetets enheter kunne illustrere hvilke ressurser som faktisk brukes på undervisningsrelaterte oppgaver ved fakultetet. Undervisningsregnskapet er ikke tenkt brukt av fakultetsnivået for detaljestyring av instituttenes undervisning. Undervisningsregnskapet iverksettes fra og med studieåret 2012/13. Etter at det er ført undervisningsregnskap i to-tre år bør det gjøres en evaluering og en eventuell justering av satsene. De gjennomførte testpilotregistreringene ga ikke entydige signaler om undervisningsaktiviteter og uttelling. Uttellingen for de ulike undervisningsaktivitetene ble derfor delvis basert på gamle modeller som allerede var i bruk ved ulike institutt.

Da undervisningen i et emne planlegges i lys av antall påmeldte studenter og lokal erfaring med frafall, bør det være antall påmeldte studenter ved semesterstart som skal telle med i undervisningsregnskapet. (I §4.3 (3) i Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo er det hjemlet mulighet for å avlyse undervisningen i et emne dersom det melder seg for få søkere til emnet. Dersom et institutt velger at emne med få påmeldte allikevel skal gis og da med en tilpasset undervisningsform, kan emnet gis redusert uttelling i undervisningsregnskapet.) I forhold som gjelder gjennomføring av eksamen, bør det være antall fremmøtte eksamenskandidater som skal telle med i undervisningsregnskapet. Undervisningsregnskapet skal være restriktivt i den forstand at det kun skal forholde seg til de ordinære pålagte undervisningsaktiviteter. Det synes derfor naturlig at undervisningsaktiviteter i emner som er obligatorisk eller anbefalt i et UiO-godkjent program på bachelor-, master- eller ph.d.-nivå i henhold til godkjent programplan, skal tas med i undervisningsregnskapet.

Normalt bør følgende ikke gi uttelling i undervisningsregnskapet, unntatt der instituttleder mener det er lokale grunner av faglig eller arbeidsmessig karakter for å gi ekstra uttelling*: - eksternt finansiert undervisning som etter- og videreutdanning føres i egne regnskap, - veiledning av ph.d.-studenter ansees de fleste steder som del av den enkeltes forskning, - utvikling/utprøving av nye undervisningsformer (herunder innen IKT), - utvikling av nye studietilbud, - undervisningsleder, - programrådsleder, - deltakelse i instituttlokale, fakultære, UiO eller nasjonale utvalg som angår undervisning eller veiledning på bachelor-, master- eller ph.d.-nivå i Norge. Tunge verv kan også kompenseres på annet vis for eksempel ved undervisningsfrikjøp eller ved B-tillegg. * For at enhetenes lokale undervisningsregnskap skal være sammenliknbare over tid og også på tvers av enhetsgrenser, bør ikke eventuelle lokale uttellingstillegg være for store.

Uttelling: Uavhengig av emnenivå, er gitt som grove veiledende rammer for generelle undervisningsaktiviteter. Ment å være så vid og robust at en del underliggende undervisningsaktiviteter som ikke er omtalt spesielt faller innenfor den foreslåtte uttelling. Uttellingen er gitt for emne med 10 studiepoeng. Emner med annen studiepoengsum regnes om i lys av den her angitte uttelling. Kun i helt spesielle begrunnede tilfeller er det rom for andre lokale tilpassinger. Uttelling skal gis for de omtalte undervisningsaktiviteter som fast vitenskapelig stab deltar i. Stipendiater med arbeidsplikt fører et generelt regnskap for å dokumentere at arbeidsplikten oppfylles. Der undervisning inngår, følges de her foreslåtte uttellinger. Emneansvaret er ment å omfatte alle nødvendige arbeidstrinn for driften av emnet, og kan dermed variere avhengig av f.eks. emnenivå og type. Oppgaver som hører inn er f.eks. planlegging før semesterstart, oppfølging av og dialog med hjelpelærere, skriftlig og muntlig kommunikasjon med enkeltstudenter, oppdatering av nettinformasjon, utarbeidelse/utvelgelse av oppgaver og quiz. Emneansvar: 25 timer gis som basis for 10 studiepoengemne. Med følgende graderte tillegg: - 25 timer dersom emnet har studenter, - 50 timer dersom emnet har studenter, timer dersom emnet har studenter, timer dersom emnet har studenter, timer dersom emnet har 250 eller fler studenter. Delt/delegert emneansvar gir tilsvarende delt uttelling. Undervisningsgjennomføring: - Forelesning: 5 timer pr. forelest time ved forelesning, forberedelser inkludert. Inkludert er også utarbeidelse av alle typer eksamensoppgaver. - Kollokvie-/øvelses-/regnegruppeundervisning: 3 timer pr. undervist time, forberedelser inkludert. - Lababoratorieundervisning: 2-3 timer pr. undervist time, forberedelser inkludert, vekting avhengig av etterarbeid. - Ekskursjoner og feltundervisning: 2-3 timer pr. time arbeid på ekskursjon/i felt, forberedelser inkludert, vekting avhengig av etterarbeid. - Utarbeidelse av obligatoriske oppgaver, lab./felt.-oppgaver samt spesialoppgaver: ‟tid-for-tid”. - Retting av obligatoriske oppgaver, lab./feltrapporter og spesialoppgaver: organiseres lokalt og gir normalt ikke egen uttelling i undervisningsregnskapet. Eksamen (for ikke-emneansvarlig): - Intern sensor, muntlig eksamen gjennomføring av eksamen: ‟tid-for-tid”. - Intern sensor, avsluttende skriftlig eksamen: 30 minutter pr. rettet besvarelse. Masteroppgave*: - Oppfølging og intern hovedveiledning av masterstudent (lang oppgave): normalt 80 timer som fordeles prosentvis i de semestre veiledningen gis i tråd med den godkjente individuelle plan for masterstudenten. - Oppfølging og intern hovedveiledning masterstudent (kort oppgave): normalt 50 timer. - Oppfølging av eksternt veiledet masterstudent (lang oppgave): normalt 30 timer. - Oppfølging av eksternt veiledet masterstudent (kort oppgave): normalt 20 timer. - Intern sensor lesing av oppgave og deltagelse på eksamen (masteroppgave): normalt 10 timer. Eventuell fordeling mellom hoved-/biveileder avgjøres i forkant mellom de to veiledere avhengig av planlagt innsats. * I spesielle tilfeller er det rom for lokale tilpassinger. Uttelling i undervisningsregnskapet for andre verv: - Administrende medlem i ph.d.-komité gis normalt 30 timers uttelling. - Leder av disputas gis uttelling etter ‟tid-for-tid”.