Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 alternativer for utvidelse av Langhushallen
Advertisements

Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Byggavfall Kåre Myran HMS-sjef HENT AS.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Kontraktsforhandlinger
Presentasjon for Byggevareindustrien
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Hummer på Kvitsøy - status
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
(7) Vederlag og betaling
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
1. Jernbaneverket  Konkurranseutsatte arbeider  Nyinvesteringerca mill kr  Vedlikeholdsarbeider (varierer)ca. 300 mill kr  Totalt pr. årca.
Og C.E.Pontoppidan Dykker og Entreprenørfirma presenterer.
STATUS BANEPROSJEKT
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Erfaringer med målpriskontrakt
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
FLERBRUKSHALL PÅ RØSTAD TRØNDERHALLEN
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Nordseter barnskole, Presentasjon fra informasjonsmøtet 7. juni 2012
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Hms på byggeplass..
12K-veilys - Bjørn Myhre juni 2007
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
Erfaringer med målpriskontrakt
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
September 2004.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Kommunalteknikk Ansvarsområder Kommunal vannforsyning Kommunal avløpshandtering Kommunale veger Trafikksikkerhet Parkeringsordning Parker Damsikkerhet.
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Bybanen Utbygging (BU)
Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen
Gravemaskin i sjø – september 2016 Foto: Mesta
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Dødsulykke ved sprengning
Utskrift av presentasjonen:

D. Stormyr Maskin AS Lokalisert i Aure på Nordmøre 17 ansatte, alle bor i Aure kommune/nabokommuner Mexico/Aure Sprengnings- og masseflyttingsentreprenør Gravemaskiner Borerigger Dumpere Lastebiler Foldfjorden massetak: Produserer og selger grus/pukk Omsetning 2006: 21 mill kr Resultat: +1,8 mill kr

Prosjekteksempel Vindpark på Smøla, 2004-05 Bygging av 20 km adkomstveg og 48 møllepunkt Sprengning av 180.000 m3 fjell Oppdragsgiver: AF-gruppen. Kontraktsform: Boring og sprengning: Enhetspris pr m3 Øvrige arbeidet: Timepris på maskinene. Godt samarbeid: Kjøllefjord + Valsneset

Prosjekteksempel Imarsundprosjektet 2005-06 Bygging av 3,5 km ny Rv 680 2,5 km som hovedentreprenør for Statens vegvesen 1,0 km som underentreprenør for Bilfinger Berger Sprengning av ca 100.000 m3 fjell Kontraktsform: Enhetspriskontrakter Total omsetning på Imarsundprosjektet ca 20 mill. kr

Prosjekteksempel OPS E18 Grimstad-Kristiansand, 2007 40 km 4-felts veg + 35 km med samleveger, 3,3 milliarder Underentreprenør for Bilfinger Berger / R. Meister 12 mann fra D. Stormyr: Anleggsveger/riggområder Kontraktsform: Timepris på maskinene Omfang og varighet uklart

Imarsundprosjektet

Imarsundprosjektet Kilde: Statens vegvesen

Anbud: Vinsternes - Litjesundet Omfatter: 2,5 km ny Rv 680, eksklusiv asfalt, rekkverk og bomstasjon D. Stormyr Maskin: 8,4 mill. kr Tverås Maskin: 9,0 mill. kr Johs. Syltern AS: 9,3 mill. kr Tore Løkken AS: 11,6 mill. kr Vassbakk & Stol AS: 12,2 mill. kr Røstad Entreprenør AS: 12,3 mill. kr MESTA: 14,6 mill. kr 7 ANBUD: 8,4 – 14,6 mill. kr 8,4 mill kr: Lavere en kostnadsoverslaget til Statens vegvesen Sluttregning fra D. Stormyr: ca 11-12 mill. kr Løpemeterpris: 4800 kr/m - BILLIG

Vinsternes-Litjesundet: Vurderinger Suksess for entreprenør og vegvesenet: Ferdig til rett tid, ikke ulykker og innenfor kostnadsoverslaget, fordi: Riktig entreprise inndeling Riktig byggetid Erfaren og flink byggeleder fra Statens vegvesen (besluttsom) For mye tillegg (8,4 – 11,5): For lite resursbruk på prosjekteringen: Masseunderskudd Konflikt med kommunale vann- og avløpsledninger Bru / veg tilpassing (geometri + strømtilførsel) Bomstasjonen, utforming ikke klar ved byggestart Stikkrenner, antall og dimensjon Skilting

Anbud: Veg til Sanvika ferjekai Omfatter: 1,5 km ny Rv 669, eksklusiv asfalt, rekkverk og ferjekai Grunnarbeid AS: 5,8 mill kr Tverrås Maskin AS: 7,2 mill kr Mesta as: 8,5 mill kr D. Stormyr Maskin: 9,9 mill kr Tore Løkken AS: 10,3 mill kr Mekvik Maskin AS: 11,1 mill kr 6 anbud: 5,8 – 11,1 mill. kr. Lavere enn kostnadsoverslaget til Statens vegvesen. For kort byggetid, sprengningsarbeidet ferdig på 40 dager: Forklarer forskjellen mellom anbyder 1 og 2 ? Høyere løpemeterpris 5400 kr/m Konflikt byggherre/entreprenør ? Hva med sikkerheten ?

Anbud: Aukan - Litjesundet Omfatter: Litjesundbrua, 300 m Imarsundbrua, 550 m Ny veg, Jørnøya/Aukan: 1 km Bilfinger Berger AG: 188,3 mill. kr D. Stormyr Maskin underentreprenør på vegdelen (5,3mill. Kr, virkelig utført ca 9-10 mill. kr) Reinertsen Anlegg: 192,9 mill. kr AF Skanska/Christie & Opsahl: 194,0 mill. kr 3 anbud og liten variasjon (3%) Betydelig over kostnadsoverslaget til Statens vegvesen Riktig byggetid, løsning (fundamentering) og planer ?

Rollen som underentreprenør - samarbeid med Bilfinger Berger Generelt har det godt bra. Grundighet og dokumentasjon Men utfordringer knyttet til: Språk. Anleggsledelse og formannsnivå. Manglende oppfølging fra Statens vegvesen Vegkompetanse og tilrettelegging Vi har ikke direkte kontakt med byggherren. Spesielt problematisk ved endringer, avklaringer tar lang tid. Omfattende diskusjoner om kontrakt og oppgjør: Negativt: Tid- og resurskrevende Positivt: Får ut mye tillegg fra Statens vegvesen

Anbefalinger Statens vegvesen må bruke mer resurser på planlegging, utarbeidelse av anbud: Detaljeringsnivået må bedres Tverrfaglig kontroll må utføres Interne rutiner for kvalitetssikring, også ved tegningsrevisjon Reduserer totalkostnaden på anlegget.

Anbefalinger Dele opp anlegget i flere delentrepriset som byggherren styrer, slik at: Stor reel konkurranse om oppdragene oppstår. Modellen som brukes i dag videreføres. Forutsetter at Statens vegvesen har prosjekt- og byggeledere med kompetanse og erfaring. Vi produserer mest veg som hovedentreprenør for Statens vegvesen.

Anbefalinger Utforming av anbud: Ikke unødig risiko på entreprenøren, det vil vi ha godt betalt for. Eksempel: Riving av ferjekai Lønnsomt for flergangsutbyggere å ta risikoen i det lange løp. Riktig byggetid. For kort byggetid går ut over sikkerheten på anlegget og øker kostnaden.

Imarsundprosjektet Foto: Holger Doberstein