Bedringsprosesser slik de leves i hverdagslivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Barnehagen som lærings- og danningsarena
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Sosial integrering Geir Hyrve.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Allmennlegen som livsstilsveileder
- roller og forventinger
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Problemet og løsningen:
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Psykisk helsearbeid i kommunene. I nye sko?
Lesing og lesestrategier
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
«Recoveryverksteder - fellesarenaer for utvikling, samarbeid og kunnskap» Nettverkssamling for kommunepsykologer Sandefjord
– Sammen om mestring Brukeren, viktigste aktør Psykisk helse og rus i sammenheng Kunnskapsbaserte tjenester Samhandling Hjelp der folk bor Pårørende.
Et grunnlag…… Verden består ikke av de «normale» og «de med rus/psykiske problemer»; den består av folk, som alle kan oppleve psykiske og følelsesmessige.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
hvordan kan det gjennomføres?
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Pedagogisk dokumentasjon
Venner & valg Velkommen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Bedringsprosesser slik de leves i hverdagslivet ” Å komme seg” i det daglige Hva handler bedringsprosesser om? Hva hjelper? Å bli møtt som person – ikke pasient Romslige fagpersoner Gode arenaer Hva så? Marit Borg - Tr heim 2007

Rammebetingelser…. Opptrappingsplan for psykisk helse 1998-08 Brukermedvirkning Lokalbaserte tilbud Individuell plan….bedre samordning Psykisk helsearbeid Sykehusreform 2002 HF Sentralisering & spesialisering Samordning med somatikk Marit Borg - Tr heim 2007

Utfordringer….. Doble meldinger ……. Desentralisere - Sentralisere Styrke brukerrollen – EBM kunnskap Mangfold & valg – Ensretting & strømlinjet Tid og ro - Produksjonstall Åpenhet & helhet - ”Pasientflyt” ”Leve i det motsetningsfylte & forvalte motsetningne”…… Marit Borg - Tr heim 2007

Utfordringer…. Brukerstemmen blir ikke hørt Brukerkunnskap anerkjennes ikke Brukeres historier plasseres i en patologisk ramme Brukerperspektivet domineres av profesjonell og akademisk makt Marit Borg - Tr heim 2007

Kunnskap om ’ å komme seg’ & hva som hjelper I stor grad historiene til fagfolk og forskere Nå; mange kilder…. Levde erfaring De rundt Fagfolks……’den skjulte praksis’…. Almenmenneskelige erfaringer….”vi” – i motsetning til ” dem” – ”oss”. Marit Borg - Tr heim 2007

Viktig med studier av bruker-erfaringer…… Få fram brukerkompetansen Få fram mangfoldet i hva som hjelper, oppgjør med kronisitets-paradigme Ulike veier….heterogenitet i forløp Ulike forståelser av ’bedring’ Helsebegrep, salutogenese, resiliense, endring Marit Borg - Tr heim 2007

Hva er bedring? Jo…jeg vil vel beskrive det ( bedring) som å fungere normalt….i forhold til…. ..altså jeg jobber, det tar en stor stor del av tida mi, og kreftene mine….sannsyligvis for mye….. Og så er jeg gift, og det tar sin tid….og er en veldig viktig del…Jeg tenker i grunn på de vanlige normale sakene, som vi alle bare må gjøre, som å handle og vaske og betale regninger og ha penger nok til å leve……. Marit Borg - Tr heim 2007

Hva er bedring? Jeg tenker på den Nike reklamen: “Bare gjør det!” Det dreier seg om å måtte gjøre det. ..Jeg tenker egentlig mest på hva jeg mener bedring ikke er…., og det er dersom noen andre bestemmer over meg … Når jeg leser om bedringsprosesser omtalt som noe målrettet, kan det bare være skrevet av fagfolk, for hvor mange av oss er det som står opp om morgenen og sier: Hvordan skal jeg få til å nå målene mine i dag, mon tro? Det er rett og slett ikke noe du gjør….. Marit Borg - Tr heim 2007

Bedringsprosess? Definisjonen og betydningen av bedringsprosesser vil variere, alt avhengig av hvem som spør og fortolker, hvilken sammenheng dette gjøres i, for hvilket publikum og med hvilket formål (Jacobsen, 2001). Marit Borg - Tr heim 2007

Bedringsprosess……. Individuell Sosial ….alt som virker inn…. Personlige egenskaper og muligheter Problematisk krav Sosial ….alt som virker inn…. Mennesket i en sosial sammenheng (venner, høre til, stigma, ensomhet?…..) Rammebetingelser (hjem, inntekt, jobb, utdanning, gode arenaer...) Marit Borg - Tr heim 2007

Bedringsprosess Recovery from…. Recovery in…. Davidson, L. & Roe, D. ( 2007 a). Recovery from versus recovery in serious mental illness: One strategy for lessening confusion plaguing recovery. Journal of Mental Health. Marit Borg - Tr heim 2007

Hva handler bedringsprosesser om? Erobre makt og kontroll Sosiale og materielle forhold f eks samspill med andre Hardt arbeid og stor egeninnsats Viljestyrke - tro – håp Finne måter å leve med & håndtere visse problemer Mange veier fram….. Marit Borg - Tr heim 2007

Bedr.prosess ( Helen Glover) Alle har potensialer for å komme seg Folk rundt er viktige som ’holders of hope’ – vi må jobbe ut fra det! Veien og prosessen viktig Kronisitet-tenkning er en felle Marit Borg - Tr heim 2007

Å komme seg i det daglige…. Den sosiale sammenhengen Vet mye om seg selv Handlekraft og strategier Vendepunkt Marit Borg - Tr heim 2007

Å komme seg i det daglige…. Romslige fagpersoner Hverdagshjelpere på folks egne arenaer Åpenhet mht hva som hjelper Ikke vite alt….. Være nysgjerrig og interessert i den det gjelder Sette brukerbehov framfor systembehov Bedringsprosesser kan ikke planlegges Dele på makten Ikke ta det opplagte for gitt Marit Borg - Tr heim 2007

De andre... De rundt som gir støtte på ulike vis Hjelp de har bruk for Den røde tråd Noen som bryr seg….tar affære.. Likeverdig hjelp Samvær…..noe sosialt Marit Borg - Tr heim 2007

Hvilke arenaer støtter B.P.? De ” normale” Gir mening å være der… Mulighet til å treffe andre & snakke om vanlige saker Gjøre alminnelige ting Arbeid Marit Borg - Tr heim 2007

Hva så? Kunnskapsgrunnlag & praksis: Brukerkunnskap viktig for å utfordre biomedisinsk dominans og undertrykkende samf.system Bedringprosesser skjer overalt-best i vanlige miljø Praktisk & sosial hjelp, endring av uheldige omgivelser må inn på gullstandarden for ‘rett hjelp til rett tid’ Hvordan påvirker vanskene livet ditt? Er vi på rett vei? Marit Borg - Tr heim 2007

Hva så? Vanskelig å planlegge alt Fagpersoner må også være aktører Endringsorienterte bruker-organisasjoner/brukere og endringsorienterte fagfolk sammen Ha øye for trivialiteter og de små skritt Marit Borg - Tr heim 2007