Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Luftromsproblematikken i Norge
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
TOURING MOTORGLIDER - TMG EN KATALYSATOR FOR EN SUNNERE KLUBB DRIFT U-ORTODOSKE INNFALLSVINKLER!!!
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
Venner som hjelper andre
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: • Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som.
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
• Ungdom, arbeid, skatt • Svart økonomi
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
“NIL-klubben” Pilotprosjekt Mars 2012.
American Express – Ny medlemsfordel i YS
Vinsj som startmetode. Elverum Flyklubb Seil har operert med vinsj som startmetode siden Vinsjen er bygget av Arne Gjelten – primus motor for prosjektet.
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
VMs VISJON Hundekjøring rekrutterer, inkluderer, begeistrer og inspirerer!
1. Jernbaneverket  Konkurranseutsatte arbeider  Nyinvesteringerca mill kr  Vedlikeholdsarbeider (varierer)ca. 300 mill kr  Totalt pr. årca.
LN-DFK Teknisk orientering
Beskrivelse av klubben •Antall medlemmer: totalt: 83aktive 25 •Antall skoletimer: ca 125 •Antall starter: ca. 500 •Flymateriell: L-23 Super-Blanik, Club-Astir,
1 Medlemmsmøte NOK NC2 – Bergen 12. mai Agenda 1. Velkommen 2. NOK Spørsmål fra medlemmene 4. Om mesterskapene.
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Velkommen! Bonusfilmen laget av Tromsø vgs - medialinja.
Stjerneskudd fra STK?. Presentasjon av de blå team Vi ønsker at flest mulig av våre medlemmer skal konkurrere gjennom lagtennis, ligaspill og turneringer.
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
 Ett klubb til klubb utvekslingsprogram  Distrikt/multidistrikt er sentrale støttespillere og koordinatorer  Se
Vi håper og tror det kommer 4-5
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Valdres Flyklubb Rekrutteringspresentasjon. Beskrivelse av klubben Antall medlemmer: totalt ca. 200, seil 88. Ca. 20 aktive seilflygere. Antall skoletimer/-starter:
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Strategiarbeide - miljø Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
FLYTRYGGINGSARBEIDET I NLF OG I KLUBBENE. Blir vi tatt på alvor?
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Soaring Simulation and Visualization Software. Lansert i mars i år 69€ (ca 550 kr) Last ned og kjøp på internett Flyslep, vinsj, selvstart Termikk, Hang.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Leikvang Hallprosjekt
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
Medlemsutvikling PETS/Distriktssamling Langesund 28. mars – 29 mars D 2290 E. Omdal.
Samdata 2012 Somatikk.
Markedsføringsloven - telemarketing.
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
BSK skiskyting : Tilbud til junior- og HL-løpere 2009/ skisse til diskusjon 2/3/2009 For styret: Jon Håvard Loge Mars 2009.
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Innledning Mål Utfordringene Økonomi, aktivitet og medlemstall Samordnet registrering Regelverk Miljø Sikkerhet Styrets arbeid 2015.
Beholde medlemmer Dag 2 - Videre utvikling etter lisensen
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Norsk skole.
Fagmøte 2. april Gardermoen
Regionalt seminar Ungdomsledere 2. februar 2019 Regionalt seminar 2019
IK1 / Skolesjefsamling Ole Reistad Senter mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006

Historien Tønsberg Seilflyklubb etablert 1939 Selvstendig klubb fra 1991 Flypark fra Blanik, K-8 og Cub til Alliance, LS-3 og Rallye Flyplass Hangar, klubbsenter, 800m asfaltbane

Dagens situasjon Få aktive Synkende medlemstall Synkende aktivitet Trang økonomi

Hvorfor det?

Aktivitet To ettermiddager og lørdager Ingen flyging i Juli Mye introturer på lørdagene Ingen flyging i Juli Kanselleringer Mangler slepeflyger, instruktør eller elever Dårlig vær Kun grunnskoling Ingen tilbud til de med sertifikat

Skoling Lite effektiv skoling Elevene bruker 2 - 3 år til sertifikat Mye venting, korte turer Radioprosedyrer, annen trafikk Elevene bruker 2 - 3 år til sertifikat Mange faller fra Manglende progresjon og motivasjon Lite videregående opplæring

Slepefly Drift av TSK koster 100 000 kr i året Moden for større overhaling Går for lite til å forsvare kostnaden Sponses av seilflyaktiviteten

Andre forhold Kontrollert luftrom Sjøbris Annen trafikk på JB Transponderkrav, radioprosedyrer, luftromsbegrensninger, klareringer Sjøbris Særlig ettermiddager Annen trafikk på JB Fallskjerm, mikro, landingsrunder

Samfunnet Mange andre tilbud, stor konkurranse Seilflyging er ikke eksotisk nok Slik vi driver den Fritid er en begrenset ressurs Prisen er ikke for høy - men tilbudet er for dårlig

Nye muligheter

Stort potensiale Flyplass i nærområdet Bra rekruttering Ideelt for grunnskoling Ettermiddagsflyging Introturer 5 erfarne instruktører strekkinstruktører, aktive konkurranseflygere

Slepeflyalternativer Ruste opp TSK Pris: 100 000 - 300 000 Bytte slepefly Pris: 300 000 - 600 000 Leie slepefly Tilgjengelighet, kontinuitet, sårbarhet Slepe med motorglider Pris: 800 000 - 1 700 000

Eller tenke helt nytt?

Motorglider

Begrunnelse Stort sett bare toseteren som flys på JB Varierende tilgang på slepeflygere Kan ikke forsvare kostnaden med eget slepefly Bedre økonomi Bedre tilbud Mer aktivitet

Økonomi Lavere driftskostnader Lavere vedlikeholdskostnader Rimeligere forsikring Færre uforutsette utgifter Mer aktivitet - større inntekter

Tilgjengelighet Kan fly når som helst Kan fly vekk fra plassen Ikke avhengig av organisert flyging med slepeflyger og bakkemannskap Fly når det er bra vær Kan fly vekk fra plassen Termikk, hang - Lågendalen, Kongsberg, Notodden Ut av kontrollert luftrom Mer effektiv skoling Tilbud til sertifikatpiloter

Muligheter Sertifikat etter 6 måneder Strekkskoling Turflyging Introturer og firma ”happenings” Nye medlemmer Mer aktivitet - flyging hele uken, lengre turer, færre begrensninger

To typer: TMG, SLG

Touring Motorglider

TMG Komfort, turfly, side-by-side, taxing, T&G Ytelser? Pris? Termikk- og strekkflyging? Grunnskoling? Seilfly eller motorfly? Enkelte typer kan slepe seilfly

Self Launching Glider

SLG Ensetere 18m Tosetere - åpen klasse Motortyper: to-takt / Wankel DG 800 Ventus 2 CM ASH 26E Tosetere - åpen klasse Nimbus 4DM ASH 25 Mi DG 500 MB Motortyper: to-takt / Wankel Ikke skolefly

Før nå...

ASK 21 Mi Ypperlig skolefly Moderne motor, støysvak og vibrasjonsfri Fortsatt et ”seilfly” Oppfyller alle våre kriterier

Utfordringer Bevare klubbmiljøet Ikke slepefly på JB Faste flydager som før Klubbturer til andre plasser Strekkleir, weekendkonkurranser, Sports-NM Ikke slepefly på JB Beholde TSK i miljøet Leie inn slepefly ved behov Bruke mikrofly til slep?

Slottsfjellet eller Jonsknuten? Gauterød eller Gaustadtoppen?