Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006
Historien Tønsberg Seilflyklubb etablert 1939 Selvstendig klubb fra 1991 Flypark fra Blanik, K-8 og Cub til Alliance, LS-3 og Rallye Flyplass Hangar, klubbsenter, 800m asfaltbane
Dagens situasjon Få aktive Synkende medlemstall Synkende aktivitet Trang økonomi
Hvorfor det?
Aktivitet To ettermiddager og lørdager Ingen flyging i Juli Mye introturer på lørdagene Ingen flyging i Juli Kanselleringer Mangler slepeflyger, instruktør eller elever Dårlig vær Kun grunnskoling Ingen tilbud til de med sertifikat
Skoling Lite effektiv skoling Elevene bruker 2 - 3 år til sertifikat Mye venting, korte turer Radioprosedyrer, annen trafikk Elevene bruker 2 - 3 år til sertifikat Mange faller fra Manglende progresjon og motivasjon Lite videregående opplæring
Slepefly Drift av TSK koster 100 000 kr i året Moden for større overhaling Går for lite til å forsvare kostnaden Sponses av seilflyaktiviteten
Andre forhold Kontrollert luftrom Sjøbris Annen trafikk på JB Transponderkrav, radioprosedyrer, luftromsbegrensninger, klareringer Sjøbris Særlig ettermiddager Annen trafikk på JB Fallskjerm, mikro, landingsrunder
Samfunnet Mange andre tilbud, stor konkurranse Seilflyging er ikke eksotisk nok Slik vi driver den Fritid er en begrenset ressurs Prisen er ikke for høy - men tilbudet er for dårlig
Nye muligheter
Stort potensiale Flyplass i nærområdet Bra rekruttering Ideelt for grunnskoling Ettermiddagsflyging Introturer 5 erfarne instruktører strekkinstruktører, aktive konkurranseflygere
Slepeflyalternativer Ruste opp TSK Pris: 100 000 - 300 000 Bytte slepefly Pris: 300 000 - 600 000 Leie slepefly Tilgjengelighet, kontinuitet, sårbarhet Slepe med motorglider Pris: 800 000 - 1 700 000
Eller tenke helt nytt?
Motorglider
Begrunnelse Stort sett bare toseteren som flys på JB Varierende tilgang på slepeflygere Kan ikke forsvare kostnaden med eget slepefly Bedre økonomi Bedre tilbud Mer aktivitet
Økonomi Lavere driftskostnader Lavere vedlikeholdskostnader Rimeligere forsikring Færre uforutsette utgifter Mer aktivitet - større inntekter
Tilgjengelighet Kan fly når som helst Kan fly vekk fra plassen Ikke avhengig av organisert flyging med slepeflyger og bakkemannskap Fly når det er bra vær Kan fly vekk fra plassen Termikk, hang - Lågendalen, Kongsberg, Notodden Ut av kontrollert luftrom Mer effektiv skoling Tilbud til sertifikatpiloter
Muligheter Sertifikat etter 6 måneder Strekkskoling Turflyging Introturer og firma ”happenings” Nye medlemmer Mer aktivitet - flyging hele uken, lengre turer, færre begrensninger
To typer: TMG, SLG
Touring Motorglider
TMG Komfort, turfly, side-by-side, taxing, T&G Ytelser? Pris? Termikk- og strekkflyging? Grunnskoling? Seilfly eller motorfly? Enkelte typer kan slepe seilfly
Self Launching Glider
SLG Ensetere 18m Tosetere - åpen klasse Motortyper: to-takt / Wankel DG 800 Ventus 2 CM ASH 26E Tosetere - åpen klasse Nimbus 4DM ASH 25 Mi DG 500 MB Motortyper: to-takt / Wankel Ikke skolefly
Før nå...
ASK 21 Mi Ypperlig skolefly Moderne motor, støysvak og vibrasjonsfri Fortsatt et ”seilfly” Oppfyller alle våre kriterier
Utfordringer Bevare klubbmiljøet Ikke slepefly på JB Faste flydager som før Klubbturer til andre plasser Strekkleir, weekendkonkurranser, Sports-NM Ikke slepefly på JB Beholde TSK i miljøet Leie inn slepefly ved behov Bruke mikrofly til slep?
Slottsfjellet eller Jonsknuten? Gauterød eller Gaustadtoppen?