Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Beholde medlemmer Dag 2 - Videre utvikling etter lisensen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Beholde medlemmer Dag 2 - Videre utvikling etter lisensen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Beholde medlemmer Dag 2 - Videre utvikling etter lisensen
Arne Wangsholm Leder Seilfyseksjonen/NLF 2 april 2017

2 Innhold Rammefaktorer generelt Skolesjefen – instruktøren
Utvikling av medlemmene Arbeidsmetode/verktøy Eksempel SVEDANOR Nordisk seilflydag

3 Rammefaktorer, generelt
Endringer i samfunnet som påvirker medlemstilgangen for alle aktiviteter Overgang fra dugnad til betalte tjenester Betale og kreve ift delta og bidra En ønsker å være med der det er fremgang Det er mange faktorer som påvirker medlemstilgangen Det tar gjerne en tid før tiltak virker

4 Sunn fordeling av kompetanse nivå(iå2010)

5 Scenario i medlemsbildet (iå 2010)

6 Oppsummering fra Storefjell 2010
Tilpasse oss til 2010 Utdanningstiden må ned- maks 1 sesong Mer forutsigbart Mer effektiv Mer profesjonell Mer kommersiell Ta betalt for det det koster Det kan gjennomføres: I en bra organisert klubb I en større klubb I klubber som samarbeider I klubber som restrukturerer seg I regionsentre

7 Medlemspleie/holde på medlemmene
Skape trivelig miljø Sosiale tilstellinger/klubbkvelder, samlinger, klubbturer Ha muligheter for videreutvikling Strekk, TMG, acro, instrument Konkurranser Klubbkonkurranser Felles deltagelse i nasjonale konkurranser Anlegg/materiell Hensiktsmessig anlegg Tilfredsstillende materiell

8 Klubbdrift Medlem Styre Skal være kjekt Skal føle at en bidrar
Bidra til miljøet Skal føle at en bidrar Skape noe sammen Ikke bli utnyttet Skape enighet om mål/ veien frem Forstå hva som trengs Forklare sammenhenger Fordele oppgavene Kompensere for ulemper Tilrettelegge for godt miljø

9 Skolesjef - instruktøren
Krumtappen i seilfyaktiviteten Viktigste påvirkningsfaktor Lærer medlemmer å fly Setter holdninger Trener og inspirere medlemmene Hjelper med å sette realistiske mål Instruktøren er agentene for ønsket utvikling

10 Videreutvikling av instruktøren
I trener rollen Strekkflyging Termikk Bølger/høydeflyging Meteorologi Acro Instrument

11 utvikling av seilfly aktivitet og tilbud
Rekruttere, kommunisere, beholde medlemmer, … Noen verktøy for å hjelpe dere ! Rencontre du développement 2014

12 Some results Clubs with managers and clubs without
Fédération Française de Vol à Voile Rencontres du développement – Novembre/Décembre 2013 Some results Clubs with managers and clubs without (Without discovery members) des projets structurants (sécurité, moyens d’envol, nouvelles offres, partenariats…)

13 Hver pilot har sit eget prosjekt !
Veivalg i seilfly Hver pilot har sit eget prosjekt ! Samlinger Oppdagelsesturer Eksterne kurs (intensivkurs, andre skole miljø, …) Interesse for flyving Duo turer Elèv pilot Grunn skoling Intro tur Solo Trening lisens Individuelle valg Aktiv deltakkelse Avslutning X MENTOR i X KLUBB Lokal flyving Strekk flyving Akro Konkurranser Instruktør Frivillig deltakkelse Profesjonelt Eksterne kurs ( definere iht NLF ), (progresjonskurs, skole miljø, …) Frivilig deltakkelse OPPFØLGING AV NY LISENS PILOT VIL SIKRE TILFREDSTILLELSE OG HOLDE DE I SEILFLY MILJØ Rencontre du développement 2014

14 Innholdsfortegnelse Intern organisasjon i klubben (5 ark)
Klubb medlemmer (2 ark) Rekruttering (3 ark) Beholde medlemmer (4 ark) Kommunikasjons ABC (4 ark) Finansiering av deres prosjekter (6 ark) NLF tilbud (9 ark) Kontakt listen (4 ark) Permens innhold Rencontre du développement 2014

15 Trener/motivator Kontakt person mellom skoling og ny-lisensierte piloter/piloter vi ønsker å ha med videre i seilfly miljøet etter ferdig skoling Informajon, kontakt : Rencontre du développement 2014

16 Hvorfor denne dedikerte opplæring til kontakt person?
Solo / Lisens Strekk 75% slutter her! Opplæring = investert fritid Beholde en pilot = stor gevinst siden det er et lite miljø med få medlemmer Lidenskap er ikke alltid tilstrekkelig alene for å holde seg til seilflymiljø for nye lisensierte piloter ¾ av nye medlemmer holder ikke mer enn 3 år Investert fritid for dem er lite « lønnsomt » Klare å holde en medlem etter 3 år gir en stor gevinst på langsikt Årsaker til at folk slutter ? Forskjellige (tid, penger, …) og kanskje ikke lidenskapelig interessert Rencontre du développement 2014

17 Hvorfor denne opplæring?
OPPFØLGING FØR LISENS = BRA 1 : Mål : « du har kommet hit for å lære å fly » 2 : Piloten blir guidet « din instruktør er Mr X og skolesjef er Mr Y » 3 : Motiverende målseting underveis « les igjen om S turn mens du venter her på banen og vi fly sammen kl 16 » 4 : Progresjon er givende « det var bra du får et kryss på xx men du må jobbe litt mer med yy. Den er snart på plass, kom vi skal ta en debriefing inne » Hvofor ikke bruke samme filosofi med ny-lisnsierte piloter som for elevene ? 1 : generell målsetting for sesongen 2 : hvem skal følge opp personen 3 : programme 4 : verdsatt progresjon Rencontre du développement 2014

18 Hvorfor denne opplæring?
ETTER Å HA FÅTT LISENS? 1 : Manko på ressurser… 2 : en lisensiert pilot er jo « selvstendig »… 3 : avhengig av personlighet vil piloten : Ikke tørre : stagnasjon, kjedsomhet Tørr for mye : skremmer seg selv, slutter 4 : Han hører ofte om « OLC » og de beste, mens han er bare « nybegynner » og klarer ikke å utvikle seg. For en lidenskapelig interessert nypilot kommer alt til å gå bra siden han kommer til å hoppe over 2,3 & 4 ved å få tak i en erfaren pilot for å sikre progresjon… Bruker vi dette på ny-lisensierte piloter ? 1 : Det kommer nye elev, instruktørene er opptatte 2 : En ny-lisensiert pilot kommer i kategori « selvstendig », men er han virkelig det ? 3 : Lidenskapelige piloter opplever ikke dette, men for de 2 andre kategori skjer dette ofte 4 : intern kommunikasjon i klubben er ofte basert på ikke oppnåelige punkter for en ny-lisensiert pilot. Rencontre du développement 2014

19 Hvorfor denne opplæring?
HVA SKAL VI TILBY ? … Lidenskap kommer kanskje en dag, men i mellomtiden : 1 : vi må forstå pilotens forventninger bedre « hvordan ser du for deg seilflyving? HVA VIL DU GJØRE SOM ER GØY FOR DEG? » 2 : guide ham mot hans forventninger « klubben tilbyr deg å HA DET GØY med ditt nivå, se med Mr Z, som kommer til å følge deg » 3 : bruke aktive steg/mål på lik linje som andre sport = « du er her og kan komme dit » 4 : verdsette hans insats « bra, se hva han gjorde ! » Hva må vi få på plass for disse nye piloter ? En enkel tilnærming for de få ny-lisensierte piloter hvert år slik at de blir integrert og fortsetter å komme til klubben for å ha det gøy : 1 : en samtale for å kjenne hva han har lyst på 2 : en klar organisasjon i klubben med dedikerte « faddere » 3 : tilpasse tilbud til han nivå 4 : ha en givende intern kommunikasjon i klubben Hvordan er det i dere klubb ? Rencontre du développement 2014

20 Opplæring til hvem ? Hvem kan bidra?
1 : INSTRUKTØR, dere har kanskje lite tid men har de beste forutsetninger til å ta tak i det 2 : TIDLIGERE INSTRUKTØR og dere liker å følge opp folk, men vil ikke lenger skole: velkommen ! 3 : IKKE INSTRUKTØR men kjenner klubben godt og ønsker å engasjere dere i guiding av nylisensierte piloter, bravo ! Dersom svaret er ja, kom til opplæringen ! 1 : ideelt: instruktør 2 : eller den tidligere instruktør ! 3 : eller en person som kjenner klubben godt og liker å veilede…. Pass på intern légitimitet i klubben ! Rencontre du développement 2014

21 OPPLÆRINGS INNHOLD FOR
« animateur sportif » 1 dag (dokumentene må være lest på forhånd) 30% : verktøy « anaylse av piloten for å forstå hans ønsker, sammen med ham » 30% : verktøy « analyse av klubbens tilbud for å kunne presentere dem, evt forbedre dem » 10% : kommunikasjon rundt profil og rollen til fadder 20% : generelle muligheter med seilflyving 10% : kommunisere, positiv budskap og verdsettelse 1 dag samling og opplæring Rencontre du développement 2014

22 ANALYSE av en pilot Enkel visualisering: den blå kurven viser til hva personen gjør pr i dag, og den rosa hva han ønsker seg. Etter å ha fylt inn tar en ansvarlig i klubben en gjennomgang med piloten for å velge 3 områder å jobbe videre med gjennom sesongen. Rencontre du développement 2014

23 Analyse av en pilot -1 Meg og sikkerhet
Selv vurdering av piloten: fyll inn tabellene herunder, gå gjennom de med din "trener", print ut de 2 neste flik. Fyll inn med en skala 1-5, der 1 er lavest og 5 er høyest vurdering Meg og sikkerhet Egen vurdering Ved behov skriv en kommentar Jeg kan utelande 1 Jeg er komfortabel i gaggle flygning (mer enn 5 fly) Jeg tilpasser min flygning til terrenget Jeg kjenner til og bruker sjekklistene Jeg snur i tide når forholdene endrer seg Jeg mestrer landingsrunder og hastigheter Jeg mestrer lav flyhastighet

24 Analyse av en pilot -2 Min seilflyging
Min seilflyving er Jeg har i 2016 Mål for 2017 Ved behov skriv en kommentar Strekkturer 1 2 Jobber for å få FAI diplomer. (Høyde/distansemerker) Konkurranser Delta på OLC konkurransen Korte flyturer Jeg liker å utforske nye plasser Jeg jobber med å få utsjekk på flere fly Jeg flyr eldre fly Jeg er instruktør / slepepilot / winch fører Mitt mål er ganske enkelt å fly å kose meg rundt plassen

25 Analyse av en pilot -3 Progresjon og ferdigheter
Jeg har i 2016 Mål for 2017 Ved behov skriv en kommentar Tur flygning, mest med toseter 1 2 Strekk utsjekk Konkurranse flygning OLC League Akro FAI merker og diplomer Instruktør Slepepilot Winch fører Fått flygebevis TMG utsjekk SLG/turbo utsjekk Ta med passasjer

26 Analyse av en pilot -4 I klubben går dagene til
På senteret går dagen til Jeg har i 2016 Mål for 2017 Ved behov skriv en kommentar Venting 1 2 Fly Vedlikehold og dugnad Fly vedlikehold Bidra som teknikker eller ansvarlig Være med andre Bakke ansvarlig Veilede besøkende og folk på intro tur

27 Analyse av en pilot -5 Det jeg liker med seilflyging
Det jeg liker med seilflyving Ved behov skriv en kommentar Landskap og vakkert utsyn 1 Det sportslige, strekk og acro Det tekniske Stemningen i klubben. Ro Nye ting, reiser, opplevelser

28 Analyse av en pilot -6 Hvordan jeg praktiserer seilflyging
Hvordan jeg praktiserer seilflyving Jeg har i 2016 Mål for 2017 Ved behov skriv en kommentar Antal timer og starter i sesongen 1 2 Strekk flygning Konkurranser Besøke andre plasser Toseter turer Lokal flyving

29 Analyse av en pilot -7 Jeg er medlem i klubben for
Jeg har i 2016 Mål for 2017 Ved behov skriv en kommentar Forbedre meg, optimalisere 1 2 Dele gode stunder med andre, fly sammen Treffe venner og ha det koselig Få flyferdigheter med tanke på min karriere Opplevelsen ved å fly Bli fulgt opp. Utvikle meg Oppleve glede og ro

30 Analyse av en pilot -8 Min tilstedeværelse i klubben
Jeg har i 2016 Mål for 2017 Ved behov skriv en kommentar Antal dager tilstede 1 2 Jeg kommer selv om været er usikker Jeg kommer basert på avtaler Jeg flyr helst bare med andre i toseter Jeg kommer bare for å fly

31 Min seilflyging

32 Meg og sikkerhet

33 Jeg er medlem i klubben for å

34 Det jeg liker med seilflyging

35 I klubben går dagene med til

36 Personlige målsetninger

37 KLUBBENS TILBUD Har klubben noen tilbud til piloter når de har fått sertifikat ? Hvilke aktiviteter har dere planlagt i klubben gjennom vinteren? 2 enkle spørsmål til salen : Har noen et eksempel av tilbud til piloter som har fått sertifikat ? For å fortsette å følge de opp. Har dere planlagt aktiviteter i vinter for å samle piloter, ha en god stund sammen samt dugnad og gjennomgang av progresjon og målsetting. Rencontre du développement 2014

38 SVEDANOR Supplement til klubbaktiviteter Fjellflyging Vågåvannet
En uke med fjellflyging, teori samt kost og losji Instruksjon i bølgeflyging samt evt hang og termikk Strekkflyging Starmoen En uke med strekk i en og to seter, samt teori Ta med enseter og velg nivå på innkvartering Acro Starmoen, Ålleberg eller Arnborg En knapp uke med acroinstruksjon og teori Forskjellig nivå på kost og losji på de forskjellige plassene Sky flyging Ålleberg En uke med sky flyging, teori samt kost og losji

39 SVEDANOR forts. Supplement til klubbaktiviteter
TMG kurs Ålleberg Langhelg med TMG flyging, teori, kost og losji Kurser arrangert av Finland Acro i Finland Fjellflyging i Spania Tekniske kurs på Ålleberg Forskjellige kompetansegivende kurs

40 Nordisk seilflydag Lag en plan! Gjør det rett fra begynnelsen av!
Gjør det enkelt! Repeter! Ta godt imot/var på dem som kommer!

41 Nordisk seilflydag forts.
Erfaring fra Sveige Segelflygets dag i Arboga besökare besökare Bakgrunnsmateriale:

42 SSpørsmål Spørsmål?

43 Suksesshistorie fra UK (Sailplane&Gliding oct/nov 2014 Alison Randle)
UK har fulgt klubbutviklingen over år Reduksjonen i medlemstallet ser ut til å avta Noen klubber gjør det bra Har sett nærmere på tre suksessfulle klubber Ser på medlemmene som kunder Søker å gi alle en fin dag i klubben/på flyfeltet Bruker minimalt på reklame/annonser Jevnlige medlemsundersøkelser/tilbakemelding

44 Suksesshistorie fra UK, tiltak.
Kulturendring, mer positiv, ja som utgangspunkt Kostnadsbevisst, EuroFOX for sleping (2) Optimalisert/strukturert skoling Strukturert flydag som er kjent Tilpasse forskjellige medlemmer Videreutdannelse av instruktører Opplæring av «frivillige» Være i forkant (ha planer, strategier og følge dem) Gjør aktiviteten «profesjonell» (ikke nødvendigvis kommersiell)

45 Fédération Française de Vol à Voile
Rencontres du développement – Novembre/Décembre 2013 Quantitative survey on members who left FFVV (between 2007 en answers) 57% has discovered gliding with a trial lesson 52% is not satisfied of ratio price/service They left because: Professionnal or study reasons Time wasted Price They would practice again if: Price better Atmosphere better Gliding by appointment 97 % could practice again if….

46 Frankrike forts Frankrike har et system med offentlige idrettsadministratorer Gjør mye bra, info kun på fransk Satser bevist på klubbutvikling Følger opp klubbene Tilpassede kurser for forskjellig behov

47 Opprettholde medlemsmassen
Effektiv klubbdrift Videreutdannelse/kurs (noe å strekke seg etter) Leirer og ekskursjoner (bygge samhold) Tilgjengelig hensiktsmessig materiell Riktig pris Forskjellige medlemmer har forskjellig behov Ungdom, familie, middelaldrende og pensjonister Krever forskjellig kontingentsystem Involver medlemmene, medlemsundersøkelse Godt miljø i klubben og på flyplassen for alle

48 Sammendrag Vi vet hva som bør gjøres
Kan deles i internasjonalt, nasjonalt, regionalt og klubb aktiviteter Internasjonale og nasjonale oppgaver er for å tilrettelegge klubbene Opprettholde medlemsmassen er en klubb aktivitet Hvordan skal vi få klubbene til å ta tak i utfordringene? Hvordan få klubben til å forstå et de må kjempe i et marked? Hva må de gjøre selv, og hvilken hjelp kan de få/kjøpe?

49 Holde på medlemmene Felles utfordring for alle idrettslag
Dansk Idrettsforbund har sett på utfordringene Hefte/arbeidsbok Hvordan rekruttere og holde på medlemmer Utvikle eierskap til klubben, aktiviteten og miljøet Felles utfordring for alle idrettslag (frivillige organisasjoner)


Laste ned ppt "Beholde medlemmer Dag 2 - Videre utvikling etter lisensen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google