Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010. Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
PERSONALPLAN.
Utdanningsforbundet Troms 9.mars 2010, Aktuelle saker Solveig Eldegard, sentralstyret.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Velkommen til felles opplæring, 2008
Tids tyv i barnehagen En utfordring for styrer
Bemanning – fra nasjonal styring til lokalt handlingsrom.
Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid i barnehagen
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Klubbarbeid i barnehagen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Utskrift av presentasjonen:

Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010

Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3 Debattnotat •Arbeidstidsordninger i barnehagen og forholdet mellom bundet og ubundet tid og hvilke arbeidsoppgaver som skal ligge innenfor de ulike tidspunktene har vært en diskusjon i barnehagene og i organisasjonen i mange år. I løpet av de siste 10–15 årene har det skjedd store endringer i kravet til innhold i barnehagen og i de ansattes hverdag. Det er ikke bare rammeplanen som har medført endringer, men også administrative endringer og nye ledelsesstrukturer i tillegg til organiseringen av barnegruppene og flere pedagoger i barnehagene – for å nevne noen.

Undersøkelse •Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om praktiseringen av og erfaringer med gjeldende arbeidstidsordninger i norske barnehager. Derfor er det foretatt en undersøkelse som har resultert i rapporten ” Arbeidstidsordninger i barnehagen”. •Vi ber lokal- og fylkeslagene om å arrangere møtesteder for diskusjon av arbeidstiden i barnehagen. Fylkeslagene vil samle erfaringer fra diskusjonen og formidle dette til Utdanningsforbundet sentralt. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

Funnene • Innføring av ny rammeplan har ført til endrede arbeidsoppgaver og økt arbeidsmengde. •Det brukes for mye tid på dokumentasjons- og årsplanarbeid, rapportskriving og administrative oppgaver delegert fra leder. •Det brukes for liten tid til veiledning av medarbeidere, faglig ajourføring, arbeid direkte mot enkeltbarn og utviklingsarbeid, og det viser seg at 3 timer eller mer pr. uke brukes av tiden i institusjonen til arbeidsoppgaver utenfor barnegruppen. •Den ubundne tiden (4t/u) er ikke organisert slik at egne og barnehagens faglige behov blir ivaretatt, denne tiden tas vanligvis ut daglig, mens noen tar den ut ukentlig, dvs. samler opp tid. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Forts. funnene •Mange vet ikke hvem som har bestemt gjeldende praksis for å ta ut ubundet tid i egen barnehage. •De fleste utfører arbeidsoppgavene i ubundet tid hjemme, mens noe av denne tiden brukes også i barnehagen. •Planleggingsdagene avvikles på dagtid og brukes spesielt til dokumentasjon, årsplan- og utviklingsarbeid. •Undersøkelsen gir tydelige indikasjoner på hvilke områder det er et spesielt behov for bedring. Noen utfordringer må løses i den enkelte barnehage, mens andre forhold krever arbeid overfor myndigheter og arbeidsgivere. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

Forholdet mellom ubundet og bundet tid Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s7

Økt pedagogtetthet •To pedagoger – dobbel ubundet tid? •Mindre tid med barn. Mer effektiv tid? •Barnevernspedagoger i barnehagen? •Flertall pedagoger i barnehagen? •Kultur hos dere for bruken av avtalen. •Sitter fast i flat struktur? •Hva er pedagogisk lederoppgaver? •To likeverdige ledere – umulig Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s8

Hva bruker vi tiden til? •Dokumentasjon – hvorfor og for hvem? •Barn med spesielle behov? •Økt tid til refleksjon i stedet for dokumentasjon? •Trygge styrere i forhold til bruken av avtaleverket? •Kontorarbeidsplasser i barnehagen? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9

•Tid til veiledning av medarbeidere •Er særavtalens bestemmelse om ukentlig arbeidstid •(33,5 timer + 4 timer) et hinder, en sikkerhet eller en mulighet? Hvorfor? Det praktiske tar overhånd! •Barn med spesielle behov? •To pedagoger – færre å veilede? •Sykefravær •Bedre vikarordning!re Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s10

•HVILKE MØTER SKAL BRUKES TIL HVA? •Tid til samarbeid og til utviklingsarbeid •Samarbeid med hvem, om hva, for hvem? •To pedagoger – lettere samarbeid? •Fagarbeidere og ufaglærtes plass og rolle? •Tid til felles refleksjon! •Praktiske løsninger? •Faglige diskusjoner? •Utviklingsarbeid? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s11

•VISSTE DU AT DET ER PEDAGOGENE SOM HAR STYRING MED DEN UBUNDNE TIDEN? •Tid til faglig ajourføring •Skriftlig avtale hos dere? •Faglige kurs/skolering? •Felles ajourføring blant pedagogene? •Styrer bestemmer den ubundne tiden? •Vaktordningene Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s12

Færre barn •Barn med spesielle behov. •To pedagoger. •For mange personale på en barnegruppe? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s13